Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 4868 ggr
systerj
0

OT - snälla, vårda vårt språk!

Som lite av en språkfacist blir jag för var dag som går allt mer irriterad över den så uppenbara direktöversättningen av "low carb" till "lågkolhydrat". Varför inte till exempel skriva "kolhydratsnål", "kolhydratfattig" eller "kolhydratreducerad"? Snälla ni.. det kryper i mig. Tack för ordet!

[trumman]
0

Se det som ett utomordentlig chans att kurera ditt kontrollbehov och lära dig lite nya, lattjiga, spejsade ord ;) så har jag fått gjort.

Jag också ordknarkare och "rättskrivningsfascist", och har full förståelse för det du skriver - men man får tåla! :D

Jag har till exempel problem ed folk som inte skriver stor bokstav efter punkt och andra, tycker man, basala saker ;) *hint hint*

Tombola
0

All slang kommer att hamna i SAOL - det är bara att se framåt!

Mammeli
0

systerj:  Här kommer ett intressant lästips till dig!

http://web.telia.com/~u02801059/riktiga-svenskor/

systerj
0

hehe.. jag vet. själv tycker jag det är snyggare att skriva med bara små bokstäver på internet. kan vara någon störning, och just nu gör jag det mest för att retas. ;)

systerj
0

Tackar.. Ska genast läsa.

anki1
0

Och jag ogillar ord som "beachen" om stranden eller "kidsen" om barnen. engelska ord som "försvenskats" med en svensk ändelse. sånt kallas för "anglosismer och förekommer oftast när emigrerade svenskar som bott utomlands i decennnier,och som mest använder det nya språket. Om dom bor i engelsktalande länder vill säga. Och så är det orden "grovkök om" sk tvättstuga och "bakstation" om en plats på arbetsbänken. Det finns mer ord som arkitekter har hittat på.  Ledsen

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

odezza
0

Tack Mammeli, för en bra länk!

Min uppfattning är att språket i första hand handlar om kommunikation. Och då tycker jag att det är ok att skriva "lågkolhydrat" på ett forum, eftersom de flesta förstår vad som menas. Ska man börja oroa sig för att vissa retar upp sig på olika ordkombinationer, bokstavskombinationer, eller grammatiska konstruktioner, så kan ju följden bli att man inte vågar skriva något överhuvudtaget.

Om man däremot skriver en bok, eller en debattartikel, eller något liknande som är avsett att publiceras, så kan det ju vara en fördel om man även tänker på att vårda språket. 

Men de flesta som skriver här har ju inte de ambitionerna. De vill bara kommunicera kring ämnet LCHF… och då tycker jag att vi kan få slippa språkliga pekpinnar!

Att reta upp sig på det man uppfattar som språkliga fel hos andra, är som jag ser det ett inlärt beteende… som man kan lära sig av med. Flört (obs mina tre punkter, och sedan liten begynnelsebokstav! Flört)

"still lost in space and time"

greensis
0

#6 "Bakstation" borde annars vara toalett…Oskyldig

Fabricati diem, pvnc!

Yakamoto
0

#8 /fniss

andreas0
0

#0, jag håller med dig!

Slang har jag inget emot, men att sno utländska ord när det finns utmärkta svenska tycker jag är helt onödigt.

LIPO
0

#8 Under en period var jag med och utvecklade en förpackningstoalett som hade arbetsnamnet, "Endstation", kan det vara nåt?

ToFat
0

Visst man skojjiga saker ibland men det är bara tugga i sig, så länge det inte innehåller kolisar.

Många gånger sular man ju iväg ett inlägg sådär bara rakt av, när jag sitter på jobbet ibland kan jag fundera över ett inlägg och lite snabbt skickar det, inte alltid man kanske hinner granska inlägget, tyvärr. Roligare att folk vågar skriva, alla har inte samma utbildning eller förmåga hantera språket.

odezza
0

#10 Problemet är bara, som jag ser det, att den som skriver t ex "lågkolhydrat" på ett forum, antagligen inte är medveten om att det är en direktöversättning av ett engelsk uttryck, förmodligen har man inte gjort den direktöversättningen själv, utan sett att andra har använt sig av det uttrycket, och därför har man ingen aning om att det i vissa sammanhang kan anses vara fel. Jag har säkert använt det själv här på forumet flera gånger…

Jag tycker att man måste skilja lite på sammanhangen, när man kritiserar andras språk. Man kan gott kosta på sig att vara tolerant på ett forum!

På ett forum är det viktigare att folk skriver, än att folk skriver "rätt"!

"still lost in space and time"

Frualbertsson
0

#13 håller med dig fullständigt.

