Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 8294 ggr
lundsabin
12

Förkylning - halstabletter...?

Nu har jag ännu en fråga, om halstabletter…

har varit förkyld i en månad ca, urtrist och jobbigt och maten jag har ätit har inte alltid varit den bästa ur LCHF-perspektiv (när alla är sjuka, o knappt har ngn mat hemma för att vi inte har handlat för att vi varit sjuka… osv).

Men, försökte komma upp på banan igen nu, och har en fundering ang halstabletter… ngt som jag kedjeäter nu med förkylningen o som i alla fall linmdrar lite. Vad säger ni om det ur LCHF-perspektiv? Äter sockerfria vicks, så socker är det ju inte men en massa andr akonstigheter.

Och om det är rena skräcken, vad skulle vara bra istället när man är supersnorig som jag? För att lindra då, för frisk blir jag väl aldrig som det känns nu….

Frualbertsson
0

Jag har haft influensa i en vecka, och ätit bara ett par halstabletter… usch det var ju supersött…

Jag klarade mig genom att ta nässpray och snyta mig mycket. Dricka varmt te för att lindra värken i halsen, med citron och ingefära i + kokosfett då.

Men halstabletter är nog svårt att hitta så att det blir LCHF är jag rädd, eller nån annan som vet?

Wildrat
0

Halstabletter finns det inga som är LCHF men jag tycker nog att just det kan man strunta i när man är sjuk. Om det triggar sockermonstret är det värre men har man inte såna problem är det bara att fortsätta med ren LCHF när man är frisk. Förkylning och influensa är ju (förhoppningsvis) tillfälligt.

lundsabin
0

Tack för era svar!

Jo, jag har ju tänkt så att det är tillfälligt, inget jag knaprar på i vanliga fall o kan inte säga att just halstabletterna direkt triggar ngt sötsug (fast sen har jag ju inte ätit exemplariskt men tror ju att det beror på annat).
Hoppas ju att det är tillfälligt men nu har det ändå hållit på ett tag. Suck. Fast min man har varit dålig / förkyld sedan december, läkardiagnos: två barn på dagis….

NancyAlke
1

Man kan ju köpa Vick på Apoteket, eller typ "vita blomman" på hälsokost… En dutt under näsan och sedan behöver man inga halstabletter, för allt lossnar. Smärta i svalget kan man lösa genom att gurkla med vatten med upplöst Alvedon i…

Tipsen kommer från en stackars tant som försöker överleva en jätteförkylning just nu…

ingrids
0

Jag tycker att det gamla beprövade Oleum Basileum (apotek) är bra både mot förkylningshuvudvärk och luftvägsbesvär…jag drar in från flaskan DJUPT så det känns ända ner i halsen. Kan också ta ångbad med samma produkt.

Gurgla med salviate vid halsont ska också vara bra enl en örtabok jag har

lundsabin
0

Ja, Vicks har jag tänkt på men glömmer varje gång jag är i närheten av ett apotek. Ska försöka hoppa in där idag.

Och oleum basileum har vi faktiskt hemma, men har aldrig tänkt tanken på att sniffa direkt ur flaskan - har kört vattenbad som kan vara lite omständigt ibland.

KAnske ska ha båda och skifta så kanske jag blir dunderfrisk dundersnabbt…? Fundersam

Cattis77
0

Det kanske vore nåt. Att dricka te med ingefära i för att tillfriskna ifrån förkylning. Ingefära har ju så otroligt många bra egenskaper enl min massör. Har faktiskt en liten bit liggandes i kylskåpet. Ska fixa det bums!!!

Cattis77
0

Det kanske vore nåt. Att dricka te med ingefära i för att tillfriskna ifrån förkylning. Ingefära har ju så otroligt många bra egenskaper enl min massör. Har faktiskt en liten bit liggandes i kylskåpet. Ska fixa det bums!!!

maxiq
0

Jag knaprade sockerfria halstabletter förut vid behov men efter allt som jag har läst om sötningsmedel så har jag bytt till varianten med socker istället. De var dessutom ett par kronor billigare! :-O

På de sockerfria stod att de innehöll 98% kolhydrater men på de med socker står det ingenting.

Tilda-T
0

Alla tuggummin och tabletter/karameller som sägs vara sockerfria innehåller oftast över 90 % kolhydrater så om man knaprar/suger i sig 100 gr har man fått i sig 90gr kolhydrater ,hua det är nästan hela veckans förbrukning!!Penga mun

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

maxiq
0

Nu är det inte så ofta som man mular in 100g halstabletter (så man ser ut som en hamster och eukalyptusen står som ett par ångpelare ut genom öronen) samtidigt, utan en tablett väger 2-3g. Fast under en rejäl förkylnings så… Men å andra sidan så kanske man inte orkar äta så mycket då istället.

"Det jämnar ut sig, sa käringa, sket i våffeljärnet"

Cowboy
0

Har du varit förkyld en månad visar det väl hur effektiva tabletterna är.

Ät grapefruit och drick whisky så kanske du blir frisk snabbare.