Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 1027 ggr
knuttan
0

Orolig !

Läser ofta om hur farligt bukfetma är. Ligger många centrimetrar över rekomenderat mått. Ätit ganska reducerat med kolhydrater . På måndag börjar jag med att skärpa till mej ytterligare.Jag är kvinna o 54 år. Inte ska man behöva dras med ett stort bildäck runt magen!Någon som lyckats med att snygga till sin kropp. Bör jag motionera????

monred
0

Är undrande, Jag går upp i vikt men midjemåtten blir mindre, hur förklaras detta?

Hur ska mn mäta sin viktnedgång i midjemått eller vikt. För mig är allt upp och ned vänt,känner mig konfunderat förvirrad

Monred

ullna
0

Nä, bildäck runt magen behöver man inte dra om kring med. Jag har kommit en liten bit på väg. Kosten är viktigare för viktnedgång än motion. Har du läst ngt? T ex Sten Sture Skaldemans GI-Noll. Han förklarar varför inte motion är viktigast.

Andra kan det här bättre än jag. Hoppas ngn svarar. Men det finns bestämt en artikel här till vänster av Gary Taubes om varför inte motion fungerar. Använd sökfunktionen.

monred
0

Hej Ullna

Jag har också läst GI-noll,men ännu inte sett eller hört på denna sida  eller i boken att man går upp i vikt, samtidigt som midjemåttet blir mindre. Har du någon erfarenhet av just detta

Monred

ullebull
0

Jag hade "stor" mage, bilringar osv men de är borta nu. Jag har inte motionerat merän gått mellan dator, kyl o kök så för min del har kosten/kroppen gjort allt arbete själv.

Jag har fått mycket finare former, midja osv trots att jag har mycket kvar att släppa. Minskat 17 cm i midjan.

Kämpa på och lycka till

Aniara4
0

Hej Knuttan,

Jag är ny här och har knappt börjat dra ner på kolhydraterna, men efter att ha läst runt här väldigt mycket är det slående hur många som just har minskat midjemåttet. Motion verkar inte nödvändigt - kanske kan du hitta relevanta trådar om du använder sök-funktionen? Det skrivs ju väldigt mycket här, och trådarna sjunker snabbt ner i glömskan…

bernil55
0

Någonstans har jag läst att med denna diet behåller man musklerna - och kanske till och med får nya? - utan att motionera. Ja, det var nog Skaldeman som skrev det och att man därför ska mäta midjan, inte väga sig, för  att - förhoppningsvis - se en förändring.

sommarbarn
0

Motionen är bra inte bara för vikten utan för hela bälbefinnandet. Vi kvinnor har tendens att lägga på för mycket rungt magen. Har lästa att det har med reglering och hormoner att göra.

ullebull
0

Naturligtvis är det bra med motion men…. man behöver inte göra det. Kroppen reparerar, släpper kilo och sköter sig själv om man äter rätt. Jag har släppt över 20 kilo utan att ha gått en meter mer än nödvändigt pga bensmärtor/skador.

andreas0
0

Om du är överviktig så skulle jag nog rekommendera dig att vänta med träningen tills du går ner i vikt. Eller i alla fall ta det mycket lungt. Tränar man som överviktig så riskerar man förslitningsskador, och det bör man väl undvika om man kan.

Ulf-S
0

Just bukfetma är inte naturligt för kvinnor, så att midjemåttet ofta minskar först på kvinnor är inte så konstigt egentligen. När kroppens olika hormoner hamnar i balans omfördelas fettet eller försvinner…

Att kroppen "skulpteras" verkar vara rätt vanligt. Kvinnor blir kvinnligare och män manligare. Vi bygger muskler och flyttar om fett.

Medlem
0

Pratade med en kvinna fån Kuwait som har kört med Dr. Dashtis kost i många månader att kroppen, som #10 sa "skulpteras". Hon fått kurvigare kropp enligt henne. Sen nämnde hon också om att brösten inte blivit hängiga och inte minskat mkt i storlek som de flesta kvinnliga bantare får efter de tappat många kilo.

Pasi
0

#11 Just den diskussionen har varit uppe förr…om bröst och rumpor.

Medlem
0

#12 Jasså, skulle bli intressant att läsa eller så kanske jag läst den men glömt *typiskt*

dufva
0

Måttbandet är viktigare än vågen när man äter LCHF för man bygger ofta muskler samtidigt som fettet försvinner.

Just bukfettman brukar snabbt ge med sig när man slipper kolhydraterna så mät mer än ni väger erSkrattande.

Mimsivimsi
0

#13 jo vi hade en sån diskussion något år sedan eller så..
Många har erfarit att midjan minskat medan bysten faktiskt blivit större/spänstigare (om det är rätt ord) eller iaf inte minskat.

Själv kan jag känna mig plufsig, kanske för att man inte är hungrig, medan min kille säger att jag aldrig varit snyggare, sexigare och smalare än jag är nu.
Har även fått mycket komplimanger för min fina hy och min utstrålning på senaste tiden.

Medlem
0

#15 Jag har redan märkt en mkt förbättring för de hudproblemen jag hade. Ja jag blir bara lycklig varje gång jag hör hur många som mått bra av den kosten båda fysiskt och psykiskt.

rocklena
0

Har ju bara hållt på i elva dagar nu. Har inte så mycket övervikt men alltför mycket runt midjan jämfört med andra mått på kroppen. Jag äter ungefär 30gram kolisar på en dag och har minskat 2cm i midjan. Hoppas det inte är en slump.