Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 7005 ggr
[trumman]
0

Jag överger LCHF!!

Skiten funkar ju inte, det är bara bluff som min läkare sa, jag har hittat ngt mycket bättre… låt mig berätta:

Som vi alla känner till är 1 kalori måttet på den energi det går åt att värma 1 gram vatten till 1 grad celsius. Översatt till verkligheten betyder detta att om du äter en väldigt kall efterrätt (vilka ofta mestadels består av vatten), kommer denna naturliga process - som höjer den konsumerade efterrätten - att formligen suga kalorierna ur den enda existerande källan: ditt eget kroppsfett!

Ett exempel: En efterrätt serverad och uppäten vid cirka 0 grader kommer efter en kort stund att ha värmts till 37 grader, vilket är normal kroppstemperatur. Varje gram av efterrätten har då alltså förbrukat cirka 37 kalorier. Om efterrätten väger 170 gram, vilket får anses vara ganska normalt, kommer man - enligt termodynamiken - att förbruka 6290 kalorier (1 kalori/gram/grader x 37 grader x 170 gram) från kroppsfettet för att den uppätna efterrätten ska få samma temperatur som kroppen.

Om efterrätten innehåller 1300 latenta kalorier, är alltså den totala kaloriförlusten ca 5000 kalorier. Ju kallare efterrätten du äter är, desto snabbare kommer du att gå ner i vikt, om det är ditt mål.

Denna process fungerar utmärkt även vid intagande av väldigt kall öl i frostat glas. 1 centiliter öl innehåller cirka 0,6 latenta kalorier, men förbrukar 27 kalorier vid uppvärmningen (om serveringstemperaturen är 10 grader). Det ger en kaloriförlust på ca 38,5 kalorier per cl. Man behöver inte vara matematikprofessor för att räkna ut att varje 33 cl flaska öl förbrukar cirka 1270 kalorier (33 cl x 38,5 kalorier per cl).

Frysta efterrätter, till exempel glass, är ännu effektivare eftersom de kräver 83 kalorier per gram för att smälta (med andra ord höjas till 0 grader) och ytterligare 37 kalorier per gram för att nå kroppstemperatur. Här kan vi börja prata om verkligen intressanta resultat.

Dessvärre, för de som äter pizza som en ursäkt att dricka öl, ger pizzan (laddad med latenta kalorier och dessutom serverad varm) motsatt effekt. Men, tack och lov - som den uppmärksamme läsaren redan förstått - kan detta lösas genom att dricka massor med öl till pizzan och sedan avsluta måltiden med mängder av glass.

Vi skulle alla bli smala om vi helhjärtat gick in på en diet bestående av pizza, öl och glass!

_Källa: www.skrattportalen.se _

bluegoose
0

Puh, vad du skräms trumman! Det borde vara hjärtinfarktsvarning på såna där rubriker! Skrattande

Tack för dagens garv i alla fall! Flört

Blenda01
0

Uppriktigt sagt så känner jag flera som provat den dieten redan (inga namn). De köper stora storlekar!

raphanus
0

Hahahahahaha! :) Jag håller med bluegoose, det riktigt högg till i hjärtat!

molana
0

Här med.Blev ledsen när jag läste.Nu får Du ge tillbaka glädjen till oss som läser dina trådar.  FörvånadFlört

Langhol
0

Man får ju skrämselhicka!

Jennix
0

Ja, fy skäms! Du skräms!

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

greensis
0

Du bus! ( som jag säger till min två-åring, och möts av ett förtjust fnitter)

Fabricati diem, pvnc!

ullebull
0

Ett gott skratt, Skrattande

Lynxx
0

Berätta om ett par månader hur det har gått - bra att veta hur alternativen funka åxå Flört

NancyAlke
0

Vilken drömdiet!!! Men man skulle nog fort bli less även på det käket… för att inte tala om hur magen och resten av kroppen skulle må. Men en kul teori var det Flört

greensis
0

#10 Jag vet inte, det finns många sorters glass. Och många många sorters ölRäcka ut tungan

Fabricati diem, pvnc!

