Vifslans tråd
Jag har haft en annan signatur (Lilinda) men avslutade det medlemsskapet eftersom jag verkade hamna i limbo. Kunde logga in men ej skriva i annat än dagboken. Trist i längden….
Jag klistrar in min (Lillindas) dagboksbörjan den 27/1 -08 och kommenterar sen vad som hänt sedan dess…
"Jag har alltså ätit denna kost i 10-11 dagar nu. Målet är bl.a att gå ner i vikt. Halva mig borde nog försvinna enligt vanliga tabeller - får se hur det blir med den saken. (Startvikt: 120 kg fördelade på 155 cm)
Sen är det ju välmåendet. De här sista 10 kg har inneburit större påfrestningar på knä och höft som gör att jag inte kan alls ströva runt/promenera, så att blir rörligare/smidigare och starkare är också del av målet. Vet sen förut att det inträffar ganska snart och hänger inte alls ihop med ett vikthalverat jag utan vad jag (inte) stoppar i mig. Främst kommer stelheten av mjölmat och magvärken av mjöl och drickmjölk.
Jag har ätit paleo för några år sedan med mycket frukt, bär, grönsaker, nötter, fisk och kött. Utmärkt, gott, men ej så mättande under hungerspammet för mig som är på eftermiddagen/kvällen.
Ner gick jag också, mådde bra i kropp och knopp. Varför slutade jag?
I efterhand har jag förstått att jag behöver bli mätt - jag ökade på med proteinet och frukten när jag egentligen borde äta mer fett. Fett och en lagom dos protein gör att suget verkar försvinna. Därför känns denna högfettslågkolhydratskost lockande. Kanske blir det en ost och gräddslatt då och då. Kanske en hel del gröna blad (älskar ruccola, mangold och annat sånt och lite rotfrukter(rå i sallad främst), och jag ska försöka möta ev hungerkänslor med högre fettandel till proteinet."
Hur har det gått fram till dags dato, 3/3-08?
13 kg har försvunnit, drastiskt minskat midje-/höftmått och två klädstorlekar mindre!
Efter bara ett par dagar så blev jag varm - varma fötter, händer och nästipp - skönt!
Begynnande inkontinensbesvär som började bli så pass jobbiga så jag var mogen för en operation - nästan puts väck (och då har jag även haft en stark förkylning under denna period också). Jag började lägga märke till denna förbättring, bara efter några dagar så det kan inte bara ha med viktminskningen att göra!
Kanske dessa hälsoförbättringar gjorde att jag stod ut med de veckor som varit arbetssamma (ingen ork, moln i huvudet, huvudvärk samt förkylningen därtill ) de första tre veckorna samt naturligtvis att de första 10 kg smälte bort i jämn takt. Sen blev det platå innan de sista behagade flytta sig ifrån mig. Denna sista minskning kan ha att göra med:
Att jag den sista veckan börjat cykla! Jag märker väl att orken inte sitter där riktigt än - alla cyklar förbi en - själv är jag tvungen att vid minsta motvind/uppförsbacke, kliva av och leda cykeln - pinsamt värre anser sonen som måste vänta in mig…
Välkommen hit! Vilka hälsovinster och viktminskning du fixat. Grattis till det. Du kommer snart cykla om alla andra!
Lycka till!
Kul att du redan märkt av så många förbättringar. Resten kommer nog med tiden, ha inte för bråttom bara.

Välkommen hit!

Trevligt läsning.
Det skall bli roligt att fortsätta höra om dina framgångar. Grattis!
Heja på! *Underbart*…grattis! 

Välkommen Vifslan!!

Välkommen hit och grattis till hälsoförbättringarna
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...
Tack ska ni ha för välkomnandet! Som sagt jag har "smygt runt här på sajten utan att riktigt kunna ta mig in, men jag har läst nästan dagligdags och tycker mig ha hamnat i ett glatt och generöst gäng!
Och viktnedgången - denfår ta den tid det tar. Visst hoppas jag att det ska halka neråt i jämn takt - och visst gruvar jag mig något för att vikten ska stå still eller tom krypa upp igen - men vikten är en egentligen chimär. Det är det andra: att kunna röra sig, kunna gå/springa i trappor, inte fasa för vägsträckor över kilometern, kunna ta sig ner i båten själv och inte vara orolig för att göra lillkillen moderslös i alltför unga år….
Men det skulle givetvis vara kul att kunna komma ner i vanliga storlekar så man kan gå från butik till butik och prova kläder….istället för att vara löjligt tacksam att man hittade någonting överhuvudtaget

Välkommen säger jag också till dig. Vi kämpar på alla här inne i det glada gänget.