Amiechan
0

#13&14: Och jag med :)

Skadlig
0

#0 Nej jag tycker tyvärr inte att någon dina alternativ är några bra alternativ. Språk utvecklas ganska förutsägsbart. Allting som används ofta kortas ner eller som Amdahls lag säger:

Make the Common case fast

Dina förslag är helt enkelt för långa för att slå igenom med möjligen undantaget "kolhydratsnål" som visserligen har lika många stavelser men dock en bokstav extra.
Kanske verkar petigt men se på tex Margareta som har över 10k inlägg. Amiechan har "bara" något över 2,5k, tror jag, men sitter ändå och klurar på hur hon ska fixa ett kortkommando för att skriva "kolhydrater". Faktum är att redan "lågkolhydrat" är för långt med tanke på hur ofta vi använder det.

I övrigt så kan du ju tänka som så att "lågkolhydrat" egentligen är en sammandragning av "låg halt kolhydrat" :)

Vi har dock alla våra små språkliga besattheter. Min är en varm dryck som börjar på T ;)

Margareta
0

Jag håller helt med odezza - man får inte lägga sina egna kontrollbehov på andras skrivlust i ett forum.

Det är otroligt stor skillnad på en debattartikel o dyl och ett forum. Besök en ungdomschat som jämförelse är mitt tips.

Numer pensionär i Nynäshamn

andreas0
0

#13, Att man får vara tolerant håller jag med om, jag brukar inte kritisera när jag ser att personer gör "fel" (även om det är svårt att motstå ibland). Men nu när det kom en tråd dedikerad åt detta ämnet kan jag väl få klaga lite? Räcka ut tungan

Skadlig
0

#17 Håller med dig. Tror att det är som så att man ska inse att vi inte skriver. Vi pratar. :)

Ber om ursäkt för mitt tidigare inlägg om ovannämda dryck. Jag hoppas att jag inte har påverkat någon negativt i deras vilja att uttrycka sig. Antar att jag behöver lära mig från Amiechan som trots alla sina poäng i svenska inte rättar folk som inte har bett om hjälp. Tack vare henne dock som jag nu kan stava till "lugn" :)

Amiechan
0

#18: Nej det tycker jag inte :P Jag vill inte att man ska "passa på" att vara intolerant bara för att någon startar en sådan tråd…

Yakamoto
0

Jag håller till på flera olika forum och jag måste säga att spräkbruket här är väldigt vuxet och korrekt. På många forum (inte bara ungdomsforum) används denna hemska "sms-svenska". E de, å ska ja, lr och andra saker som får det att bara krypa i skinnet på MIG. SMS-svenska accepterar jag, I ETT SMS. Men jag använder det inte själv.

Tycker att vi har ett gott språkbruk på KiF

Maia
0

LCHF-minilekten
Alf Henriksson skrev:
Ett ord som en människa fäster sig vid
kan verka i oberäknelig tid
Det kan framkalla glädje till livets slut
det kan väcka obehag livet ut
Ja, det påverkar livet på jorden
Så slarva inte med orden

Men jag håller glatt med båda sidor. Å ena sidan är språket i förändring och vi kan inte hindra inlån nu heller, precis osm vi inte kunnat det under de tidigare starka låneperioderna. Den starka påverkan som engelskan har idag kan närmast liknas vid Hansans inflytande under den tiden då våra hamnstäder var fyllda med välbärgade och inflytelserika tyskar.

Men å andra sidan har SysterJ en punkt (märk anglicismen!) för såväl i engelska som i svenska är att "äta lågkolhydrat" lite märkligt. Ett förled utan efterled, såväl i svenskan som i engelskan.

Men det är såhär vi gör med språket, vi latoxar till kommunikationsvarelser. Vi snuppar av det underförstådda efterledet -kost och klarar oss bra, så länge vi talar med folk med samma minilekt, LHCF-språket. När vi går ut i den stora världen byter vi språk och talar så att andra förstår. Vi sitter inte vid lunchbordet och säger att vi "äter lågkolhydrat" eller "det är lågkolhydrat".

Viktväktarna gör samma sak och pratade, på min tid om "hur många gula de hade kvar" eller "hur många pojnts". Till de oinvigdas stora förvåning. Och minilekter finns på snart sagt alla forum här om man tittar lite närmare. Så jag tror att nya läsare är medvetna om att de kommer till en ny plats och att de kan förvänta sig att inte förstå allt.

Maia

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Maia
0

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Yakamoto
0

#22 Så sant som det var sagt.

Mervi
0

Håller med Odezza. Jag tänker på att vi är nog några som inte är infödda svenskar här och har lite svårt med språket ibland. Ska vi vara rädda för att skriva?

Att hålla sig till vårdat språk kan man påminna om om folk använder svordomar tex.

Marylojs
0

Odezza: Mycket bra skrivet! Jag kan själv vara en språkfascist men anser att det är viktigt att göra skillnad på olika situationer.

