Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 5998 ggr
anki1
0

ghee

När jag var i mitt lokala Ica supermarket och skulle köpa Bregott, såg jag att de hade ghee, det var en burk på 500g Jag vet inte vilken grupp som  den här ska va i.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

zeretki
0

Oj, vilken hylla var den på??

andreas0
0

Du har inte lust att ta en bild på burken, så man vet hur den ser ut? Vilket fabrikat? Några tillsatser?

venuseva
0

Oj, vad spännande. Vilket pris?

grona-marie
0

Var den bland exotiska varor? Ska kolla efter det på mina ICA. Det behöver ju inte stå kallt har jag förstått.

anki1
0

Oj det var en del frågor det. Burken var rund och till färgen lite guldig med inslag av grönt tror jag Den fanns på samma avdelning som smöret. Priset varca 46 kr. Innehållsförtekningen läste jag inte, men det stod "smörolja" på burken förutom ghee.

Pasi
0

Jag köpte nån liknande burk (guldfärgad) i en butik (6 år sedan) som säljer utländsk mat…tror den kostade strax över 30:-.

venuseva
0

Har lyft fram en önskan hos min Ica affär nu. Tjejerna som packade upp såg väldigt frågande ut. De hade aldrig hört namnet förr. Skall bli kul att se hur länge det dröjer innan det kommer upp på hyllan.

Vispgrädden har varit totalt slut varje helg där nu. Undrar varför?

Bengt-Olov
0

Ghee sus - ska det vara något det? Har inte någon allt för trevlig association med ghee: Första gången jag hörde talas- och fick smaka på det, var på min första dag i Indien. Det var storstrejk bland bl.a. alla taxichaufförer i landet när jag kom, sades det mig när jag anlände i Bombay. "Sån tur jag hade" - att en taxichaufför agerade strejkbrytare, och att han dessutom visste ett hotell som gjorde det också - för även hotellpersonal var uttagna i strejken, fick man naturligtvis veta i taxin. Det där trodde jag väl vad jag ville om, även om det förstås kunde vara sant. Hur som helst fick väl chaufförn en bra provision, förutom det fina pris han kunde mjölka ur mig för de risker han tog med denna svartresa. Jag smugglades in på ett hotell och upp till ett rum, och jag skulle verkligen vara glad. Jag hade ingen aning om var jag hamnade (förmodligen att jag var norr om Bombay i alla fall). Hur som helst skulle jag hålla mig på mitt rum (för att inte bli sedd av några strejkvakter), och som sagt, vara väldigt glad att de tog emot mig. Fina överpriser jag fick betala för de riskerna även de tog, för min skull, antar jag… Jag kände mig allt som en liten fånge där uppe i mitt hotellrum, min första dag i detta mina drömmars fina land… Jaja, men jag fick mig i alla fall gratis en chai - med ghee - för att jag skulle hålla modet uppe… Fruktansvärt varmt var det på hotellrummet, och ingen vare sig luftkonditionering eller ens fläkt. Härligt med lite vätska i alla fall - skulle kunna dricka flera liter… Fast - BLÄÄÄÄÄÄ! Fy fasen vad det smakade! Var tvungen att hälla ut skiten i toan - och sen efteråt artigt tacka för de fina théet jag bjöds på. Jo, det var ju ett riktigt lyxte jag fick, fick man väl lära sig senare… När natten kom, och jag inte kunde sova, säkert p.g.a. tidsomställningen, och jag satt vid skrivbordet och skulle plita ner något på mitt första vykort, så kom väl ändå höjdpunkten på min första dag i landet. Alldeles bakom huvudkudden där jag precis hade legat, klättrar det på väggen den största råtta jag någonsin sett, på väg ut på nattens jakt… Intressant… Jaha, å hade den inte lämnat lite spår efter sig också - i form av ett antal pluttar skit - så vackert dekorerat under min huvudkudde… Nä, det blev inte så mycket sömn under den senare delen av den natten heller…

En liten story jag kom och tänka på, bara, på tal om ghee… Jaja, nu är jag ju inställd på fettdrift, så kanske skulle det funka bättre med ghee idag…. Fast hörni, en liten annan sak här, vad är det som är fördelen med att smälta ner smör egentligen?

BitteS
0

Vad äter man ghee till egentligen? Såg i min bok hur man skulle göra för att tillverka ghee. Vad smakar det?

