Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 5023 ggr
marsan-3
0

Provade just linfröbrödet

Provade att göra linfrötunbrödet i micron utan "crisppanna" och det blev ju jättebra. Nu känner jag att jag har ett bra substitut till min morgonmacka när brödsuget är för stort. Tyckte personligen att det var bättre än OEbrödet. Linfrön=O kolhydrater

Detta har jag kopierat nånstans ifrån men minns ej var :

Linfrötunbröd

Jag gör detta bröd styckvis i mikron, de är snabbgjorda så man kan göra ett par stycken i följd. Lättast om man har crisppanna till sin mikro, men det går nog ändå. Nån gång har jag tänkt försöka göra om receptet till större ugnsvariant, men det har ännu inte blivit av.

Ingredienser:
Blanda dessa torra ingredienser i en liten skål eller direkt i morteln:

2 1/2 tsk malda linfrön (mal dem i mortel)
1/4 tsk bakpulver
smaksätt om du vill med vitlöks- eller lökpulver eller annan krydda du gillar
salt

Häll i en liten skål:
1 ägg (gärna stort)
1 tsk vatten
1 tsk smält smör (jag brukar smälta det på crisppannan och hälla resten av smeten över det sen istället för att blanda det i smeten)

Vispa ihop ägg och vatten, häll över de torra ingredienserna och rör om.
När crisppannan är varm (jag förkör den 2 min med smöret) häller du ut smeten i pannan och låter den rinna ut lite lagom. Det ska bli tunt som ett tunnbröd.

Kör i mikron på max i 2 min (tror man kan behöva 3 min om man inte har crisppanna).

Ät med något gott på. Kan rullas ihop som ett tunnbröd.

DaMum
0

Det här MÅSTE jag testa! Tack för tipset!

Har legat och funderat på nätterna en del om det inte går att tillverka något brödliknande av just linfrön, och voila! Här hittade jag det!

Kram!

mrsAngel
0

vad är en crisppanna?

marsan-3
0

vet inte men kan gissa att det är en tillsats till micron som gör bröd krispigt ?!?!?!

carolr
0

ja, så är det Det är en rostfri panna som värms upp i micron och som ger en krispig yta på det som ligger där.

marsan-3
0

Upptäckte just att jag hade i 2,5 MSK linfrö istället för 2,5tsk som receptet säger. Men det gick bra det också tydligen…

carolr
0

hur blev brödet?

marsan-3
0

Det är bra. Inte lika "frän" smak som mandelbrödet. Jag har nu ätit 1,2 sats med smör och goudaost på till kaffet och känner mig så lycklig för jag kan verkligen sakna mina mackor.

carolr
0

Jag ska testa nu - åter kommer.

magma
0

Ännu ett lovande recept att spara ner, tack så mycket!

carolr
0

Nu har jag provat baka dem och det blev mycket bättre än vad jag trodde, lite sköra att bre m smör men goda med ost till, tack för receptet. Det blir bra till fredagsmys med brie och dessertost.

Sara40
0

Kan man göra detta bröd i stekpanna tro? (Jag äger ingen micro.)

Mona-Stina
0

Måste gå alldeles utmärkt i stekpanna… det ska jag prova.

Tack för receptet.

Gittan-Xyz
0

Berätta hur ni gör det i stekpanna.

piakask
0

Jag har ingen mortel! Kan man köpa färdigkrossade eller funkar det att slänga i dom hela också??

Lät intressant iaf, ska provbaka imorgon!

Polarbrödet var för "äggigt" och då kommer illamåendet…Ledsen 

MVH

Sara40
0

Urdålig på allt vad bakning heter men en tanke; Kan man torka detta bröd tro? För att servera detta mer som kex med brie (eller annan favoritost) och eventuellt oliver som fredagsmys?

Hur tror ni med mer bakvana än mig  att man i så fall skulle gå till väga för att torka det i ugn (äger ingen micro)? (Jag kan "baka" det halvbakade vakumpackade brödet som säljs så mycket av i dag ;-)

Mona-Stina
0

Hur man gör det i stekpannan? Jag har inte provat men jag föreställer mig att man smälter en massa smör och bara häller ner smeten och steker som en pannkaka. Allt eller hälften i taget beroende på hur tjocka man vil ha dom.

Jag ska prova så fort jag skaffat linfrön.

marsan-3
0

Det finns färdigkrossade linfrön att köpa av märket Saltåkvarn. Kan också tänka mig att det går att mala linfrön i matberedare  men vet ej säkert.

jag föreställer mig också att brödet borde vara gott hårt som ett kex så att torka eller steka det borde bli jättegott… eller i brödrosten kanske?

