OT- Hjärtinfarkt=74 450kr
Bli inte sjuk utomlands!!!!
Tidigare skrev jag i en annan tråd om att min pappa som var hos mig på besök från Ungern (EU) har fått Hjärtinfarkt och var inlagd på 2 st sjukhus. I Huddinge låg han 5 dagar och dem gjorde en ballongsprängning.
Huddinges "kalas" kostade 74 450kr!!!!!!!!!!!!!!!!! Om jag räknar om till ungerska pengar då blir 1 900 000FT = 1,5 års lön för pappa.
Sjukhuset har inte specificerat vad det gäller. Så jag kommer att ringa upp dem på måndag.
Har ni haft liknande situation?
Om svenskarna råkar illa ut utomlands och har dåligt med ekonomi, hur klarar man sig?
Hur fungerar försäkringen? inom EU?

Ungern är med i EU. Man ska ha med sig sitt EU-försäkringskort när man reser inom EU bara, så har man rätt att få akut sjukvård till samma pris som landets egna medborgare. Jag har inte koll på om man kan få räkningen clearad av motsvarande försäkringskassan i efterskott, men förmodligen inte då.
Alltså: glöm inte att beställa det lilla plastkortet från försäkringskassan innan du reser inom EU!
Den har jag alltid när jag resen inom EU.

Verkar otroligt med en sådan kostnad. Min väninna från Danmark genomgick operation för bruten lårbenshals och det kostade 80 kr om dagen så allt i allt betalade jag 650 kr för henne.
Ta du och kolla upp det, verkar ju livsfarligt att bli sjuk utomlands.
Lycka till
Mina föräldrar hade EU kort.
I Södertälje på Akuten betalade pappa som en vanlig svensk skulle ha betalt. När vi köpte ut hjärtmedicinerna på Apoteket då fick han tom. rabatt eftersom summan gick över gränsen.
Fast man ska inte behöva ha eu-kortet egentligen. Det är till för att minska krånglet bara har jag hört?

Dora, då tycker jag att det låter konstigt att han skulle betala personligen på Huddinge 
I alla fall började jag surfa runt på forsakringskassan.se och såg att kortet bara gäller 3 år i taget och att det var dags att beställa nytt för min del. Så nu är det gjort!
Edit: här en bra beskrivning om vad som gäller för svenskar. http://www.vardguiden.se/Article.asp?c=2945
Jag gissar att allt gäller analogt för övriga EU-medborgare!

Det är väl så att det är lättare för sjukhuset att skicka räkningen direkt. Men är man EU-medborgare så ska man självklart inte betala den räkningen. Det får bli en förhandling mellan ländernas sjukförsäkringssystem.
#3 den verkliga kostnaden för att ligga på sjukhus är naturligtvis betydligt högre än 80 kr/dag men den kostnaden betalar vi ju solidariskt via skatten.
Jag tror som MiaP att din far kan få hjälp av sin försäkringskassa hemma att ordna med räkningen.

#8 , Ja det tror jag nog att alla begriper att det kostar mer än 80 kr/dygn, jag skrev vad jag betalade för en "utlänning" som behövde operation och vård här.
Länderna gör upp kostnaderna mellan sig.