Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 3240 ggr
Dora
0

wikipedia

När jag sökte efter Ghee /skirat smör/ hos Wikipedia, hittade jag roliga läsningar.se själv:

Fetterna i ghee är nästan uteslutande mättat fett. Hjärtkärlsjukdomarna har ökat i Indien sedan de slutat med ghee och börjat med billiga vegetabilska oljor, varför man kan ifrågasätta den traditionella bilden av att mättat fett skulle vara hälsovådligt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ghee

sedan klickar man vidare på mättat fett, och på den sidan längst upp kommer fram en varningstext som har inte funnits där tidigare och det samma hittar jag hos margarin också. 

Artikeln eller avsnittet innehåller ifrågasatta faktauppgifter.
Se diskussionssidan, eller historiken, för mer information. Rätta gärna felaktigheter.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Diskussion:M%C3%A4ttat_fett

Wildrat
0

Styrkan och svagheten med Wikipedia är att det är en levande uppslagsbok, vem som helst kan ändra det som står där. Jag har själv varit inne och petat i en text en gång när jag tyckte det som stog där var fel.

DaMum
0

Ja, jisses, ni skulle bara veta vad min dotter Sockerbubbla skrivit på Wikipedia…

[linda-pinda]
0

Jag har en kollega som förlitar sig på wikipedia i alla lägen. Han är rätt rolig med det faktiskt, men iblandm åste man påminna honom om att allt som står där kanske inte är till 100% korrekt…

Medlem
0

På flera forum hänvisas det ofta till wikipedia som om den vore en förlitlig källa Fundersam

Jennix
0

Jag kan meddela att om man skriver något på högskolan så får man INTE använda eller referera till Wikipedia. Flört

En liten notis om en amerikansk komiker (The Colbert Report) som jag verkligen gillar: Stephen Colbert talade om Wikipedia på sitt program och förklarade att vilken användare som helst kan ändra ett inlägg och om tillräckligt många användare håller med om ändringen så blir det sanning.

Han bad också tittarna att gå in på Wikipedia och ändra artikeln om Elefanter så att det skulle stå "Beståndet av elefanter har ökat trefaldigt de senaste 6 månaderna" vilket fick som följd att artikeln om elefanter inte får ändras av någon som inte har haft ett långvarigt konto där.  Skrattande

Han har också skapat sin egen Wikipedia, www.wikiality.com - vilket är som han säger, hans egen verklighet (wiki-reality).

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

felixifokus
0

Personligen anser jag att engelskspråkiga wikipedia fungerar utmärkt. Den svenska är inte så rolig…

WiktZac
0

Wikipedia är perfekt för att orientera sig om det är ett nytt ämne, givetvis under förutsättning att det inte är några "tyngre" sammanhang… :o)

//Zac

Sockerbubbla
0

Ja, ni skulle bara veta.

andreas0
0

Wikipedia är bra om man försöker förstå något sammanhang, eller vill lära sig lite mer om något. Det är oftast helt korrekt på t.ex. tekniska områden. Men det finns många skräpartiklar också.

Det har börjat bli bra på dom engelska eftersom dom numera kräver referenser för alla påståenden, fast jobbet att kolla alla artikler så referenserna är korrekta tar förstårs lång tid, så visst finns det lite småfel här och var.