Romantisk weekend?
Är det någon som varit på en bra romantisk weekend och kan tipsa om herrgård/hotell mm? Gärna prisvärt (dvs inte extremt snordyrt). Och grabbar, uppskattar ni sånt eller är det bara vi tjejer som gör det?
Det beror ju lite på var man bor och hur långt man vill åka.
Jag och min man har ett antal gånger varit på hotellweekend i Köpenhamn. Olika priser beroende på standard så klart, och mycket att välja på om man vill ha annat tidsfördriv också. ;-)
Kanske lättare om Du berättar var ni bor just nu?
Bohmans i Trosa är klassiskt…
Numer pensionär i Nynäshamn
Jag var på Gimo Herrgård i närheten av Östhammar med min dåvarande 2005. På den tiden var jag helvegetarian, och besvärade personalen med att ställa till med helvegetarisk femrättersmiddag och alkoholfritt vin på rummet. De fixade allt utan knot, maten var förstklassig och herrgården var jättemysig. Till förrätt fick vi nåt som såg ut som gravlax, och trodde att de hade missuppfattat vår beställning, men det visade sig vara ihoprullad morot med gravlaxsås på. Påhittigt och gott. (Antagligen är de lika tillmötesgående om man vill ha LCHF.) Billigt var det inte, men det beror förstås på hur man prioriterar. Det var värt det.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus

Den bästa romantiska weekend var i Byron bay i NSW Australien.. Åhhh underbar liten stad precis vid havet. Men gissar att det är lite långt att åka..
Annars kanske nåt mysigt i stockholms skärgård?
Kanske något uppe i fjällen?
Vad som helst kan ju bli romantiskt, bara man har kärleken! 

Jag kan nog bara tala för mig själv och inte för hela manssläktet.
Uppskattar inte en herrgård lika mycket som en häftig naturupplevelse (har provat alla möjliga varianter), på t ex Arådalens turiststation (STFs äldsta vandrarhem)…det är romantik i kubik!
För att det skall bli extra bra och minnesvärt så gäller det att hitta nåt som ger en "extraordinär upplevelse", nåt unikt….frågan är om en herrgårdvistelse gör det. Det var annars skitmysigt på en herrgård söder om Jönköping (typiskt sommarställe)…minns tyvärr inte namnet.
Kan tänka mig att det var Hooks Herrgård. Där äter vi underbar jullunch varje julafton. Ligger jättevackert vid Hoksjön. De har egen hemsida!
Håller m Pasi i att det bästa är att beskåda midnattssolen sittandes på ett fjäll. Boendet bör dock vara ngt annat än tält om man har tänkt vara romantisk…o veden bör vara torr… 

#6 Det var Hooks herrgård. Mycket vackert ställe.
#7 Håller med dig….men tält kan innebära att man får en minnesvärd upplevelse ihop…något speciellt att dela.
Bor man på Arådalens vandrarhem så kan man bestiga hundhögen (fjäll) på en kväll /natt tillsammans med en flaska gott vin. 
En minnesvärd upplevelse…tillsammans m tusentals mygg då! 
Läste hundhög o fick som hundägare en illaluktande syn framför ögonen…tills jag fortsatte att läsa på nästa rad! 
Kommer att tänka på en resa som företogs med mc till Laisvall.
Vi tältade i bushen och kokade korv, myggorna var så stora att de inte fick plats på en enkrona och de var många.
Korvgrytan var svart av döda mygg och vi fick trycka in korven i truten genom en bit hushållspapper. Man såg knappt änden på korven för alla mygg,,,,
På morgonen startade inte vår motorcykel utan den fick dras en bra bit i den ganska svåra terrängen tills att den kom upp på en liten grusväg. Det klarade vi på drygt en timme.
Romantiskt?
Nej, kanske inte men det var ett utmörkt sätt att prova på om man passar för varandra,,,,

Måste erkänna att jag är alltför bekväm av mig för såna strapatser…Jag behöver inte vara borta mer än en dag på ett ställe där det saknas dusch så känner jag mig äcklig och vill hem! Har aldrig varit "typen" som gillar tågluffning el. liknande heller av samma anledning.
Nej jag myser som bäst om jag nån gång får sova över på ett skönt och mysigt hotel där allt är serverat och klart! Bara att käka hotelfrukosten är lyx för mig! Slippa disken,bädda, städa etc är ju sååå härligt ibland! Tyvärr händer det alltför sällan… Kanske ska föreslå mannen en hotellweekend när han kommer hem från jobbresan? Problemet är bara att han ligger på hotell lite då och nu genom jobbet så han brukar vara mätt på den delen när han kommer hem,suck!
#10 Ibland har man otur…!
Minns en härlig sommar…kan det ha varit -04…visst var det den som var så varm o torr? Var en v uppe i Tärna, härliga dagar o underbara kvällar m middag ute på altanen. Inte en mygg, knott, bräms ed så långt ögat nådde…inte hos oss iaf. Kompisarna i Tängvattnet blev uppätna av jättebräms så fort de stack ut snoken! Hehe… 
#11 Man har väl blivit ngt bekvämare m åren. Ryggen protesterar mot tunna liggunderlag numer men nog är det härligt m tält ändå… Har i princip inte ngt emot ett trevligt hotell heller. Skönt att få städning o mat serverat o slippa disken! 

Myggen kan hållas borta med eldning av tjärved, de värsta timmarna. Sedan går normalt myggen och lägger sig strax efter 23 (OBS inte alltid).
Liggplatsen bli mycket bekväm om man grundar med granris el liknande under liggunderlag (ev övernattning under gran då, istället för tält).
-04 var det nog som var så torr och varm. Jag var i Marsfjällen…torrt som i afganska öknen…inte en mygga, men däremot ganska mycket broms. Över 30 grader i skuggan…men tyvärr fanns ingen skugga och inte heller hade vi solskydd med oss (vi var glömska)
. Badtemperatur i de små pölarna…klart häftig men värmen, solen och bromsarna förstörde lite av upplevelsen!
Såg i din profil att du kommer från Skåne. Då kanske Stockholm kan locka? Rekommenderar Villa Källhagen, ett mindre hotell/konferensanl på Djurgården. Nära Promenadstråk på Djurgården museer men också promenadavstan till City.
Dessutom god mat de gånger jag varit där.
Oj, står det skåne i min profl? SKa genast ändra, jag bor ju faktiskt i stockholm. :-)
Och vildmarksromantik är inte riktigt min grej, herrgårdar och sånt känns myyycket trevligare. Personal som passar upp på mig och bli bortskämd, det är min grej.
Glömde ju… Tack för alla svar! Det börjar luta åt en weekend utomlands, det kostar ju inte så mycket extra.