Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-ägg-ost-grönt-sidorätter-veg
Läst 2011 ggr
Lisabet
0

Primörer

Nu har jag lagat årets första kirskålsstuvning!

Jag plockar nya kirskålsblad, de är perfekta nu - 1 - 2 - 3 cm stora. Det går åt ganska många, jag hade ca 3 dl, kokade i grädde, med lite purjolök och vitlök (salt, peppar).

Avnjöts till stekt strömming, i stället för spenat.

Det är ju ingen risk att man tar slut på kirskålen.

papa-bear
0

kirskål. för trädgårdsarbetare är det något som hin håle har uppfunnit, brukar oftast hamna på tippen, efter att blivit urrensad ur en rabatt med betydligt trevligare växter.

PerH
0

Hin Håle

Jag trodde det var munkar som importerade denna trädgårdsplåga.Skrattande

Pasi
0

Romarna såg det inte som ogräs utan som mat.Glad

Aniara4
0

Min mamma brukar göra "spenatsoppa" på det samtidigt som hon rensar trädgårdslandet, hur gott som helst!

Lisabet
0

Jag har också hört det där med munkarna, det var därför jag prövade.

Och jag tycker det är väl så gott som spenat - så något gott finns även i kirskål, även om jag har lite väl mycket i min trädgård.

Det skulle dessutom vara intressant vad kirskålen innehåller, vitaminer eller så.

kickelina66
0

Ska nog också ta och prova det när våren kommer till norrland,  då kanske man får någon nytta av eländet.

Mervi
0

Jag har också så det räcker till många middagar.Flört

Pasi
0

Tips på andra primörer att utforska:Glad

Ramslök, sandlök, backlök
(Vit-) Plister
Löktrav
Målla (godare än spenat…jag har aldrig provat)
Sommar gyllen
Nässla (inte att förglömma)

Tilda-T
0

En till som jag aldrig har testat men ska var en delikatess sa en kock overthere (america) : Den kallas för fidelhead och är det första skottet som syns på en ormbunke ska behandlas som en färsk sparris.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

anki1
0

Smörstekt kirskål, ska vara en delikatess. Har jag hört. Och att enda sättet att bli av med "eländet" är att äta det.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk