Soyabönsbiffar
Eftersom mina kikärtsbiffar tydligen var GI (jag har noll koll på sånt) och helt förbjudna, ber jag om ursäkt och ger er istället ett annat likvärdigt recept, (smakmässigt)
1 burk soyabönor (är stärkelsefattiga, jag har kollat upp dem, de är proteinkällor som inte får kombineras med spannmål enligt Gillian McKeith) lycka över att soyabönor nu finns att köpa färdigkokta!
1 klick tahinipasta
chilipulver,
mixa ihop och forma biffar, stek i olja (men jag antar att det går lika bra med smör).
förslag på tillbehör:
tsatsiki.
strimlad vitkål stekt i soya och ingefära
broccoli, koka och mixa med creme fraishe och vitlök
om du inte som jag är vegetarian kan du äta biffarna som tillbehör till kött.
Mycket bättre ;)

I'm learning! ska läsa igenom alla kommentarer och sedan radera de andra biffarna.. hehe
Tror du att det funkar med sojagranulat oxå?

hmm, darling, jag vet inte riktigt vad sojagranulat är för något.. någon typ av sojafärs? det blir nog inte riktigt samma effekt, men det är ju meningen att man ska göra biffar av det med.
sojabönor brukar finnas färdigkokta på burk nuförtiden, så det är inte så himskans bökigt längre, du slipper allt blötläggande..
men testa! det kan ju inte bli värre än konstigt =)

Telepatetisk - Om man envisas med att äta sojabönor så är nog hemmakokta ett bättre alternativ då man vet att de verkligen blötlagts innan kokning…de på burk vet man inte alls hur de behandlats. Blötläggningen minskar innehållet av skadliga fytinsyror och lektiner.

Pasi, yes, i know, jag blötlägger alla mina sojabönor, men har man inte tid så har man inte :p
Testade med sojagranulat (ja, det är som torr färs) och det funkade inte, men det blev en god röra iaf :D
#6 eller det fins dom som glömmer sånt typ tills man skal baka nåt med sådan som måste blötast över natten 
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

#7, okej, synd att det inte gick, men huvudsaken är ju att det du gjorde blev gott ändå! :p Var får du tag på soyagranulat? verkar som en bra grej!
#8, ja precis! Det händer ibland och då tycker jag det är skönt att affärer börjat utöka sitt sortiment med lite roligare saker än vita bönor ;)

Jag provade att vara vegetarian som tonåring, way back when. Jag gillade sojabiffarna. När jag skulle laga såna kokte jag mycket sojabönor som jag malde och frös in i lagom portioner. Då hade man färdig sojabönsfärs som bara var att tina och blanda ihop till biffar.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...
#5 Faktum är att sojabönan är än värre än de andra när det gäller antinutriter och i traditionell asiatisk matlagning så är det inte bara blötläggning utan också långvarig fermentering som gäller.
hej!
vill bara inflika att sojagranulat innehåller rätt så mkt mer kollisar än tex quorn eller hälsans köks sojafärs:
sojagranulat:
Näringsvärde per 100 g: Protein 51.5 g, Kolhydrater 13 g, Fett 1.0 g, Fiber 19 g
Fick skänka bort mitt sojagranulat till bättre behövande 

#11 vad är fermentering?
Fermentering är en process där man låter bakterier göra om maten genom att äta upp något ämne i maten och avge något annat. Till exempel så omvandlas mjölk till yoghurt med fermentering, eller spannmål+vatten till öl. Även när en deg jäser när man bakar tror jag är fermentering.
Soya hade jag aldrig ätit frivilligt, det är rena giftet anser jag. Läs här för mer information:

Ja men det är ju inte soja som i sojasås, det är sojabönor. Helt annan sak, jag mår bra av det och gillar't, men du behöver ju inte äta det! :p ;)

Länken som Andreas la in behandlar farorna med sojabönan inte sojasås.