Pasi
0

SmörsmakRäcka ut tungan
Man har det till stekning eller till maten.

ullna
0

Hahaha! Det var roligt att läsa. Ghee har kommit på tapeten igen efter att tex en hälsoguru som heter Depak Chopra har propagerat för det. Det är inte bara att smälta ner. Det skall koka sakta på låg värme en timme, skummas från från salter som flyter upp och slutligen extraheras från bottensatsen, genom t ex ett kaffefilter. Då får man 100% klarat smör, som anses mycket nyttigt och som indierna hade som hörnsten i sin kost, tills någon kom och sa att veg. oljor var nyttigare. Följden blev att hjärt och kärlsjukdomarna ökade katastrofalt i Indien. Har vi hört det förut?

Det luktar lite sött och knäckigt och smakar så också. I det här gänget dricker man te och kaffe med kokosolja, smör eller ghee. För att öka på fettintaget. Det ger kaffet och teet lite rundare smak när man nu inte får äta socker längre. Smör i kaffe är inte så skumt som det låter. Som Margareta säger; smör är grädde minus vassle.

BitteS
0

Är det så mycket godare än vanligt smör då, för annars verkar det ju lite konstigt att använda ghee som enligt receptet skulle sjuda på svag värme ca en timme. Det som talar för ghee är tydligen att hållbarheten blir längre än vanligt smör.

BitteS
0

ullna: ditt svar kom fram efte att jag skrivit mitt senare inlägg. Läser det nu!

Pasi
0

Ja, det var främst det som var orsaken till att man gjorde Ghee i indien…de hade sällan kylskåp. Det står sig mycket länge även i rumstemperatur….vilket kan vara smidigt även i ett mordernt hem.
En annan fördel är att det inte bränns lika lätt vid matlagning, utan tål riktigt höga temperaturer.
Det är även att föredra om man har lite laktosintolerans….hur det fungerar för de med mycket intolerans vet jag inte-
Det smakar lite kolaaktigt smör…ingen jätteskillnad mot vanligt smör.

ullna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såg burken ut så här?

Pasi
0

Den burken jag köpte för länge sedan var av plåt.Glad

Bengt-Olov
0

Intressant att höra, Ullna och Pasi!

Jo, förstod väl att det var lite mer jobb än att bara smälta ner… Fast näringsvärdet då? Ja, och fett-%? Dessa måste väl påverkas en del, och påverkas de verkligen åt rätt håll? Ja, och förutom hållbarheten och att man kan gå ifrån pannan en stund utan att riskera att det bränner vid, vinner man verkligen något på detta merjobb. Blir man av med lite tillsatser och grejer, kanske!?

Ulf-S
0

Smör bör ju inte innehålla några tillsatser som man kan bli av med… Kan inte tänka mig att näringsvärdet påverkas negativt.

Ghee har en ren, koncentrerad smörsmak eftersom det består av så gott som ren smörolja. Det är gott och trevligt att variera med. Lagar man indisk mat är det super förstås!

Pasi
0

B-O - Ghee är 100% fett istället för de 80% som smör innehåller. Mjölksocker och proteiner försvinner……det är därför det inte bränns i varm panna.

Sotlugg
0

I Skärholmen säljer Vi-butiken stora burkar med ghee. Men jag gör min själv. Misstänker att dom där burkarna inte är äkta vara och har konstigheter tillsatta. Har lärt mig göra ghee här på sajten och steker numera allt i det. Blir bättre resultat då det tål mer värme. Man slipper det där gegget som finns i vanligt smör. Sen luktar ju hemgjort ghee så gott.

Wildrat
0

Hittade en engelsk sida som talade om hur man gör ghee där stod det att om det smakar knäckigt eller nötigt så är det bränt…

anki1
0

nej Ullna, det var nog mer en plastburk. Men jag ska se efter när jag handlar där nästa gån och mobilen har jag med mig.(kameramobil)

Ulf-S
0

#21: Just det, man måste hålla värmen väldigt låg!

Blir det lite bränt kan man skarva på sanningen och säga att man gör beurre noisette…

Räcka ut tungan

SandraB
0

Min mormor gjorde ghee från buffelgrädde. Vi fick mest buffelmjölk och det formades alltid en tjock lager grädde på ytan som man kunde lyfta bort i ett helt stycke. Minns hur det doftade i hela hennes kök de gånger hon lagade det.

bengt-Olof- är du säker på att det var ghee du fick i Bombay? Det har jag aldrig hört talas om. Däremot serverar man "special" chai som är gjord på 50/50 buffelmjölk och buffelgrädde  som är så fet att det flyter en tunn lager fet på ytan- inte gott.

