Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 1453 ggr
aussiemia
0

Ghee

Jag har precis gjort egen ghee efter tips härifrån och ska snart försöka mig på en majonäs…

Följande citat kommer från en av sidorna jag snubblade över när jag letade efter hur man gör ghee på egen hand: 

"Tänk på att ghee är fett, och att om du använder det så bör du dra ner på annat fett intag. "

Jaha.

aswedishsmorgasbord.com

andreas0
0

Hehe, jo, det är synd att fettskrämdheten finns överallt.

Amiechan
0

Heheh. Glöm nu inte bort att du ska glömma bort det som stod där om ghee nu ;)

Brittelisabet
0

Jag gjorde ghee i morse. I botten på kastrullen, när det kokat färdigt var det ganska svart - skall det bli så? Jag kokade på så svag värme det gick på min spisplatta, och det puttrade lite försiktigt i kastrullen.
Det färdiga smöroljan blev rätt så mörk, mörkare än jag tyckte den var på bilden jag såg i receptet. Men det luktar inte bränt eller så… jag har ännu inte hunnit prova att steka i den…

Wildrat
0

Det brända på botten är protein, det är det man kokar bort när man gör ghee. Utan proteinet håller smöret mycket längre. 

Om det luktar smörkola så är det egentligen bränt men går att använda ändå, det ger ingen smak på maten.

Brittelisabet
0

Jag stekte i ghee i morse, och det smakade jättebra. Ingen bränd smak! Funderar om man kan koka den lite kortare tid för att slippa riskaera att den blir bränd? Jag kokade min i nästan 1 timme…

Lynxx
0

Gör din egen ghee

Ghee (eller klarat smör på svenska) är rent smör som där man avlägsnat allt utom det rena smörfettet, vilket ger en oljeliknande produkt som tål höga stektemperaturer, har lång hållbarhet och en utpräglad smörsmak.

Medlem
0

De färdiga ghee man köper i invandraraffärer smakar annorlunda än hemmagjord ghee.

Undrar hur mkt ghee blir det utav 1kilo smör? Jag tänkte jämföra priserna o se vad som är billigast.

andreas0
0

#7, av ett kilo smör bör det bli ca 800 gram ghee.

Sosabobinona
0

Blir det inget protein kvar? Superbra i så fall, jag är nämligen känslig för mjölkproteinet. Kan exempelvis inte dricka mjölk. Ännu ett sätt att minska "mjölkpåverkan"

Medlem
0

Tack Andreas, nu har jag räknat upp och jämfört priser och kom fram till att hemmagjord ghee är billigare.

andreas0
0

#9, det stämmer att det är proteinet man tar bort. Fast lite spår av det finns nog kvar, så var förskitig om du är extremt känslig. Men det skadar väl inte att testa.

Wildrat
0

#7, Ghee från invandraraffärer smakar annorlunda eftersom smöret inte är svenskt. Smöret tar smak att kossan och vad hon äter och de flesta har ju inte svenska kor och svensk mat.

Ska ta mig till Lidl och se om de har tyskt smör och känna efter hur det smakar jämfört med det svenska…

Medlem
0

#12 Jag köper holländsk ghee, en grön burk som smakar mkt gott.

Baglady
0

Jag var på Möllans ost i Malmö igår och kunde inte låta bli att köpa en bit franskt lantsmör. Vilken skillnad i smörsmak. Jag kan rekomendera ett besök där.

Wildrat
0

Attans att Malmö är så långt bort…