Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 2913 ggr
Wildrat
0

Chokladmousse med bär

Receptet är från senaste Buffé (ica)

4-6 personer

3 mogna avokado
1,5 dl kakao
0,5 dl vatten
(1 dl honung, utesluts, minskas eller ersätts med sötningsmedel)
citron
bär till servering, ex hallon

Skala och kärna ur avokadorna. Lägg i en skål tillsammans med kakao, vatten och ev sötning.

Mixa till en jämn smet och smaka av med juice från citronen.

Servera i små koppar och toppa med bären.

Jag föreslår att man har grädde till också till skillnad från fettskrämda ica.

andreas0
0

Tycker det låter som om det skulle smaka alldeles för sött för någon med LCHF smaklökar. Jag tror inte jag ska testa. En god Chokladmousse är annars att bara blanda grädde och kakao och vispa (eller eventuellt smält choklad). Lite bär kan man ju ha vid sidan om och äta på om man vill det.

Wildrat
0

Avokado, kakao och vatten kan väl inte bli för sött?

Cattis77
0

1 dl honung eller sötningsmedel låter väldigt mkt!

Amiechan
0

#3 Fast den stod det ju att den skulle uteslutas

Marylojs
0

Det låter…skumt. Någon som testat?

Tizia
0

Låter lite läskigt men spännande med avokado och choklad, fast ska inte säga något som tyckte att knaperstekta bacon med lättvispad grädde med vaniljpulver var super gott FundersamSkrattande

Wildrat
0

Innan LCHF åt jag mcDonalds strips doppade i deras mjukglass och min sambo gillar pizza med strips på…

I receptet stog det 1dl honung men vi tar väl bara bort den? Avokado smakar ju nästan inget…

Tizia
0

Wildrat här har du en doppare till, fast jag brukade doppa mina pommes i chockladmilkshaken istället Räcka ut tungan

Amiechan
0

*skrattar hysteriskt åt Tizias smaklökar* :D

Loria
0

ingen som känner sig manad att testa?

PiKaWe
0

Avocado och kakao? Gärna var för sig, men vete tusan om jag skulle testa det tillsammans….Fundersam

MaMaMade
0

Låter jättespännande! Köpte avocado idag…osså tar man grädde istället för vatten…

Fast jag skulle ju inte snaska ngn mer choklad i v…

Kanske…ev senare…klart intressant iaf!

Tizia
0

#6  Amiechan, bacon och grädde smakar ju som frasvåfflor fast godare Cool

Imorgon ska jag iväg och handla mer ägg, äggmjölksgrädden slukar mina ägg fortare än fortast, kommer då att passa på att inhandla lite avokado. Så imorgon får jag hoppa in här och redovisa hur det blir med avokado och choklad. Lasselars rynkade på näsan men är nog lite nyfiken ändå =)

Trollbus
0

Har nu provat denna. Blev faktiskt god. Smakade först utan sötning men det smakade riktigt mysko, Smakade av med lite xylitol och några droppar stevia med vaniljsmak. Blev gott, men det smakar nästan lite banan om det.  Förvånad Och vispad grädde till blev riktigt gott. Glad

Trollbus
0

Glömde att säga, jag hade inte citron hemma så det blev utan. Antar att citronen mest är med för att avokadon inte ska oxidera. Och lakritssmaken jag brukar känna från stevia var som borttrollad.