Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 5157 ggr
Valhall
1

Vinäger

Nu är det jag igen som är frågvis,Kyss eller rättare sagt guuben, han dricker vinägervatten/äppelcidervinäger , 1,5 dl till 4 dl vatten två gånger om dan , gott till maten. Han undrar om det kan vara till nån nackdel i LCHF kosten , nåt med syror kanske ,

Nån som vet

andreas0
0

Nej, det är ingen nackdel. Tvärtom så finns det en teori som säger att något syrligt före maten hjälper till med viktnedgång. Fast om man kan lita på det vet jag inte.

Om inte nu äppelcidervinäger innehåller en massa kolhydrater, det vet jag inte. Det blir ju 300g äppelcidervinäger han får i sig. Jag har en flaska i kylen, ska gå och kolla (om den står kvar).

andreas0
0

Nu har jag kollat, och det är 5 gram per 100 gram, så han får altså i sig 15 gram kolhydrater per dag från vinägern. Det är väl kanske inte det bästa, det beror på hur strikta ni tänker vara. Men det behöver inte vara så farligt heller. För dom känsligaste så hade det definitivt stoppar viktnedgång i alla fall.

Testa er fram och se hur det fungerar för er.

Valhall
0

Hoppsan jag skrev fel , det ska vara 0,5 dl/ 4 dl vattenl och våran innehåller <0,5g dvs mindre än 0,5 g , så din vinäger var nog söt och god , men nån sån skippar vi.Thumbs Down

andreas0
0

Då är det bara att köra på med andra ord. Min vinäger köpte jag bara en gång för länge sen för att testa i ett recept, och sen har den blivit stående. Den lär nog åka ut snart.

Förresten, dom rörliga bilderna du hade med i det sista inlägget är väldig störande, det är jobbigt att koncentrera sig på texten när det rör på sig på skärmen.

Valhall
0

SORRY   ska inte sätt dit nåt mera sån , tyvär så är det en av mina lasterGråter

Pasi
0

På en del vinäger kanske de räknar ättiksyran som kolhydrater (SLV gör det) trots att det per definition är en fettsyra.
Vinäger anses sänka GI om man äter kolhydrater…vilket vi ju inte gör…mao ingen nytta. Fräter även på tänder.