Ister
Är det någon som provat det 100% ister som Coop Forum säljer i 500 grams paket? Vad passar det bra att använda till?
Den funkar att steka i. Helt ok att använda. Tyvärr gillar jag inte svållukten men den märks inte i maten bara när det smälter i stekpannan.
Har någon annan än jag hört att ister skulle innehålla en massa vitamin D? Enligt Weston A Price ska det det men jag hittar det inte i några tabeller annars.

SLV kan ha missat det (de missar lite här och var…även stora välgjorda studier
) eller så är det gjort på ister (fettet i buken) istället för svålen, som är den delen som innehåller D.

Jag har precis börjat använda Coops ister istället för smör i matlagningen. Detta pga att jag åt så förbannat mycket smör förra gången (jag höll mig till strikt LCHF) nämligen att kroppen bara körde på dietfettet, men jag vill ju att den ska köras på KROPPSfettet, så nu ska jag bojkotta smöret - bara lyxa till det ibland med vitlökssmör.
Är det alltså OK med ister, vad är det här med vitamin d det talas om? Är det bra med ister för ett fetto som mig etc etc etc?
Ister är väl ok vad jag vet… Det liknar fettet vi har i kroppen. Det luktar lite svål om det, särskilt när det är varmt men ger ingen smak på maten. Funkar precis lika bra som smör och kokosfett i matlagning.
Gooranka, åt du mycket smör för att du tyckte det var gott?

Wildrat: Ja, för att det var gott och för att jag hade blivit itutad att man kunde äta "hur mycket smör som helst" …eller itutad och itutad, jag kanske hade omvandlat ngt jag hört till ngt annat.
Jag kunde nog lätt sätta i mig 60-100g smör / portion + steksmöret.
Gooranka = jag, som de flesta nu vet.
Men.. jag körde ju med ister ett tag, tyckte det var bra men min ekvation blir så här
ister = rännskita!
Är det ngn annan som känner igen sig?
Det är väl tillsatser i istret? Kanske var det som var problematiskt?
Antioxidanterna? Ja.. kanske?
Härna toxidoxidanter he jer int nå å ha.
#7, Man kan äta hur mycket smör som helst, men bara om man samtidigt får i sig tillräckligt protein och slutar äta när man är mätt. Får man i sig för lite protein eller fortsätter äta för att det är gott när man är mätt så kan det bli för mycket.
Ister är jättebra, och helt utmärkt att ersätta smör med.