Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 3510 ggr
Wildrat
0

Äggförfrågan

Vilka är bäst, omega3-ägg eller ekologiska ägg? Vilka är godast?

Frualbertsson
0

Ekologiska ägg är goda kan jag intyga, de andra ha jag aldrig köpt.

andreas0
0

Jag brukar köpa ekologiska, vilka som är "bäst" har jag ingen aning om, men dom ekologiska jag köper får ju gå ute och sprätta i alla fal så det bör vara en del omega 3 i dom med.

Clara41
0

Var köper du Omega3-ägg? Äter själv ekologiska ägg och tycker att dom är jättebra!

ullna
0

Omega-3 ägg är nog bara för att få en gulare äggula.

Ekologiska ägg är iallafall en kvalitetsbeteckning och med lagstiftning om hur det måste vara för att få kalla det ekologiskt.  Hönsen får ekologiskt foder och ingen antibiotika i fodret. Måste ha tillgång till sand för sandbad, sittpinne etc.

Köp du ekologiska!

Wildrat
0

Jag har hittat omega 3 ägg på Ica kvantum. Har inte sett dem nån annanstans men har läst kommentarer här inne om dem.

Gronstedt
0

Höns som går lösa och petar i sig det de själva vill ha av vad de hittar ute äter mer grönt och får mer O3 i äggen, men det varierar nog väldigt beroende på vad de äter. De måste i vilket fall peta i sig en del gräs och annat grönt. Det är inte säkert att "ekologiska" ägg har det, eftersom de hönsen kan få väldigt ensidig mat, låt vara framställd enligt ekologiska regler. Dessa höns får nog sällan beta gräs.

Omega3-ägg "framställs" ofta genom att hönsen får algmjöl, har jag för mig, men gräs är väl mer artriktigt för hönor Fundersam?

Elaichi
0

Jag skulle tro att ekologiska ägg har mer o3 på sommaren än på vintern, men jag vet faktiskt inte vad de får för föda, om det finns några bestämmelser där så att de äter "riktigt" på vintern också. O3-äggen är väl mer stabila i innehåll. Själv köper jag mest ekologiska, för hönsens skull, men när det inte finns får det bli omegaägg.

Wildrat
0

Ok, googlade just på omega 3 ägg och fick upp två äggproducenter. Stjärnägg (välj rubriken "Våra produkter) och Adelsöägg. Känner inte igen kartongerna så det kanske finns fler som producerar omega 3 ägg.

Stjärnägg ger hönsen fiskolja, samma som vi petar i oss men risk finns att äggen smakar fisk, iaf enligt dem själva.

Adelsö ägg ger hönsen… också fiskolja (!), dessutom E-vitamin så inte fiskoljan ska härskna, paprika och alger så gulan ska bli gulare…

Nä, jag tror jag håller mig till ekologiska ägg och mina fiskoljekapslar… Fiskoljan ska väl inte behöva ta omvägen genom en höna heller. Det hade ju varit skillnad om de fått tex linfrön och omvandlat vegetabilisk omega 3 till animalisk…

Gronstedt
0

Någon som sett data för vad frigående höns har för O3-halt i äggen? Jag tror de måste äta strå och blad för att få ihop till O3, är linfrön speciellt bra till det?

andreas0
0

Det som ger frigående höns omega 3 är väl mest att dom pickar i sig mask och insekter? skulle jag tro i alla fall. Dom är ju fåglar, inte gräsätare.

Gronstedt
0

De äter allt, inklusive en hel del gräs och blad och en hel del som skulle vara giftigt för människor. Prova att slänga in en grästuss till ett gäng vanliga burhöns som går på standardköpfoder - det blir rena huggsexan!

Stråfodrade däggdjur får ju mer O3 och mindre O6 i kött och mjölk - det gäller väl för höns också?

andreas0
0

Det gör det säkert.

På min äggförpackning står det att dom har tillgång till att gå ute så mycket dom vill så länge det är bra väder, och det låter bra.

Fnyfniken
0

2 ggr som jag köpt omega3ägg har gulorna blivit gröna när jag kokar, och nej jag har inte kokat för länge. jag tycker de är suspekta. Köper kravägg, de är godast.

Gronstedt
0

#12: Det betyder inte att de hittar något att äta där det går - det kan lika gärna vara jordrena rasthagar eller betonggolv. Hygienkraven på "ägguppfödning" är så höga, att de hönsen nog inte dräller rätt ut och käkar vad de hittar i komposten.

andreas0
0

#14 kanske det, men det är nog bästa jag kan få tag på iden affären, alla andra märken står det bara inomhus på nämligen.

Gronstedt
0

#15: Sådana ägg är klart bättre för hönsen, naturligtvis. Jag menade bara att det inte säger så mycket om vad de ätit.

andreas0
0

#15, Dom har väl ätit ekologiskt foder i alla fall eftersom det är kravmärkt, och då slipper man ju en hel del kemikalier och liknande, även om dom nu inte äter något ute. Så det är nog bättre än dom andra ändå.

Mervi
0

Jag köper ekologiska ägg. Men på sista tiden har de ofta varit slut på Maxi.Ledsen

MiaP
0

Inte så konstigt att ekologiska äggen tar slut nuförtiden. Kocken Leyla på TV4 brukar alltid passa på att säga när hon tar ett ägg i maten eller till baket att hon föredrar ekologiska ägg. Och jag har även hört andra kockar säga det samma.

Medlem
0

Hoppas det är ok med TS att jag ställer min fråga om ägg här :-) Alltså varför föredras ekologiska ägg av LCHFare men inte de vanliga? Jag har inte råd med att köpa ekologiskt, betyder det att jag äter farligt?

Gronstedt
0

#20: Ekologiska ägg anses ha bättre balans mellan omega 3 och omega 6 - fast det är inte säkert (som diskuterats ovan). Och med ekologiskt foder borde äggen innehålla mindre miljögifter och tillsatsrester.

bluegoose
0

Jag väljer ekologiska ägg så ofta som ekonomin tillåter eftersom jag tror att hönor som lägger ekologiska ägg har det lite bättre än sina systrar i äggfabrikerna…

greensis
0

# 20 Se äggvalet lite som överkurs ;)

Fabricati diem, pvnc!

andreas0
0

#20, det är inte ett måste på något sätt, utan bara något vi gör för att få i sig så lite kemikalier osv. som möjligt. Ekologiska höns äter ju foder som inte varit besprutat t.ex. Dessutom som finns chansen att dom ekologiska har högre mängd omega 3. Vanliga ägg går alldeles utmärkt om ekonomin är begränsad.

Medlem
0

Tack för era svar!

Anders-S
0

Blir bra omega-3 innehåll i äggen om hönsen äter hampafrön?

Bamze77
0

#9 Omega-3 äggen innehåller 0,3 gram O3 per ägg(gula).

batman
0

När svärmor hade höns matade hon dom med matrester från jobbet(skolkök) fick dom för mycket fisk smakade det fisk om äggen. Blää!

Clara41
0
Aniara4
0

En äggfråga till:

Hur länge håller sig ett kokt ägg i kylskåpet?

Frualbertsson
0

ca 3 dagar.

Aniara4
0

Tack *kokar några till*