Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 5838 ggr
lundsabin
0

Sushi alternativ...?

Hej!

Sushi är en av mina svagheter, och söker nu efter ngt bättre alternativ. Det finns säkert inte, men undrar ändå om ngn har ngt förslag…? Med sushi menar jag vanliga nigiri och maki, alltså riskuddar med fisk och rullar, inget annat….

Får kanske nöja mig med fisken och strunta i riset…?

dufva
0

Hackad blomkål borde kunna funka istället för ris

Dora
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Du kan fylla laxen med olika röra tex:majonnäs/ creme fraiche, pepparot, dill, citronjuice sedan rulla den och skära fina, mums bitar.

aase-andersson
0

jag har ätit utan ris och helt plötsligt blev det mycket bättre smak på allt. blandade ju soya förstås..

Gojkan
0

Min dotter kör med keso eller mjukost i olika smaker.. Kanske kokt smörmosat ägg..

Skadlig
0

#3 från en kompis som var på ett föredrag om sushi så var det faktiskt så man åt sushin från början. Det var först efter andra världskriget då det började bli mer ont om mat som man började äta riset också. Tyvärr inga referenser så ta det med lite natriumklorid.

Wildrat
1

Skippa riset så blir det sashimi

lundsabin
0

Aha, sashimi finns ju faktiskt på mitt favoritsushiställe och VARFÖR har jag aldrig prövat det innan…?
Tack för tipset!

#2 o "4, jo det är gott men det blir liksom inte sushismaken/konsistensen tycker jag…

däremot, #3, så har jag läst ngnstans att man inte ska doppa riset i sojan som mång agör utan fisken för att det blir just mycket bättre smak som du säger, så varför ska man ha riset då kan man ju fråga sig…?!

Ska prova sashimin imorgon, hoppas nu det är gott!

Karin20
0

Sashimi mmmmmmmmmmmmm!

//Karin

Wildrat
0

Sashimi är väl i princip det som ligger ovanpå riset?

telepatetisk
0

sashimi är helt underbart! du kommer inte ångra dig! lax och tonfisk är mina favoriter!

Jag tror mest de har riset för att de är japaner.. de har ris till allt. ofta när man beställer sashimi får man även med en skål med ris. (även om man uttryckligen ber att få slippa..)

lundsabin
0

Och så kan jag rapportera att jag för första gången åt sashimi idag och jag bara undrar - VAD ska man med riset till? VArför har jag inte tagit det här istället under alla år??? Jättegott! Lite dyrare än den vanliga sushin men överkomligt, så får bli det när jag är sugen på japanskt. Tack för tipsen!

Amiechan
0

Men vad bra lundsabin! Perfekt Glad

Babz
0

Jag tackar för tipset - även jag saknar sushi ibland!

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

lundsabin
0

Hej igen!

Nu måste jag fråga - har sent omsider börjat använda minmat, och funderar på hur man beräknar sashimin när man ska lägga in… är det ngn som vet hur mycket varje bit kan beräknas som, eller hur ska man göra? Sushi finns ju med, men jag äter ju inte risbitarna. Fundersam

Lynxx
0

Bok: Sushi & sashimi : lättlagat hemma

Utgiven: 200703, Antal sidor: 64

Adlibris Pris: 98 kr (92,45 kr exkl. 6% moms)

Om Pelle Svanberg och Dag Hermelin:
Pelle Svanberg är sushikock med ett förflutet från den välkända asiatiska krogen EAST i Stockholm. Dag Hermelin är skribent med gedigna kunskaper inom det asiatiska köket.

Se bild.

aussiemia
0

Jaghar för fösta gången sedan jag började med lchf ca 6 veckor sedan gjort ett medvetet avsteg. Vi var på sushi-restaurant och jag åt flera rullar och en tallrik med sashimi. Jag beställde in majonäs två ggr och andra gången kände jag mig lite dum men kocken gjorde inte en min och andra gången fick jag en större skål.Glad

Jag får se hur natten blir med så mycket kallt (iofs lågt gi, men dock) ris i magen…

aswedishsmorgasbord.com

Johanna-Soderlund
0

Man kan ångoka blomkål och använda istället för ris. Det är bara att lägga en laxbit ovanpå.

Själv äter jag några köpta sushibitar men kompletterar med lite annat, t.ex. avokado, tonfisk ihoprört med majonäs eller extra lax. Det är bara att tina en fryst laxbit.