Det värsta med LCHF är...
…att jag har börjat få så dåligt samvete över mycket.
Jag som aldrig brytt mig om min kost nämnvärt förutom att äta nyttigt då jag annars mår dåligt. Men jag har aldrig bantat, aldrig mätt mig, vägt mig eller tyckt att det är nåt jätteproblem. Jag äter nu denna kost pga IBS.
Och jag har nu konstant dåligt samvete om jag äter hallon och valnötter varje morgon till turkiska yoghurten - det kanske blir för mkt kolisar. Ännu värre om jag blir bortbjuden på fika och jag valde att fika en chokladboll då inget annat fanns och jag var rädd att annars få blodsockerfall då jag skulle stanna där ett bra tag utan att äta mat typ. Och värre än värst att jag satt i mig två skivor rulltårta (iofs LCHF-recept) för andra dagen i rad.
Jag blir liksom så extrem i mitt tänkande som jag inte tror och tycker är så hälsosam. Har tidigare varit total matpolis vad det gäller mina barn och man -och den som mådde sämst av det var jag själv. Det gav jag upp och försökte se saken ur lite annat perspektiv.
Nu är det ju så att om jag rannsakar mina känslor så är det säkert inte hela världen om jag ätit rulltårta gjord på nötter och ägg, grädde och mascarpone två dagar i rad. Eller att det blivit en del kolisar vid middagen med broccolin. -Jag har ju minskat ner flera 100% antar jag till hur man tidigare åt med bröd, pasta, kakor, bullar mm.
Men varför får jag så dåligt samvete. Allt kretsar kring mat nu och jag är inte van att tänka så. Löjligt kanske….Är jag den enda som brottas med samvetet här?
Ha inte det! Hallon och valnötter är ju jättenyttigt!
Du kan inte jämföra dig med en diabetiker eller nästan-diabetiker som håller kolhydraterna jättelåga.
Du kan inte heller jämföra valnötter och hallon med mackor till frukost, pasta till lunch och potatis till kvällsmål (och några bananer och en damsugare till fika.)
Ät du dina nyttiga nötter och bär!

#0 - Intressant! - För mig har det blivit tvärtom. Mitt dåliga matsamvete har i stort sett försvunnit sedan kostomläggningen. Och min besatthet av mat har också mer eller mindre försvunnit. Alltså, jag är fortfarande väldigt intresserad av mat och läser noggrant alla innehållsförteckningar, rotar i gamla kokböcker och så, men jag tänker inte ständigt och jämt på vad jag ska äta härnäst och hur långt det är kvar tills dess. ;-) Det är en enorm lättnad för mig!
Jag tycker du ska känna dig stolt och glad över att du lagt om kosten - och tillåta dig att njuta av allt det goda som ryms inom LCHF-konceptet - hallon, yogurt osv. Det är ju ändå milsvid skillnad jämfört med potatis, pasta, socker och allt det där…
Om du tål kolhydrater du fått i dig (med tanke på IBS) och om du inte har diabetes så tycker jag att du kan skippa det dåliga samvetet på momangen. Lite gott i form av bär är väl bara kul. Om du inte behöver gå ner i vikt så är det perfekt med lite grönsaker och bär.
Jag skulle utan tvekan äta din frukost om jag kunde äta yoghurten men den triggar mig att överäta. Älskar yoghurt.

Håller med Fnyfniken! Jag har ätit rulltårta med mascarpone och hallon i 3 dagar nu + pannacotta med hallon och en massa gomat och har inget dåligt samvete för det! "Förr i tiden" hade jag nog manglat i mig åtskilliga hekto lösgodis vid det här laget samt en hel massa andra skitkolhydrater och det är myyyyycket värre! Så Cattis 77 koppla av och njuuuut av allt det goda vi kan käka nu!! 

Cattis77 - glöm bort det där med dåligt samvete! Du äter ju nyttig mat - även de kolisar du äter är ju nyttigare än de som ingår i "normal"- eller "smal"-kost! Tänk på att det är du som bestämmer vad du vill/kan äta - ingen annan!!!
För mig har det blivit så att jag i stort sett inte alls tänker på mat nu, men det gjorde jag konstant när jag var med i viktväktarna…
Det visar väl bara det vi redan vet - vi är alla olika!
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
Jepp - njut!!!
Det mår du mycket bättre av fysiskt åxå - än att ha ågren för att ha knaprat i dig en eller annan kaka.