Vad lär oss evolutionen?
Ja, det kan man diskutera hur länge som helst. Men vi behöver inte gå 2 miljoner år tillbaka i tiden. Läs lite GAMLA kokböcker.
De snabba kolhydraterna är en modern uppfinning, valskvarnen är en modern uppfinning, näringsfritt mjöl är en modern uppfinning, jästen är en modern uppfinning, margarinet är en modern uppfinning, det raffinerade sockret är en modern uppfinning, året-om-grönsaker och året-om-frukt är moderna uppfinningar. Idén att vardagsmåltiden ska vara en fest är en synnerligen modern uppfinning.
På 100 år har vi i grunden förändrat och delvis utplånat den kost vi är
avsedda att äta. Resultatet ser vi omkring oss.
/SSS

Jepp, instämmer med föregående talare! =)
samma här.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

……Fröoljor är en relativt modern uppfinning.
Jag instämmer också!
Sten Sture, tror du att vi som är såhär skulle ha klarat oss om inte just de raffinerade kolhydraterna hade funnits i våra liv. För vad jag förstår så tål till exempel inte du för många morötter. Men skulle du ha gjort det om du aldrig ätit raffinerat mjöl, etc?
75% av det som svensken äter idag fanns inte att tillgå för 100 år sedan.
Man diskutera råttstudier, fruktens eventuella hälsoeffekter, andelen fett i maten i all oändlighet.
Men om man börjar med att ta bort det som inte fanns att tillgå för 100 år sedan blir det inte så mycket att diskutera om längre!
Att t ex beskylla det mättade fettet för sjukdommar som endast har figurerat i 200 år är ju korkat.
--------------------------------------------------------------
Jag har ju fuskat lite och VET att det inte går att äta bröd även om man känner sig pigg och odödlig.
Därför har jag slagit vad med en bekant sjuksköterska om att minska 10 kg på lika många veckor.
Ställningen efter 3 veckor,
Jag, äter efter Skaldemans: - 3 kg
Sjuksköterska, tallriksmodell: + 1 kg
Jag har köpt ett exemplar av GI-noll till henne för att försöka bota hennes fettskräck,,,,,,,,
#4 Jag är övertygad om att jag och SSS har i stort sett lika genuppsättning vad avser mat.
Vi skulle passat bra in på vikingatiden med vår exelenta förmåga att lagra upp energi, det är något som vi delar med 75 % av Sveriges befolkning - ett studiebesök på vilket varuhus som helst bekräftar denna siffra,,,,

Har ni sett Kajsa Wargs kokbok på nätet
Rustik matlagning med lite kolhydrater och en inblick i gamla fina tillredningssätt..
Den brännande frågan är om det kan gå att vända fettskräcken till normal fettinställning hos alla miljoner västerlänningar som nu är programmerade för just fettskrämdhet. Det tog 50 år att etsa in denna rädsla. Kan detta månne ändras tillbaka på samma 50 år framöver?
Så här kan vi hoppas att det blir: INTE utveckling av mediciner i massor, INTE heller nödvändigtvis mångdubbla sjukvårdsinsatserna utan - det är vad vi stoppar i oss som är räddningen. Räddningen mot det nu så fruktansvärda Metabola Syndromet som nu tar död på alltför många av oss. Självklart, kanske, att maten betyder något, dock - den betyder mycket mer än de flesta inser.
Nu har livsmedelsproducenterna insett att det går att tjäna pengar på fet mat. Alla ni som inser vad detta handlar om: tryck nu på och efterfråga maten som gör oss friska. Den börjar komma i butikshyllorna nu. Sic!
Det roliga är att det inte är någon "vetenskaplig studie" som initierat detta nyvakna intresse för fettet i matvarorna. Nej, det vi som fått upp ögonen för sakernas tillstånd och som nu efterfågar varorna. Se där vad "anekdotiska berättelser" har för värde!!!!
reflekterar
Rolf Aronsson!
Var och en som provar kan snabbt övertyga sig om att LCHF har många fördelar - dessutom har forskarna i mångt ocjh mycket skämt ut sig med sina "larm".
Jag tror inte folk har så hög tillit till deras råttstudier när de kan prova själv,,,,

Fnyfiken,
Det är troligt att jag kunnat äta morötter fritt idag om jag inte skaffat mig mitt metabola syndrom genom att äta en massa lättsmälta kolhydrater. I min ungdom "pallade" vi i Mälarhöjdens trädgårdar. Jag kan inte minnas att fruktintaget betydde någonting alls.
/SSS
Nja, men viss tillfredställelse måste Du ändå fått!
Knölpåken var väl ändå kiul att lura bort….
Allt är inte fruktintag här i världen.
Menar
Rolf Aronsson

# 7 - Dufva tack för länken!
Jag skulle gärna hitta någon riktigt gammal kokbok men jag antar att man måste leta genom antikvariat eller tigga till sig av någon gammal släkting för att hitta någon.

