Glass!
Har precis käkat glass, eller 'halv' glass då den bara ska va halv frusen. skulle tro att den passar er LCHFare, annars verkar ni rätt slipade på att 'fetta' till det ;)
iaf här kommer receptet.
GLASS 4 port
vaniljpulver efter smak alt. en vaniljstång
2 äggulor
1 dl sötningsmedel (kan säkert uteslutas)
2,5 dl vispgrädde
2 äggvitor
½ krm salt
- vispa äggulorna tillsammans med sötningsmedlet i en bunke
- vispa grädden tillsammans med vaniljen tills den bildar mjuka toppar
- vispa äggvitorna tillsammans med saltet till fasta toppar
- vänd ner grädden o äggvitorna i äggulesmeten
- ställ i frysen 3 timmar, rör om ibland
- ÄT!
jag smaksatte min med massa kanel då det är lite av en drog för mig. gott till tusen! plus att jag nu har glass i frysen :D antar den kommer bli sten hård, men borde funka om man tar fram den ett tag i för väg.
kan tänkas smaka alldeles utmärkt med smaksättningar såsom bär, choklad o ja, vad man än tycker om.
aja, hoppas det faller ngn i smaken. om inte annat så föll det mig, eller jag föll.. eller äh ;)
Nam-Nam! 

Jag har just festat loss på en parfait-pinne till kaffet - mums! Det började med att jag gjorde hallonparfait till Alla hjärtans dag, och det blev ju himla gott. Problemet var bara att det blev ganska mycket, och varje gång man ville skära sig en bit så var man tvungen att tina den lite igen eftersom den annars är stenhård OCH halkig. Så jag började se mig omkring efter mindre formar att göra enstaka portioner i, och längst in i plastskåpet hittade jag en form för glasspinnar som jag aldrig använt. Sagt och gjort. Det blev superbra - den enda nackdelen är att det var lite svårt att få loss den ur formen utan att tina de andra 5 pinnarna, men med en het blöt disktrasa runt bara den pinnen lossnade den till slut, och så förfärligt svårt var det inte.
Det recept jag använder hittade jag i DN. Jag har faktiskt använt lite socker (nån nypa) eftersom jag är osäker på hur det funkar att vispa äggulorna annars, men förmodligen är det inga som helst problem, bara att plocka bort.
Portioner: 6-8
Tid: 4 ½ timme
Ingredienser:
½ dl strösocker
2 äggulor
5 dl bär
2 dl grädde
Garnering:
färska bär
1. Vispa äggulor och socker fluffiga i en bunke.
2. Lättvispa grädden tillsammans med bären och vänd ner detta i äggsmeten (använd en slev, inte en visp).
3. Häll upp smeten i en form på cirka 7 dl. Ställ in i frysen. Låt stå minst 4 timmar.
4. Ta ut parfaiten 10–15 minuter innan den ska serveras. Skiva upp den i tjocka eller tunna bitar och lägg på tallrikar. Garnera gärna med lite bär. Den som vill kan får bort kärnorna genom att passera bären genom en sil.