Wildrat
0

#22, Fikonspråk uppkommer i alla homogena grupper…

Jennix
0

Som amatörlingvist så tycker jag man ska låta språket utvecklas precis som det och människor vill. Skrattande

Jag ser inget fel med att äta lågkolhydratkost… Oskyldig

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

greensis
0

#28 Låga kolhydrater är kanske de ovanjordsgrönsaker som växer nära marken, som sallad och spenat Oskyldig

Fabricati diem, pvnc!

Yakamoto
0

#27 Fikon är väl inte så värst LCHF?

NancyAlke
0

Tänk om inte vårt språk fått utvecklas…   har ni läst en text från 1700 talet, kan tänka mig att dom flesta är glada att vi inte behöver skriva som dom gjorde då?

När det börjar bli sms språk så blir det ju lite svårare att läsa, men jag skulle aldrig klaga på det i ett forum, som någon sa, vi pratar ju här!

Detta kommer från en som har 60p högskolesvenska i ryggsäcken och har arbetat som lärare i ämnet, men här pratar jag ju…

raphanus
0

….eller "living da vida lowcarb" som man också kan säga om man vill vara lite hipp…

ullna
0

Jag som trodde tråden kanske handlade om personliga påhopp eller svordomar.

Jag tycker de flesta här skriver jättebra!!!!!

Frualbertsson
0

#32 Skrattande fniss

Bookjones
0

På tal om englifieringar av svenska uttryck så försöööker jag att vara så rätt svensk som jag kan men ibland så går det inte. Har bott i USA i över 25 år nu och kom hit som 20 åring.

Detta forum hjälper mig jättemycket med att hålla svenskan vid liv eftersom jag inte har något umgänge med svenskar härborta.

miagumman
0

Kan bara hålla med odezza och co. Det är ju hur kul som helst att vi skriver som vi pratar och inte tror att vi sitter och skriver på nån j…a uppsats! Forumet blir ju mer levande på det viset.

Så "give the iron folks" och skriv som ni behagar!Skrattande

Kram kram

MaMaMade
0

Du miagumman, nästa ggn Guben o ungarna åker till Paradisbadet får de kasta ut mig hos dig! Ju mer jag läser av dina inlägg dessto mer vill jag träffa dig! Skrattande

[trumman]
0

En kräk int tja snålfettä me en potät!

Men jä hante sitt na heime nagerst aderst, fyling in audum!

-Yes, fantasibonnska is the shit, det ska jag skriva med hädanefter!

miagumman
0

MaMaMade, du är så välkommen sååå!Skrattande

trumman, gör det så det blir lite drag här!!Cool

parisjetaime
0

# 32, så bra, så bra.

Denna kommentar har tagits bort.
Gronstedt
0

Den språkliga standarden på KiF är faktiskt skyhög jämfört med somliga andra fora. Man blir nog både smartare och mer genomtänkt av LCHF!

#0 påpekade ett generellt termval (vilket jag tycker man bör kunna få ta upp till diskussion), inte eventuella brister i stavning. Sådant finns inte heller skäl att anmärka på, det är innebörden som räknas! Här skriver man ju när man har något att säga, för att uttrycka sina tankar kring det vi har gemensamt. På andra håll förekommer både hätskhet och osakligheter, vilket vi är förskonade från här. Låt det få fortsätta så!

*jag är professionell språkpolis*

Amiechan
0

#38: aaaaaahahahaha!

LatMask
0

Nåmen trumman, nu gatt du fäll ge dä…Vors nagerst tro du vi skull hammen om tokforen söm du å annre fick reger…

Jag säger som nån annan sa en gång: Varför använda svåra utlänska ord, när vi har en adekvat inhemsk vokabulär?

Margareta
0

Int vet ji vors ji hammen - men no förstå i - int så läätt med stavninga…

Mona-Stina
0

Det finns folk som har läs- och skrivsvårigheter, dom måste få skriva dom också utan att man petar eller kommer med kommentarer.

Huvudsaken är att man förstår vad de menar.

[slamslams]
0

Jag håller också med Odezza.

Vad är det som håller på att hända, skall vi som kanske inte är så skolade  helt enkelt sluta skriva här.

Skall sådana diskussioner om hur vi stavar bli vanligare så tycker jag inte det är roligt längre.

De här pekpinnarna är både dumma och onödiga.

Svordommar är väl det ända som inte skulle tolereras, men det använder vi inte heller.

Jag tycker det är dumma och onödiga påhopp, men visst det går ju att hoppa av, så vi får väl se hur det utvecklar sig.

Lisabet
0

För min del tackar jag för förslagen "kolhydratreducerad", "kolhydratsnål" kost. Ser och låter mycket bättre än "lågkolhydrat" kost, men själv har jag inte tänkt så långt.

