Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 2863 ggr
Ta-Co
0

Magknip!!!

Jag är för tillfället sjukskriven, idag for jag till mitt jobb bara för att träffa dem så man inte mister kontakten och även för att få känna gemenskapen igen. Det var ett planerat besök och när jag kom dit hade de köpt tårta som det stod "Krya på dig" på. Jag tänkte bara hastigt att strunt samma, har de gjort sig sådant besvär så ska jag såklart äta för att visa min uppskattning. Jag är inne på 3e dagen på denna kost kan jag tillägga. Jag tog EN mindre tårtbit, det var allt.

Nu någon timme efteråt har jag sådan magknip så jag vet knappt vad jag ska ta mig till! Det bullrar och har sig i magen, aj, aj, aj…

Är det här vanligt? Har jag gjort något annat fel än att äta denna tårtbit? Kan det bli såhär om man äter fel på denna kost? (Med fel menar jag för lite fett/kött osv i vardagskosten.)

Jag är ny på det här och fattar noll… När jag gjorde mitt första (misslyckade) försök på denna kost och "återvände" tillbaka till vanlig/dåliga kost gjorde jag det iofs långsamt men jag minns absolut inte något magknip! Det försöket bara rann ut i sanden så att säga.

Jag förstår att jag inte borde ha ätit tårta överhuvudtaget men samtidigt, vad skulle jag ha gjort? Vad skulle ni ha gjort?

Flåt om jag öppnade en ny tråd för detta men jag hittade inte någon annan som handlade om sådant här… (Jag får väl även skylla på att jag är så ny här :-))

Wildrat
0

Nånting i tårtan tyckte inte din mage om. Har ingen aning om vad det skulle kunna vara.

För min egen del kan jag fuska med vetemjöl och socker utan problem, både mycket och lite men potatischips däremot, då slår magen bakut. Kolisar som kolisar kan man ju tycka men inte magen inte…

Enklast är ju att i fortsättningen undvika tårta eller så gör du lite detektivarbete när magen är ok igen.

Vimsan
0

När jag "fuskar" får jag oxå lida i timmar efter (magknip). Det är bara gott för stunden. Man kan säja "är huvet dumt får kroppen lida" det stämmer på mej iaf. ;)

dufva
0

När man gör snabba kast från LCHF till "sockerkost" hinner inte kroppen ställa om sig.

Enzymerna i magsaften håller antagligen på att ställa om sig till fettdrift för dig och är inte beredda på högdos av mjöl och socker

När det blir tvära kast kan man få mera obehag än vad man tycker man borde med "det lilla fusket"

Ta-Co
0

Tack för era svar!

Ja, det här gör jag definitivt inte om igen utan att tänka mig riktigt noga för, det var verkligen en otrevlig upplevelse…

Nu har jag börjat med lunchen, ett par ägg, lite korv, lite lök, en skvätt grädde. Om ni någon gång har fuskat så fortsätter ni väl med denna kost? Eller borde jag äta lite mer kolhydrater nu för att vänja kroppen om igen…? Hmmm

DrAnna
0

Ett avsteg bara. Upp på banan igen och ät som du gjorde innan.

Mervi
0

Efter avsteg är det bra om man kan komma igång så forts som möjligt. Inget att haka upp sig på utan på det igen.  Nästa gång det bjuds tårta kommer du nog ihåg magknipet, bra sätt för kroppen att säga ifrån. Jag får huvudvärk av socker, det behövs inte mycket för att värken sitter där.

Frualbertsson
0

Om jag gör ett avsteg så börjar jag genast äta som vanligt igen, dvs smör, ägg, kött osv. Du behöver inte äta lite fler kolhydrater nu ett tag för att vänja magen.

Hoppas att maggen mår fint igen Glad

Ta-Co
0

Tack för era svar! Jo, nu känns det bättre Glad Men det var hemskt…

Jag har läst här på sajten väldigt smarta bra saker som jag bara måste testa. Grädde med 70+ procentig choklad/hallon osv. Jag har märkt att äter jag något fett när jag är godissugen försvinner det mesta av sötsuget. Ska bli skönt när det gått ett par månader och man är mer van vid att tänka fett…