Spännande att höra från er som provar.

carolr
0

brödet är som tunna kex och torkar i mikron

mrsAngel
0

ni som inte har en crisppanna men gjort det i micron, vad hade ni för form?

carolr
0

microns egna glastallrik

Gunnilla
0

Jag har blivit uppmanad att köpa hela linfrön eftersom de krossade man köper är härskna. Kan man inte mala dem i mixern om man inte har mortel?

susanne.s
0

Går det inte i vanlig ugn? Sedan när dom är klara torka på låååg värme? Är det någon som försökt?

Pasi
0

Vad är det som får er att tro att linfrön med dess olja tål uppvärmning bättre linfröolja?Skrattande

susanne.s
0

Va  menar du Pasi? Är detta bröd mindre bra  då eller???Förvånad

piakask
0

hmm…även detta blev för "äggigt" i smaken för mig. Synd!

Åt mandelbröd i helgen, gick upp ett kilo och kissade som en fontän i måndags så det går också bort hädanefter.

jaja…får väl inse att alla brödsubstitut är hopplösa uppdrag för mig. Ledsen

Lillianna
0

Men hur klarar ni linfrön???? Jag gjorde något brödaktigt med just lite linfrön(för nåt år sedan) och jag hade svårt att ta mig från toaletten upprättstående. Där kan man snacka om fulltständig tarmtömning. Akut!

Har inte vågat mig på linfrön i någon form sedan dess.

/Lillianna

~ Lillianna ~

Pasi
0

Jag äter ju inte frön överhuvudtaget….då det inte är lämplig föda för en stor krigare och jägare! Alla frön innehåller normalt lättoxiderade fetter och gifter/antinutrienter.Glad

dufva
0

Visst blir brödet ok enligt lowcarbteorin men som Pasi säger så är det nog inte förenligt med optimal hälsa..

Mycket tyder på att det är "fröätningen" som är den största boven i dramat för att vi nästan mangrant utvecklar åderförkalkning.

Sen bidrar margarinanvändning och den ohämmade sockerkonsumtionen till resten av våra folksjukdomar..

-Så har du ingen näbb - undvik fröer. Vi är helt enkelt inte gjorda för att äta dom..

marsan-3
0

Den här kosthållningen är ju mkt individuell. Några äter smör, finncrisp, grädde och andra inte. Jag försöker göra så gott jag kan utifrån min livssituation- det kan innebära att jag inte äter helt "artriktigt" som många av er gör och kan tänka mig att fortsätta äta fröer även om jag saknar näbb.

Pasi
0

Det är självklart upp till var och en vad man tillåter sig att äta.Glad
Det viktigaste är att alla får ta del av informationen om olika födoämnen och dess verkan, så man kan fatta beslut rörande födan/kosten på saklig grund.

Margareta
0

Jag håller med Dig helt och hållet Pasi.

Det är jätteviktigt med kunskap och att veta vilka risker man tar med olika ställningstaganden. Sen är det upp till var och en att välja. Det finns så många olika skäl till att vi agerar olika. För en del är det pengar, för andra enkelhet och för en tredje att man skall ha ork att få till en familjesituation.

Vi måste få agera olika, men kunskapen är jätteviktig och a&o.

Numer pensionär i Nynäshamn

Katti
0

Lätt för en du(f)va att säga att vi utan näbb ska undvika fröer Cool. Du vill väl ha alla själv kan jag tänka Kyss.

Patti
0

Blir detta en tunn brödbit eller flera?

Någon som har ätit detta som frukostbröd en tid? Hur fungerade magen för er?

Cattis77
0

Ser att tråden är ganska gammal men hoppas nån har svar iallafall.

Går det lika bra att ha hela linfrön istället för malda?? Hur blir det då i konsistensen??? Detta verkar vara ett bra substitut till nötbrödet tycker jag. Är lite less på nötblandningar för tillfället.

gejsa
0

Nu i kväll har jag gjort detta linfröbröd. Smakade mest ägg men klart gott ändå. La i en skinka och keso i. Men hur mycket kolhydrater var det i brödet?

Sisco
0

Har experimenterat lite med detta recept.

Jag äter gärna detta bröd och gör iordning en stor sats.

2dl krossade linfrö,2 dl sesamfrö, 2 dl husk(loppfröskal),

3,5 tsk bakpulver och 3,5 tsk salt

blanda allt noga och spara i en tät burk.

2 msk av blandningen och 1 ägg röres ihop och "bakas" på smörad tallrik i micron på 3 min.