Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 1410 ggr
stallostby
0

Tips på gratänger

Gratänger vore ju bra..allt samlat på ett ställe..förslag har bara ett förslag själv som jag redan nämt..

vitkål och lök fräst toppad med köttfärsås och ost

magma
0

(Jag skriver inga proportioner, det får man göra lite som man tycker:)

Halvkokta blomkålsbuketter läggs i en form

Blanda vispgrädde och/eller creme fraiche till en lagom, rinnig konsistens.

Smula ner en god mögelost som man gillar samt vanlig, riven hårdost i smeten, ha ev i svartpeppar. Saltet kan man ta det lite lugnt med, osten har en hel del sälta- man kan ju alltid salta efteråt annars.

Häll smeten över blomkålsbuketterna och strö ev över lite mer riven ost. Gratinera tills det fått fin färg i ca 175 grader.

[cat_allis]
0

Jag gör ofta olika gratänger och kör väl i princip samma stuk på alla "gratängsmet"..

Jag gör helt enkelt en äggstanning på två ägg och en skvätt grädde eller creme fraiche, river eller smular den ost jag vill använda över innehållet i gratängen och slår över äggstanningen.
Funkar  bra tycker jag och blir mättande och gott!

Margareta
0

Jag gör smet som cat_allis och sen om det är grönsaker, köttfärs eller fisk jag häller det över - spelar mindre roll.

Numer pensionär i Nynäshamn

stallostby
0

Japp det har jag testat blir jättebra. Gjorde dock med strimlad skinka,  färsk lättförväld blomkål smet av ägg, creme fraiche (grädde?) och riven pizzaost (som smälter bra). Kanon gott! Gärna med sallad till.

Vill ha lite tillbehör till dock inte bröd ;)

Mer förslag?

(idag ska jag testa liknande fast med kycklinfilé)

Margareta
0

Ett litet tips:

Om man köper färdigriven ost är det bra att kolla innehållsförteckningen - ganska många fabrikat innehåller potatismjöl - för att osten inte skall klibba ihop och klumpa sig.

Numer pensionär i Nynäshamn

grona-marie
0

Alla slags pajrecept funkar, man utesluter bara pajskalet, då blir det vad mormor(född 1892) kallade en "låda".

Jag åt idag en fantastisk fiskgratäng, den heter Neptunigratäng och finns på Airams matblogg. Innehåller fiskfileer, champijonkräm, svart rom och vispgrädde. Så gott så att jag blev avundsjuk på mig själv. Sök på Google på Champinjonkräm så hittar ni receptet.

mulligast
0

ja jag såg faktiskt det igår.. blev förvånad, för jag trodde liksom bara att ost som ost…

men tjiiiiii fick jag…