Skiftarbete, mat tider
Finns det några åsikter om man bör äta annorlunda tex under nattarbete. Eller ska man bara börja tugga när man är hungrig… Har för övrigt inga problem med att äta på natten.
Och hur är det med mat innan sängdags?
lite OT, men har ni något tips om lämpligt tuggummi? Jag har inte tuggat nått sånt sen jag började med detta för drygt en vecka sen. Provade mitt extra, men det smakade inte bra….

Tjena PV. Finns olika åsikter om detta men själv har jag jobbat natt (23-7.30) i många herrans år och äter fortfarande "vanligt".
Käkar frukost med grabben på morgonen, kör honom till skolan och så sover jag sen. Vi äter middag tillsammans och sen brukar det vara bra för mig. Jag äter sällan på jobbet utan använder rasten till en tupplur i stället.
Äggmjölken har varit toppen. Brukar göra en slurk till frukost och om jag är sugen innan jag sticker på kvällen.
Ät när du är hungrig och har möjlighet, sluta äta när du är mätt. Svårare än så är det inte :-)
Det är väl kanske skillnad om man jobbar ständig natt, så man får in lite rutiner på det ändå. Nu rullar man ju på mellan skiften så jag vet inte om kroppen bryr sig riktigt.
Äggmjölk, det kanske är gott…. men själva ordet känns rätt motbjudande, så jag har inte vågat att prova än… 

Sen jag blev riktigt "omställd" till LCHF har nattskiften gått som en dans. Jag äter när jag blir hungrig, hur mycket eller litet jag vill. Halsbränna och liknande otyg är som bortblåsta. Jag går kontinuerligt 3-skift dvs 06-14, 14-22, 22-06.
Och efter nattskiften äter jag alltid frukost så att jag "orkar sova".
Jag jobbar lika skift, fast med långpass på helgfm, och så en frivecka.
Jag har haft halsbränna en hel del tidigare, var orolig för detta när man ska äta sån här mat. Men inga problem än, bara det är ju ett stoooort plus! Sen om man kan använda all denna smaskiga mat till att bli av med byggarna och lite annat så är det ju rena julafton! :)
Vattnas i munnen bara jag tänker på att jag ska åka och storhandla imorgon. Känns helt toppen att inte ens vara sugen på cola än! Fast jag har nog redan vräkt i mig både min och nån annans livsranson i cola. Även Oboy och rostfranska har jag nog ätit för minst 2 pers!
Jag jobbar natt och äter på natten när spöktimmen kommer brukar jag vara hungrig då blir det midag. Vid sextiden blir det en skiva köttfärslimpa och kaffe. När jag vaknar på em blir det ägg och bacon frukost.
Jag jobbar natt som undersköterska sedan 15 år tillbaka, med avbrott för diverse studier, föräldraledighet o.dy.
På mig inverkar nattjobbet på så vis att jag dels har svårt att äta en vanlig "LCHF-frukost", dvs bacon/omelett/kött när jag kommer hem efter 10 timmars nattjobb. Likaså har jag haft problem mentalt med att äta tung mat, dvs protein och fett, på natten. För att få i mig något alls så har det blivit fil eller naturell yoghurt- likaså till frukost.
Eftersom jag på jobbet har tillgång till en blodsockermätare, så kunde jag konstatera att den typen av "mat" inte var speciellt idealisk, dels steg bs snabbt (även om det höll sig, nätt och jämnt, inom friska värden), dels så gick det 5-6 timmar innan det sjönk. Vilket annars ska ta ca 2 timmar!
Det sätter jag i samband med nattjobbet, eftersom kroppen utsöndrar mer stresshormon (kortisol) på natten, och att dessutom utföra ett arbete när kroppen biologiskt sett vill vila samt tillföra mat… Det funkade dåligt, helt enkelt, och jag gick förstås upp i vikt.
För mig blev "äggmjölken" som nämnts min räddning, bs håller lågt, jämnt och stabilt, jag känner mindre sug sedan jag slutade med fil/yoghurt och vikten går nedåt. Dricker den på natten samt på morgonen efter. Äter vanlig middag när jag kliver upp, och så lagad mat på kvällen innan jag åker till jobbet igen. Eller ibland äggmjölken även då, om jag åt middagen sent (kl17-18). (Jobbar 21-07)
Om du inte har problem med att äta protein+fett i form av lagad mat, kött osv på natten så är det bara bra! Mitt råd blir att hålla kolhydraterna särskilt lågt under natten, just med tanke på at kroppen ändå har en grundstress just då. Men annars så är det bara att äta vid hunger, så länge det är rätt saker!