Smörbytta!
Nu äntligen har jag fått tag på en fin smörbytta.
Åhlen säljer dem. Den är en skörbräda med ett fint hårdplastlock på och en etikett inuti med leverpastej på. Fast det är ju en smörbytta sa expiditen i affären. 60:- kronor kostar den.
Det är lite roligare och fräschare med en bytta än att öppna och stänga paketet hela tiden.
Coolt, jag letade efter sånna dära gamla retrokupår på tradera men gav upp då de snittade 3-400:- O_O

Jag skulle vilja ha en sån där smörkruka i keramik med vattenkylning…
Ja, de var fina. Det kan ju inte vara allt för svårt att tillverka om man kan.
Kan vara en bra ide att skaffa något sådant. Smör kan ju ta upp en del konstiga smaker i kylskåpet annars om det får ligga för länge.
jag har en "guldtacka" från Duka

Jag har en fyrkantig i glas, tjockt glas, kanske duralex…
Jag har en porslinsask från Rörstrand, Siljan heter den. Hittade den på samlarmarknad förra sommaren.

trumman
Kolla begmarknaden hos kupan eller röda korset.
Tror jag gav 5 spänn för min..
Kan tänka mig att köpa en till för det osaltade smöret. Har sökt överallt här men först idag efter över ett år så fanns denna på Åhlens. Blev gald som ett barn!

andreas0; trodde vitsen med den här kosten var att smöret inte ska bli liggande i kylen..
Haha, javisst ja!

Jag har en sådan här smörkupa som är helt OK. Rymmer ca 250 g. På jobbet tycker de att det verkar snuskigt att jag låter smöret stå framme en hel dag, men det blir ju faktiskt inte härsket eftersom man äter upp det så pass snabbt… Och få saker är så äckliga att äta som kylskåpskallt smör!
Jag ställer in det i kylen över natten, även fast jag vet att smör brukar klara rumsvärme en vecka eller två.
Jag använder en liten glassbox på lite mer än halvliter 7,5 dl tror jag. får utmärkt plats med ett 500g pket (utan omslag)
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
#10, Visst, men hittar man ekologiskt smör i enkilos någon gång billigt så passar man ju på att köpa på sig, och då kan dom sista man använder av dom bli liggande ett tag.