Ischoklad med lime
Sist jag førsøkte mig på att gøra ischoklad så gick det inte så bra haha.
Gjorde ett nytt førsøk:
Jag tog 100 g 70% choklad som jag smælte och rørde i saften från en lime.
Detta blandade jag med smør och kokosfett i en kastrull (høftade lite, men tror det var ca 75 g av varje).
Hade inga små formar så hællde de i muffinsformar, fast bara någon cm så det blev tunna. Nær de stelnat i frysen tog jag loss dem från formarna, voila, ischoklad-plattor!
Friskt och fresh med lime-smaken blev det! Anvænde något norskt smør som måste ha varit lite extra salt før de blev en god sælta i det hela också..
T.o.m. min kollegor gillade dem, men klagade på att de var lite mæktiga så man inte orkade æta så mycket. Jag førklarade att det var det som var meningen!
Hade lite rivet limeskal på också, men de blev inte bra skippar vi næsta gång.. Ær det någon som vet varfør kakorna blev lite gråaktiga på ytan?
Næstan gång ska jag gøra mycket tunnare som noblesse ungefær (då kan man ta två mm smælter i munnen!) før nu blev de lite før mycket. Funderar också på annan smaksaættning, chili skulle jag vilja testa.. Eller apelsin. Eller kanel eller kardemumma hmmm jag ær lite søtsugen nu faktiskt!
Ær dessa okej førresten? Kænns som det ær mest fett, men såklart en del kolhydrater från chokladen. Skulle det vara helt galet att æta en per dag? Till kaffet sådær.. Man orkar bara en och det ger verkligen inget sug efter mer..
Haha tror jag slog rekord i værldens længsta inlægg om ishoklad :D
Godnatt på er hærliga LCHF-are!
Det verkar jättegott! Det ska jag göra!
På bilden, är du på hytta, eller är det där du bor? Var i Norge bor du? Jag bodde 6 år i Asker, sør for Oslo. Mannen min är norsk och dom påstår att vår son är halvnorsk…*hmpf* Har du bara norskt tastaur på datorn? det har jag också men de t är himla enkelt att skriva ä och ö iallafall.
Många frågor blev det, hoppas du inte tar illa upp…
aswedishsmorgasbord.com
Ischokladen blev grå eftersom du hade den i frysen. Om du orkar vänta så tror jag det blir bättre i kylen.
Du kan ju ha lite hackade nötter i också…
Hytta vad är det? Nu skäms jag, det borde jag vet va :P Bor bara i Norge tillfälligt, jobbar och bor på ett hotell! Men visst det är lite fjällstuge känsla på personaldelen! Hotellet ligger i Sjusjøen, strax utanfør Lillehammer..
Hur kom det sig att du for till Norge? Åkte du dit för att söka rikedom som alla andra svenskar ;) Du hittade dig en karl i alla fall :) haha att din son är halvnorsk är ju bara bra, jag liker norske gutter!
Haha jo jag vet man kan de, men jag ær lat! Plus att jag måste tænka om ska fixa ä och ö - det ær ju jobbigt! Men anstrængde mig faktikst lite før dig :D Men sedan blev jag lat igen hahaha!
Min man och jag bodde först i Sverige, innan vi flyttade till Norge. Vi träffades via gemensamma vänner och flyttade örst till Sverige. vi har kvar huset i Asker och Sjusjøen känner jag till, vi åker genom Lillehammer påväg till hytta som ligger i Folldal. Hur länge har du varit i Norge?
aswedishsmorgasbord.com
Aha dær ser man :) Det ær inte så att du bor i down under nu eller gillar du bara landet (syftar på ditt anvændarnamn alltså :) har varit hær sen dec, blir nog bara kvar till april klarar inte att vara borta från karl och vænner længre æn så!
Wildrat - Missade ditt svar førut, aha det berodde på frysen! Hm borde jag kanske fattat sjælv kan man ju tycka. Men då vet jag till næsta gång!
Limeskalen ville jag ha som dekoration så det såg lite roligare ut, men smaka inte alls bra.. Nøtter dæremot mm! Jordnøtter t.ex. vore nice, ær ju så liten mængd så læt ju knappast gøra något :)
Jo, vi bor i Australien sedan lite mer än 1 år tillbaka.
aswedishsmorgasbord.com
Vad hærligt :) Har två kompisar som reser runt dær nu, ær sjælv sugen på att åka dit någon gång! Var i Australien bor ni?
Jag har gjort ischoklad med bara vanlig kakao, kokosfett, smör och vaniljarom. Inga kolisar i princip. Har provat med chili (JÄTTEGOTT!) och utan. Häller det i isform och låter det frysa. Lägger dem i en låda i frysen och tar 1-2 när jag blir chokladsugen.
Monsun - Åh det læt supergott! Har alltid velat testa chili i choklad (sedan jag åt værlden godaste Chokladmousse med chili i..)
Kan inte du ge mig lite mer exakta mått? Ær detta något man æta utan risk før søtsug?