Bjorne
0

Jag gjorde för ett tag sedan ett liknande räkneexempel.
Jag kom fram till att för att förbränna 1 kg fett så måste man dricka 400 liter nollgradigt vatten. Det är alltså den energimängd som går åt för att värma 400 liter vatten till 37 grader.
Jag skall försöka kolla upp dina resultat och se om de stämmer. Har visst en öl på kylning redan.

boiblg
0

Ja alla vill nog ha en bra anledning att försvara sitt Öl beroende  Pröva att dra ner på öl drickandet istället och öka Fettet i maten Det kan hända underverk än idag.                                   Fråga.Skalldeman

greensis
0

#13. Vi vet. Dricker inte öl. Det är därför vi skojar om det

Fabricati diem, pvnc!

Lynxx
0

Det finns säkert glass med pizza- & eller ölsmak - de finns ju glass i alla andra smaker.

ullna
0

Men Trumman då! Skrattande

[trumman]
0

#13 Du har fel ang ölen, se nedan:

Fakta: En lågkalori-öl har mellan 70 och 100 kalorier och består i stort sett uteslutande av vatten och kolhydrater.

Fakta: Den genomsnittliga dieten rekommenderar ett dagligt kaloriintag av 1200 kalorier för kvinnor och 1500 för män. Detta resulterar i den medicinskt ofarliga viktförlusten av 1-1,5 kilo per vecka. Går Ni på öldieten motsvarar detta en daglig konsumtion på minst 12 öl om Ni är kvinna och 15 om Ni är man. Ett mål som bör vara inom räckhåll för de flesta.

Fakta: Alkohol är vätskedrivande, vilket gör att vattnet i den öl Ni konsumerar passerar nästan omedelbart, vilket i sin tur leder till att Ni samtidigt får motion, bestående av djupa knäböjningar (när Ni ställer Er upp ifrån stolen), en snabb promenad (mycket bra för det kardiovaskulära systemet) samt ytterligare knäböjningar.

Fakta: Att dricka öl hjälper Er att sova - även om Ni inte nödvändigtvis är trött. All den extra vila Ni får hjälper säkerligen mot alla de sömnlösa nätter Ni annars skulle spenderat med att räkna kalorier. Utöver detta kan Ni även få uppleva den intressanta "Hur hamnade jag här?"-känslan emellanåt. Detta inbjuder till livlig konversation samt i förekommande fall även ytterligare motion då situationen kräver att Ni smyger ut och springande tar er hem.

Fakta: Öldieten är bra för hjärtat. Efter endast en dag på öldieten kommer Ni säkerligen att vilja konsumera aspirin, vilket medicinskt bevisat hjälper till att förebygga hjärtattacker.

Fakta: På öldieten kan Ni i övrigt konsumera vad Ni vill. Det enda villkoret för detta är att Ni inte konsumerar någon fast föda utan att först ha konsumerat åtminstone hälften av er dagliga dos öl. På så sätt stannar födan antagligen inte i er kropp under någon längre tid, utan endast fram till dess att Ni återigen utövar knäböjningar, snabb promenad och den här gången även magövningen "böj dig fram och kräk".

Fakta: Öldrickande är en syssla som oftast sköts på krogen, ett ställe där andra motionsformer är vanligt förekommande. Dans, till exempel, är en bevisat bra metod för att bygga upp törsten, liksom att jaga individer av det motsatta könet (eller samma kön, beroende på vilka era preferenser är). För att verkligen maximera den motion Ni får ut av ett krogbesök, bör Ni överväga att istället för att nyttja serveringspersonalens tjänster själv gå till baren. Detta ger även ett visst mått av styrketräning utöver den rent konditionsinriktade motionen. För att ta detta till sin yttersta spets kan Ni även erbjuda er att hämta en öl åt någon annan - kanske någon som inte är lika erfaren vad gäller öldieten.