Och en OT-tråd behöver man inte läsa om man inte vill. 

Språkstandarden  ÄR hög här, men det innebär inte att man inte kan utvecklas och lära sig nytt.

evacarina
0

Jag tycker lågkolhydratmat är ett jättebra och enkelt ord!  Ingen tungvrickning alls! 

Precis lika smart som t ex oätit och ostädat.  /f.d norrlänning Cool

bernil55
0

Jag är själv noga med stavning - och bra på det - men de här små bokstäverna ser jag knappt. Det är dessutom mycket frustrerande att det inte finns förhandstitt på det man skrivit. Dessutom är jag handikappad och ska egentligen inte skriva alls, direkt på tangentbordet. Et cetera. Jag blev t ex väldigt ledsen häromdagen när jag skulle skriva en medlems namn och det blev fel flera gånger. Men jag ville inte fylla tråden med fler ursäkter (måste skriva internt men orkar så lite).

Nu gör jag som jag alltid borde göra; skriver i ett ordbehandlingsprogram med stora bokstäver och kopierar in. Egentligen ska jag inte klaga på forumets upplägg eftersom det är gratis, men på Argus, där jag ofta håller till, gjorde faktiskt ägaren en grej så man kan få större bokstäver om man vill.

Någon mer som har svårt att se vad ni skriver i denna pyttestil?

För övrigt är jag kluven till diskussionen. Många har problem med stavning och ska absolut få vara med ändå. Andra slarvar. Och jag… är som jag är. Men hur ska vi kunna veta "vem som är hur"?

Margareta
0

bernil55: Använder du PC?

Tryck på Control & +-tengenten samtidigt så blir texten större
Upprepa tills den är nog stor.
Det är samma fast -(minus)tangenten för att det skall blir mindre.

Tombola
0

Det märks att vi har hållt på ett tag nu.

Det är inte längre vad vi gör utan vi börjar diskutera hur vi gör det,,,,

Jag trodde nog också att denna tråd skulle handla om grovt språk men det förekommer aldrig vad jag sett här - troligtvis beror det nog på att det är mest tjejer på den här platsen?

Och så har Margareta en myndig uppsyn på bilden,,,,Oskyldig

Margareta
0

Flört

bernil55
0

Margareta, jag skäms! Generad Jag brukar testa (Firefox, textstorlek) men hade missat det på denna sida. Det funkar ju! Många sidor blir helknäppa när jag försöker ändra, men denna är helt ok. Tack!

Får  passa på att skriva ett svar till första inlägget. Jag tycker det är jättekul att leka med språket och skapa nya ord, på skämt eller allvar. Jag älskar att läsa andras fyndigheter. Och Fredrik Lindström säger att språket ska leva/förändras. Inte ordagrant så, men ungefär.

Men så är jag mest van att vara på en skrivarsida också. I forumet försöker väl en del skriva vettigt, men på våra egna sidor kan vi skriva hur vi vill. Ju mer kreativt, desto bättre!

Rita-S
0

#49 tala för dig själv Skrattande jag är norsk och tycker allt är tungvrickare! :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

Skadlig
0

#55 Fritt associerat så får det mig att tänka på en kompis som på Roskildefestivalen ett år sprang runt och försökte få norskor att säga "Jag är så deprimerad" på norska :)

Eowyn
0

Eftersom jag har så dålig fantasi brukar jag alltid ha lite olika ordspråk på lager som svar…

-Att anmärka ord är den obegåvades sätt att hävda sig!

Brukar få ganska roliga reaktioner på den!
Ma e som ma e, men int som ma ske…
Kram

magma
0

bernil55: På din egen sida kan du ställa in textstorleken, prova att klicka på "Min sida" högst upp och se om du hittar det.

Vad gäller ämnet i tråden så känner jag mig knappt motiverad att svara, annat än för att säga att det är viktigare vad som sägs än hur…  

Jag har för övrigt hört dr Annika uttrycka sig med ordet "lågkolhydrat" i direktsänd TV- så småningom kanske alla får inse att det har blivit ett accepterat begrepp?Flört 
Använder det då och då, funkar utmärkt så länge alla fattar vad man talar om. Antalet gram kolhydrater ligger ju på en lägre nivå än Livsmedelsverkets rekommenderade, sååå….

bernil55
0

Tack igen, denna gång magma! Men jag hade faktiskt varit där och ändrat ett steg redan. I sömnen någon gång, kanske. Och nu har jag lagt in foto!

SvartKaffe
0

#49 Borde det inte bli okolhydrat då? Flört

Mammeli
0
raphanus
0

Tja, kan man säga lågstatusjobb och lågbudgetresa med mera, så finns det väl inga hinder i vägen för lågkolhydratskost. Läs seriealbumet "Smurfbråk och bråksmurfar" förresten. Det är jättebra!