Ramlösa
Jag dricker mycket Ramlösa (orginal). Minst 3 flaskor om dagen (33cl).
Är det bra eller dåligt?

Dåligt för naturen då allt vatten först skall flyttas med lastbil från "pumpen" till fabriken för att sedan fraktas ut i landet. I övrigt så är det vanligt kommunalt vatten som kolsyrats.

Jag trodde kanske att det innehöll för mycket salt?

TACK för din länk! Nu skall jag försöka sluta med Ramlösa. Tycker du att en maskin som gör bubbelvatten hemma är en bra idé?

Det är betydligt bättre då allt vatten inte behöver transporteras och det mesta kommunala vattnet i Sverige är lika bra eller kanske bättre än Ramlösas.

Du har varit till stor hjälp. Jag vill också vara mån om vår natur.

Jag älskar min sodastream apparat. Om inte annat tycker jag det är dumt att betala över 10:- litern för vatten när man har prima vatten i kranen. För mycket salt får man inte i sig i första taget, men som Pasi också skriver är jag skeptisk till flour. Läs här på forumet.
Min man kom nyss från tandläkaren med massor av beröm efter tre år på den här kosten. Vi använder tandkräm utan fluor - efter Pasis undervisning. Tandläkaren var så fascinerad att han tog emot en LCHF-broschyr och sa att min man var som en tonåring i munnen.
Numer pensionär i Nynäshamn
Man lär sig något nytt varje dag:
Är det inte bra med Ramlösa?
Är det inte bra med flour i tandkräm?
Bra diskussion.
Ramlösa innehåller ju som sagt mycket flour, som vi nu vet inte är nyttigt. Men det finns andra brunnar som innehåller mindre flour, tex LOKA (vad jag vet).
Ur miljöaspekten så håller jag fullständigt med Pasi - det är ju inte bra med alla transporter på vägarna. Men…
ett stort problem för mig (med egen brunn): Vårt dricksvatten innehåller jättemycket flour. Och flour går inte att få bort med vattenfilter.
Dessutom så är jag mycket tveksam till det kommunala vattnet. De kan ju inte "rena bort" allt avfall i vattnet. Tex östrogen från p-piller eller suckralos. Så hur nyttigt är det kommunala vattnet?
Jag antar ändå att "brunnsvattnet" kommer från bra vattenkällor. Men det är kanske inte så?

#9 Ja, det är ju den stora frågan. Vem kan man lita på? SLV? Regeringen? Jag kan bara skriva vad jag själv tror.
Ramlösa är väl inte så illa antar jag, men det finns bättre och det bästa är det man har i kranen. Tandkräm tror jag har alldeles för mycket flour för att det ska vara bra för kroppen. Och tro mig, när man äter väldigt litet kolhydrater håller sig tänderna rena, hårda, glatta och starka utan en massa kemikalier.
Jag kan bara rekommendera länken i mitt förra inlägg och denna lilla genomgång av flourens verkningar.
Jag köper smaksatt mineralvatten ibland istället för läsk men vanligtvis dricker jag kranvatten. Nu efter ett tag på LCHF smakar det nästan sött…

Sodastreamer är nog det bästa köpet jag någonsin gjort.
Jag dricker mer vatten nu, förr fick jag knappt i mig 0,5 l per dag medan nu kan jag dricka 1 liter medna jag sitter och jobbar med skolarbete eller ser på någon film. Det är skumt att det blir så gott bara av att kolsyra det. Sen har jag nån smaksättning hemma med, men jag litar inte på den inehållsförteckningen så det tar jag inte så ofta av.
# 8 - vilket märke? Jag har själv märkt att tänderna känns renare med den här kosten, men det är kanske inte så konstigt med de minskade syraangreppen från frukt.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
Vi köper tandkräm på hälsokosten - det är bara där vi hittat fluorfri - det finns några att välja på.

#14 Nu kör jag en tandkräm från Weleda (calendula - skitgod!) som inte innehåller några konstigheter…men det finns även andra att välja på i hälsokostbutikerna.

Och så Forever Living Products Aloe-tandcreme.

#10 Georgina
Varför går det inte att få bort fluor med filter? Jag skulle vilja ha ett fluorfilter till vår brunn och har kollat runt lite och hittat såna filter. Men menar du att de är verkningslösa? Ingen mening att lägga ut ett antal tusenlappar på det i såna fall.
#18 AnnaCathrina
Jag har kollat några filter och de tar inte bort flouret. Men hittar du något märke som gör det, så tar jag tacksamt emot namnet på det.
Det känns inte bra att försöka att dricka mycket vatten och veta att det vatten du dricker inte är bra för kroppen.
Jag använder också Weledas tandkrämer, jättebra.
Jag har beställt den Pasi och litar på dig att smaken är ok…
Jag brukar unna mig en ramlösa blåbär när jag ska gå på bio eller så. Mest för att de andra tycker att man är så konstig om man inte tar med sig åtminstone NÅNTING till filmen. 
Vi slutade med kolsylrad för ett tag sedan. Idag tycker jag det är för mycket kolsyra i den, vanligt vatten är bättre.
Tack för diskussionen, man blev lite klokare och lite mindre klok.
Sommartid är det lättare att komma ihåg kranvatten med citronskiva/limeskiva. Det får bli det ett tag framöver. Hur som helst betydligt billigare.