Fakta: Öl är billigare än en personlig tränare.

Baserat på ovan stipulerade fakta har vi skapat ett fiktionellt schema för implementeringen av öldieten under en vecka.

VARNING: Följande dietplan är endast till för helger, att försöka överföra detta till arbetsveckan bör endast utföras av de mest hårdföra av dietister.

Måndag - torsdag: Ät snabbmat och var en allmän slusk.

Fredag: Ta Er förbi systembolaget och bunkra upp. Färdas sedan till lämpligt utskänkningsställe och påbörja konsumtionen. Kom ihåg: 12 öl för kvinnor och 15 för män.

Lördag: Vakna (detta är ett måste) och slappa hela dagen, med en känsla av att vara något mindre än dagen innan, beroende på att all föda Ni konsumerat lämnat Er kropp utan att passera hela systemet. Ta aspirin. Notera att Ert intresse för föda är ickeexisterande.

Lördag eftermiddag: Påbörja dieten på nytt, och notera att Er aptit fortfarande inte har återvänt. Det är även möjligt att Ni nöjer Er med halva konsumtionen idag, med anledning av en kraftigt pågående baksmälla. Detta är bra, då halv konsumtion innebär under 1000 kalorier för dagen, och Ni är fortfarande inte hungrig.

Söndag: Vakna och möt dagen tillägnad frivillig sport. Detta är en väldigt lämplig diet under fotbollssäsongen, men kan implementeras året runt. Med rätt tv-kanaler går det att titta på sport varje dag förutom möjligen i juletider. Konsumtionen under denna dag bör läggas upp sålunda att den sprids ut under hela dagen för att undvika att nå toppen för tidigt. Notera återigen en total avsaknad av aptit, samt hur Ni känner Er tunnare för var timme som går. Glöm ej bort att ta aspirin.

Måndag: Återvänd till arbetet, förvånas över hur mycket smalare Ni har blivit samt hur utvilad och lugn Ni är. Fyll i Er almanacka och påbörja förberedelserna inför nästa helg.

Källa: www.skrattportalen.se

Mimsivimsi
0

om den teorin skulle funka skulle man lätt kunna bränna kalorier genom att gå runt och suga på is..

grona-marie
0

Trumman då, i början på ditt första inlägg så trodde jag att du var allvarlig. Det riktigt bubblade i mig av vetenskapliga fakta och motexempel. Dieten måste funka med kylda drinkar också. Kanske nån som ska prova på kryssningen. Ni kan väl rapportera isåfall.

Mimsivimsi
0

eller varför inte stänga in sig i en frys några dagar, det borde ju också funka.. om man inte dör först då..

DrAnna
0

"ASG"

[trumman]
0

#20 Helt klart värt att prova! Det här med stekt fläsk, ljuva gräddsåser, feta mustiga ostar som lätt smälta rinner ner över en par underbara skivopr karré är ju inget för mig egentligen ;)

Denna kommentar har tagits bort.
Bjorne
0

Jag kontrollräknade ölexemplet för säkerhets skull innan det var dags att korka upp.
Jag kom fram till att en cl starköl innehåller 4,5Kcal/cl och att det går åt 270 cal/cl att värma den från 10 till 37 grader.
Det gäller med andra ord att hålla ordning på om det skall vara kilokalorier eller bara kalorier. Det skiljer ju en faktor tusen där.
Kaloriöverskottet blir alltså 4500-270=4230kalorier om jag har räknat rätt.
Det var ju sorgligt att det skulle spricka på en sådan tråkig sak som matte och ölen får nog stå kvar i kylen ett tag till.

[trumman]
0

#24 Blunda med ena ögat och räkna på det minsta! SKÅL!!