Dufva - Häftigt! Bookmarked!
Även Projekt Runeberg har lite, Iduns kokbok från 1911, boken Husmanskost, en hjälpreda för sparsamma husmödrar från 1896.
I Sundhetsbladet från 1935 finns en artikel om sockersjukan. Intressant att läsa att vid dietbehandlingen dominerar främst inskränkning av kolhydraterna.
Det finns mycket kul att läsa hos Runeberg och man kan också hjälpa till genom att korrekturläsa om man kan avsätta en stund då och då.
Hade man råd så åt man LCHF. Var man fattigare åt man LCHF till frukost och drygade ut resten av måltiderna med lite bröd och pären.
Knycker en bit från mitt eget gamla inlägg, ur boken "Lev bättre längre":
"Förutom att skapa ett överflöd av mat i vårt moderna samhälle har vi också förändrat egenskaperna hos många livsmedel. Vi har förädlat och bearbetat dem så att de övergått till helt nya former som påverkar vår kropp på ett annorlunda sätt.Det här ställer till störst problem när det gäller kolhydratrik mat. Istället för att äta våra sädesslag i sin ursprungliga form - torkade, kokade eller krossade och tillagade till kraftig, bastant gröt - mal vi dem till mjöl och gör oss av med de fiberrika skalen och oljerika fröna. Denna pulvriserade stärkelse är mycket snabbsmält, vilket ger tillfälligt höga blodsockertoppar och motsvarande hög insulinutsöndring. Det här leder så småningom till nedsatt insulinkänslighet hos dem som har "sparsamma gener". Det spelar ingen roll om mjölet bakas till vitt bröd, grahamsbröd, salta pinnar, chips, kex, kakor eller pizzabottnar; all denna fint pulvriserade stärkelse blir en enorm yta för matsmältningsenzymerna att arbeta med, och allt förvandlas snabbt till blodsocker. Och dessutom är vår mat numera indränkt i socker, något som våra avlägsna förfäders bukspottkörtlar inte behövde bry sig om. De fick bara i sig socker genom att äta mogen frukt och enstaka honungskakor. Vi får i oss socker i nästan varenda måltid, framför allt genom maträtter och drycker smaksatta med billiga sötningsmedel som tillverkats av majs. …Jag är ingen anhängare av Atkinsdieten, men jag anser att vi bör tacka dr Atkins för att han fick oss att uppmärksamma den roll som kolhydrater spelar när det gäller fetma. "
Jag har ett gammalt ex av "vår kokbok" den är från 1967 och har grön pärm. Jag minns att när jag växte upp fanns det en vår kokbok som var vlå med "fiskar" på pärmen Det kanske fanns fler saker men jag minns 3 fiskar.har även en hel del andra nyare ex avden kokboken (gubben min är bokbindare).
Duvfa, jag kom inte in i Cajsa Wargs kokbok Synd för den hade varit intressant. jag kom till första sidanoch sedadn vart det stopp.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Jag fick min Farmors gamla kokböcker när hon gick bort. De var hennes matlagningsbiblar och låg alltid tillgängliga i hennes kök och är fulla av lappar och utrivna recept från tidningar o.s.v. Känns som att vara med henne varje gång jag öppnar en och en liten handskriven lapp med ett recept trillar ur. Hittade min gammelmormors recept på inlagd gurka på det sättet till exempel. Familjehistoria!
Fast en liten invändning kan vara på plats…
Spannmål och potatis har ju räddat livhanken på många genom historien… Kött har varit en lyx… Saltat fläsk och strömming ett par ggr i veckan - i övrigt gröt och potatis.. var normalt för många i svåra tider.
Det innebär ju nu inte att du/ni har fel. Människor skulle sannolikt ha mått mkt mkt bra av väsentligen mer av proteiner och annat nyttigt…

#19 Visst är det så, men det gör ju inte det till ett mer lämplig föda för en människa.
Har evolutionen avstannat eller kommer männsikan utvecklas vidare till att överleva på kolisar? De som inte blir sjuka är de starka som överlever…. ;)

inte omöjligt, om vi bara väntar ngr miljoner år *väntar*

Jag samlar på gamla kokböcker. Den äldsta jag har är från 1894 och är en kokbok/husmorsbok, allt i ett. Man får många recept, men även finfina råd om hur man ska tilltala pigan och hur man får bort bläck från minken,…. MYCKET nyttigt ;-)

#21: Som det är nu har vi fler ofrivilligt barnlösa än någonsin. De som inte klarar den moderna kosten. Utan fertilitetsbehandlingar och konstgjorda befruktningar skulle de snabbt försvinna ur genpoolen…

#21,24 - Men vi kan bara anpassa oss till kosten så pass mycket att den inte påverkar överlevnaden för vår avkomma. Därför kommer vi troligen aldrig att anpassa oss helt.

#21 Fast evolutionen funkar ju bara om de som tål khd får fler barn och barnbarn, och de flesta sjukdomar vi får får vi ju inte fören efter de flesta barn är födda… så jag litar nog inte på att evolutionen slår till. Vi har väl lyckats utfasa den rätt mkt med vår civilisation.

#25: Visst, det blir ingen total anpassning! Men de som tål kosten sämst skulle försvinna…

Tittat i en bok "Byakistan" om livet förr med bilder till, handlar om landsbygdsbefolkningen under första hälften av 1900-talet. Folk fotade i skogen och på fälten, framför stugan etc. Mest män. Vilka fina kroppar människorna har! Bredaxlade, smala men inte magra, manliga. Skogsarbete och amerikafläsk?
Behöver jag säga att mina manliga kollegor inte riktigt har samma kroppsform? Inget skogsarbete och absolut inget fläsk för deras del. Däremot mackor och skidåkning, badminton, cyckling.