Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 903 ggr
Pv544
0

Hur man hanterar avsteg?

Om man tänker ge sig på lite avsteg, tex fika eller nått annat kolhydratrikt.

Hur ska man äta innan och efter? Finns det nån bra tumregel? tex inte äta något efteråt på minst tre timmar… Eller kanske man ska klämma i sig mat direkt före?

Kan ju vara bra att veta när man ska på födelsekalas tex.

Tilda-T
0

Jag brukar ta mitt avsteg och direkt efter är det som vanligt med LCHF, jag måste hantera det så eftersom jag är sockerberoende

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

miagumman
0

Bra fråga! Jag ska på 50-års kalas i helgen och har inte avvikit från lchf på de 6 veckor jag nu hållit på. Kommer jag då att bli "sjuk" om jag tar en tårtbit till kaffet? Det bjuds även på mat och där ska jag inte ta för mig av pasta ris potatis el. dyl men en tårtbit vill jag nog ha….Är det bättre att jag typ övar mig med lite mer kolhydrater redan nu så att det inte blir "explosion" i min mage där på festen…? Hur kul är det…?Fot i munnnen

Tilda-T
0

Jag var på 50årskalas i helgen och då bjöds det på både det en och det andra, då gäller det av gallra och ta bort det som är värst och sen unna sig något som man verkligen tycker om och idag (läs ons) är livet precis som vanligt igen, så var det inte när jag inte LCHFade utan då var allt förstört i alla fall så det var lika bra att passa på att svulla rejält. så man kan ändra sig!!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

miagumman
0

Det jag är mest orolig för är risken att få "racerbajs" där på festen pga att det blir en chock för magen med ökat kolhydrat intag…Därför undrar jag om det kanske är bättre att typ öva upp magen lite innan…?

margreto
0

Annika D skriver om detta i sitt "grunddokumnet". Något typ att om man faller/gör avsteg så kommer man att efter ca en timme känna sug och hunger (inslulinpåslag) och att man då skall äta något LCHF och sedan fortsätta som vanligt.

Gluggen
0

Mina avsteg verkar inte innebära så mycket. Har testat käka en pizza, en och annan bulle. Nån godis när det bjuds. En öl. Vikten fortsätter att gå ned och eftersom jag antagligen inte var sockerberoende innan jag hoppade på LCHF så triggar inte dessa incidenter några urspårningar. Jag känner absolut ingenting i kroppen när jag gör ett avsteg heller. Häromsistens käkade jag min första pizza på 16 veckor och drack till och med en läsk till. Det hände ingenting? Ingen trötthet efter maten, ingen sockerfylla, ingen risig mage eller nått sånt heller. Det känns verkligen skönt att man klarar av dessa avsteg och inte blir sjuk som så många beskriver.

PS. -16 kilo på lika många veckor (3 dagars feber hjälpte till dom sista kilona som jag säkert får tillbaka lika snabbt, men ändå Glad

Nu ska jag till fjälls och köra skoter en vecka och då kommer mathållningen att bli väldigt dålig. Säkert en hel del flytande bröd bland annat (endast kvällstid). Så då får man väl se vad som hänt med vikten. Men jag är inte direkt orolig. Kroppen verkar vara en otroligt anpassningsbar maskin och i mitt fall kanske inte lika förstörd som jag trodde.

/Gluggen

Torpet
0

#5 tack för den infon., ska på 30-års kalas i morron. Fast jag kanske skippar tårtan iallafall..men jag vet att det är min dotter som har gjort den och hennes bruka vara goda:-). Bäst iklassen skryter hon med;-)

DrAnna
0

Problemet med avsteg är ju att kroppen hoppar på kolhydratdrift igen. Man får insulinpåslg och risk för sug/hunger. Att äta LCHF så snart det går och inte falla för kolhydratsug är nog det viktigaste. Sen är det nog litet olika hur snabbt man är åter i fettdrift.

kickelina66
0

Jag skulle inte våga mig på några störr utsvävningar på ett kalas. och absolut inte nu när jag vet hur min mage reagerade på kolhydrater i form av socker. min mage  blev helkonstig, jag fick jätteont i magen och fick springa på toaletten x flera dagen efter. Sedan  hade jag  ett jättesug i flera dagar. Men alla är vi olika. man får väl helt enkelt prova sig fram tills man vet hur man reagerar.

andreas0
0

#0, Ät dig mätt innan på fet mat. Då är det mycket mindre risk att sockersuget sätter igång. Då kan du ju ta lite för att det är gott om du vill det, men klara av att sluta när du inte vill ha mer.

Pv544
0

Tackar för svaren! jag får nog ta och äta nått innan, och sen försöka behärska mig under fikat. Det ska nog gå bra tror jag, får man lite liv på magen så får man väl se det som en ren bonus! (har en massa läsning att ta igen)… Glad