MaMaMade
0

*Skämmes*! Trodde du fått knäppen! Skrämmas sådär…förbaskade karl! Skrikandes  Skrattande

NancyAlke
0

#17 Efter det där krogbesöket och jakten på det motsatta könet….   om jakten lyckas så kan det ju, långt ifrån säkert, bli mera motion…  Blir det, så blir den låååång…

Aniara4
0

Ibland på sommaren när jag blir riktigt överhetta brukar jag käka krossad is och när jag är riktigt desperat svälja hela isbitar. Undrar hur många kalorier jag bränner på det?

andreas0
0

#28, Antagligen inga alls. Tvärtom sparar du nog kalorier eftersom du kalorier eftersom kroppen inte behöver lägga ner kalorier på att kyla ner sig själv.

Men som sagt var: Kalorier spelar ingen som helst roll för något, strunta i dom.

Jenny111
0

Ha ha ha ha! Gud vad roligt, Trumman!

Min tanke går omedelbart till lågkolhydrat-ölen… en kall sådan dåFlört

starhawk
0

Jo du trumman din teori stämmer väldigt bra, om människan är en brännugn, för det är så man tar reda på hur mycket kalorier mat innehåller, man bränner upp det och ser hur mycket värmeenergi som utvecklas!

Nu är det tyvärr så att människans matsmältningsystem inte är en brännugn utan snarare en kemisk fabrik, så kaloritanken faller platt och därmed även din teori

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[trumman]
0

#31 Äh, tyst med dig - du är bara avundsjuk för att jag kommer bli smalare än dig!! :D

starhawk
0

#32: Det är mycket möjligt att du kommer att bli smalare än mig, men jag är inte ett dugg avundsjuk, jag har ingen intention att bli smalare. När man är över 47, och det är jag, så skall man vara lätt överviktig, undersökningar har visat att dom som är lätt överviktiga över 47 års ålder är friskare än dom "normalviktiga" så jag behåller min lilla rondör, för hälsans skull!

Om du tror så starkt på kalorierna kan du ju som ett experiment käka trämjöl, det innehåller massor av kalorier, och se om du går upp.

Jag kan avslöja redan nu att du inte kommer att gå upp, människans kemiska fabrik kan nämligen inte bryta ner cellulosa som träet består av. Detta är bara ett tydligt exempel på hur felaktig kaloritanken är

[trumman]
0

#33 Du borde googla på ett litet ord som kallas "humor" :)

blodtopp
0

#33 …och 'ironi' Oskyldig Kyss

[trumman]
0

Verkligen :)

birma
0

Känner mig fortsatt ny och stundom tveksam och lyssnar spänt till eventuell kritik av kosten. Trodde först det var på riktigt och särskilt när det började så här: Skiten funkar ju inte, det är bara bluff som min läkare sa…

Tänkte, dags att vakna upp nu. Misstänksamheten redan börjat slå rot och nu kom beviset, trummans avslöjande. Vad har man låtit sig luras in i, stan´s största bluff. Snart dyker någon upp, och säger Välkommen till Blåsningen!

Börjat kolla efter kameror fortsätter att vänta på att det dyker upp någon ur garderoben med elaka leendet: "Välkommen till Blåsningen! Ha,ha, ha lilla vän - trycka i sig fett och på detta bli både smal samt hälsosamt frisk och vacker. och det trodde du på! Vill inte säga det rent ut men, är du dum eller?"

[trumman]
0

#37 Då lär du få vänta länge - för den här skiten funkar!! :D

birma
0

Väntar och spanar….

starhawk
0

#34: Och du borde kanske Googla på betydelsen av sarkastisk!Skrattande

andreas0
0

#33, Kag tror inte att man är friskare av att vara överviktig. Däremot tror jag att definitionen på normalviktig är för låg i dagens sammhälle, altså du är normalviktig och dom som är smalare än dig i din ålder är underviktiga.

starhawk
0

#41: Helt rätt! jag talade bara om den famösa BMI-modellens definition på övervikt

Aniara4
0

Enligt BMI-skalan skulle jag kunna minska min kroppsvikt med en tredjedel och fortfarande vara överviktig. För att bli "normal" skulle jag behöva halvera mig. Bah! (Ja, jag är fet, men SÅ fet är jag faktiskt inte!)