Johanna-Soderlund
0

Gör egen ghi istället för att köpa, poängen är ju att man ska få bort allt förutom fettet men det gäller inte köpt ghi. Läs mer i mitt inlägg om ghi.

Pasi
0

Johanna - Ditt recept på äpplen stekta i ghee lät gott…..kan tänka mig det ihop med dansk vaniljkräm, mums!

Bengt-Olov
0

Tja, Sandra, ghee förekommer väl flitigt i hela Indien… Fast om deras ghee tillverkas på annat sätt än traditionen tydligen är här, det kan jag förstås inte svara på… Nog kan man väl tänka sig att mjölk från bufflar används i större utsträckning än här ;-). Det är väl också möjligt förstås att det té jag fick den där underbara dagen ändå inte var just det ghee som förekommer så flitigt i andra sammanhang där i landet, utan något annat (som personalen ändå kallade för chai with ghee). Har i alla fall faktiskt för mig att den feta sörjan höll till där på ytan på téet. Undvek allt som hette ghee resten av min tid där, så jag har liksom inget att jämföra med…

hemul
0

Det är ju så lätt att göra själv. Nog måste väl det vara bättre?

emu_
0

Ghee blir lite knäckigt och luktar smörkola om proteinerna (den från början vita fällningen) blir lite brända så att fällningen blir brun. Dock ska man se till att den inte blir svart för då har det nog blivit lite väl varmt… (been there, done that…)

Sen när man steker i det så beter det sig mer som en olja än som smör, det fräser inte i pannan alltså.

magma
0

Ahaaa… Det var därför den luktade knäck, m a o…Generad

Wildrat
0

Var det gott när den luktade knäck?

magma
0

Tja, det tyckte jag nog? Fast jag steker bara i det, och pga kryddor mm så kanske smaken försvann? Men den luktade inte starkt av knäck, bara litegrann.

Pasi
0

Det var jättegott med äpplen stekta i Ghee (med karamellsmak) enligt Johannas tips…sockrade lätt med fruktos och åt det med dansk vaniljkräm. Min granne gillade oxå anrättningen.Räcka ut tungan

magma
0

Vad jag läst mig till på Johannas blogg så ska ghee dofta ungefär som smörkola, så antagligen gjorde jag som det var tänkt;)

Brynhilde
0

På recepthjalpen.se finns en variant på hur man gör ghee.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Wildrat
0

#34, det kan nog vara lite olika vad man vill ha. Jag har sett olika recept och i ett på engelska så sa de att om det smakar/luktar smörkola så har proteinerna blivit brända. Det betyder ju inte att smörkola inte är gott. Jag menar 100% fett och smakar godis? Det kan ju inte bli bättre Glad.

Det är nog väldigt svårt att göra ghee utan att proteinet bränns litegrann så för de allra flesta blir det smörkola/knäcksmak på det. Vi är ju beroende av våra spisar när vi gör det och  plattan blir väldigt varm även på den lägsta inställningen.

Ulf-S
0

Njae, min ghee varken smakar eller luktar knäckigt eller kolaaktigt.

Det kanske helt enkelt är enklast att göra om man har gas, eller el med många värmesteg.

Wildrat
0

#37 Grattis då har du gjort "rätt" Glad. Men det som är bra är ju att så länge det är inte smakar illa är det användbart och nyttigt. Och som sagt, smörkola och knäck är ju aldrig helt fel…

Lynxx
0

Kanske kan vara ett tips: 

Du vet att gheen är färdig när bubblorna blir sexkantiga istället för runda.

En tesked olja innehåller 5 gram fett och 45 kcal
En tesked smör innehåller 4 gram fett och 36 kcal

--------- 

Svenska Smör

- Är det sant att fisk och kött inte blir fetare när man steker i smör?

Svar: All mat blir inte fetare när den steks i matfett. Opanerat kött eller fisk kan till och med få en lägre fetthalt efter stekningen.

Det beror till stor del på hur fett livsmedlet är från början. En mager kött- eller fiskbit suger inte upp något fett och lämnar heller inte ifrån sig något fett i pannan. Det får en ytterst tunn hinna fett efter stekningen, som inte har någon egentlig näringsmässig betydelse.

Fläskkarre och lax är exempel på mat som blir mindre fet efter stekning. En skiva lax förlorar en tredjedel av sitt fett vid stekning och fläskkarrén ungefär 13 procent.

Fettet har stor betydelse för stekresultatet. Smör ger en fin stekyta och en aromatisk smak. När du steker potatis, panerad mat och bröd suger det mycket fett.