Fettskrämd Arla - smörtillverkning
Har skickat en fråga till Arla om smör, mm. Men tyvärr dem är också Fettskrämda! eller den personen som har svarat tillbaka.
"Hej! Jag jobbar i en privat skolkök där vi bl. annat diskuterar vad är sorts fett är bra och nyttigt på bröd och hur går tillverkningen till. Kan ni vara snälla och berättar hur gör man SMÖR och MARGARIN,vad används vid tillverkningen och deras nakdelar -fördelar. Tack Dora"
SVAR:
"Hej och tack för ditt mail!
Smör görs av grädde som separerats från mjölken.
Högpastörisering: Grädden hettas upp till 90-95 grader för att döda alla skadliga bakterier.
Mogningstank: Grädden temperaturbehandlas med växelvis kyla och värme för att få rätt konsistens och arom. Man tillför en syrningskultur som bidrar till arom och hållbarhet.
Kärning: Grädden hälls i en smörkärna som roterar med stor hastighet.
Flytande fett pressas ur fettkulorna och klibbar ihop till smörkorn.
Sköljning, saltning och ältning: Smörkornen sköljs med kallt vatten. Salt tillsätts, om smöret ska vara saltat. Sedan roterar smörkärnan tills smörkornen blivit en sammanhängande massa.
Sedan är det dags för förpackning.
Bregott och Lätt &Lagom görs med i stort sett samma teknik som Smör. I Bregott tillsätter man rapsolja och Lätt&Lagom får tillsats av konsistensgivare och vitaminer.
Detta är i kort hur vi tillverkar Smör och matfettsblandningar.
Ska man prata om nyttigt och onyttigt fett är det ju främst det mättade fettet man ska undvika. Vi hoppas att du är nöjd med svaret.
Tack för att du hörde av dig till oss! Du är alltid välkommen med dina frågor och funderingar kring Arla, våra produkter eller recept.
Med vänlig hälsning
Arla Forum
Emmy Blomberg
020-99 66 99"
Vad tycker ni?

Jag har också skickat mail om mjölk och smör och svenska barn behöver tydligen syntetiska vitaminer som bara finns i svensk lättmjölk. Andra länder tillsätter inte dessa vitaminer eftersom de anses allergiframkallande. De som ska främja användningen av mjölk och smör föredrar syntetiska vitaminer i stället för naturliga nyttiga vitaminer. Här är svaret.
Tack för ditt mail och dina intressanta synpunkter. Självklart följer vi utvecklingen inom detta område och nya rön kring mättat fett är högprioriterat för oss. Vi önskar att vi kunde framhålla de fetare mjölkprodukterna mer, men i dagsläget har vi valt att i stora drag följa de svenska näringsrekommendationerna.
Enligt den senaste kostundersökningen från Livsmedelsverket Riksmaten- barn, kan man konstatera att svenska barn får i sig för lite D-vitamin. De magra mjölkprodukterna, dvs mellan-, lätt- och minimjölk innehåller mer D-vitamin än standardmjölk eftersom de är berikade. Av den anledningen har vi valt att framför allt kommunicera vikten av dessa produkter.
Vänliga hälsningar
Majá
Maja Nordström
Livsmedelsagronom

Svensk Mjölk, Mjölkfrämjandet, verksamhetsansvarig smör
Det är skrämmande att de inte vet mer. Jag har skrivit till dem tidigare och frågat varför de ber om ursäkt för deras naturliga produkter istället för att göra ännu mer reklam dem.
När det gäller Lätt&Lagom så ljuger Arla i sitt svar! Detta innehåller L&L enligt deras egen hemsida:
"Vatten, rapsolja, vegetabiliskt fett, kärnmjölk, modifierad stärkelse, smörolja, mjölksyrakultur, koksalt 1,2%, emulgeringsmedel E471 av veg fett, surhetsreglerande medel (mjölksyra, natriumcitrat, citronsyra), konserveringsmedel E202, arom, vitamin A och D"
Inte så många kor inblandade i den tillverkningen… 
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Men D-vitamin är en fettlösande vitamin. Hur ska det gå i Lättmjölk?
Detta svar fick jag när jag ställde frågan här ovanför:
"Ja,Smör är absolut det naturliga valet. Men när det handlar om vad som är nyttigast är det inte lika enkelt. Myndigheterna, i det här fallet Livsmedelsverket ger kostråd som baseras på den vetenskap vi har i dag om vad som är nyttigt att äta.
I Livsmedelsverkets rekommendationer står det att vi ska äta mer omättade fettsyror och minska på det mättade fettet. Under senare år har det, precis som du skriver, kommit flera nya studier som visar att de som äter mer mjölkfett har en bättre hälsa. Men det behövs fler sådana undersökningar för att kostrekommendationerna ska ändras"
SLV's piska viner tydligen även över producenter av naturliga livsmedel även fast SLV's rekommendationer är just rekommendationer!
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Dora - svensk lättmjölk är vitaminberikad med A och D-vitamin. Som finns naturligt i fetare mjölk, t.ex. ekologisk Gammeldags mjölk.
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Eftersom A- och D-vitaminerna kräver fett för att tas upp i kroppen blir det naturligtvis särskilt svårt för oss att tillgodogöra oss dem från lätt- och minimjölk.
Särskilt tråkigt är att vitaminerna är syntetiska, så vitt jag vet, och därför är verkningslösa/skadliga.
Jag har läst (för länge sen) att i margariner typ Lätt och Lagom, de bredbara, så lägger dom in små, små microskopiska plastkulor. De gör att margarinet böir smidigt och bredbart. Vet inte om det stämmer men jag tror det… Var mcket skriverier om det för något år sen…

#7 det är en skröna… alltså inte sant alls.
*8 Är du säker? Var det inte typ Plus som undersökte det hela? Kan ju minnas fel, det är ju som sagt ett tag sen… Mitt minne är ju inte det bästa alla gånger… 
plastkulor i Lätt&Lagom är definitivt en skröna.
Å andra sidan skulle plastkulorna vara bland de nyttigaste ingredienserna…

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Jag har hört någon gång att lättmargarin i stekpannan ger ett resultat som ser ut som plast, fast det enligt uppgift är protein. Låter som en rimlig orsak till myten.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
ok ok! Jag ger mig.. *asg*