sötningsmedel
Vi har egen bigård och förbrukar således en hel del honung både i matlagning,bakning och i te. Är det :ok-sämre-bättre ?
Honung innehåller 81g kolhydrater/100g, socker 99g. Skillnaden är väl vatten. ingendera är väl bra om man äter LCHF, men annars så anses ju honung nyttigare, oraffinerat osv
Honung är tre gånger sötare än socker så man behöver ju bara en tredjedel. Det lilla socker jag använder har jag honung till. Man väljer själv, det är mycket kolhydrater i men också en hel del nyttigt.

Det är nog bara en mängdfråga. Honung är ju nästan rent socker men det är ju upp till en själv hur lite sånt man vill äta.
#3 Men det finns väl skillnad mellan honung och socker? Jag tänker på nyttigheterna i honung som socker saknar.

Nja, för att få i sig någon större mängd "nyttigheter" skulle det bli för mycket socker för min smak åtminstone…

Jag för min egen del använder svensk honung de gånger jag behöver något sötningsmedel. Det brukar gå åt ca ½ tesked till t.ex. en sats smörbollar. De kolhydraterna (per boll) kan jag ta…
Jag tror att honung är nytttigare än vanligt socker.
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
Det är godare iaf, och sötare så man behöver inte lika mycket…

Jo jag skulle också välja honung före rent socker, det känns naturligare.
Men jag tror inte jag skall återgå till vad jag åt som tonåring: Vitaste polarkakorna med rejält med honung på, runt en mindre mängd margarin. Hu.

Jag använder gärna honung i te när jag har ont i halsen - outstanding
Numer pensionär i Nynäshamn

Sedan jag inledde min LCHF-nära kost för drygt 3 veckor sedan har honungen stått orörd. Men tog en dutt i en godisröra, som jag dessvärre gick och rörde ihop ikväll, med smör, vispgrädde, kokosfett, lite sesamfrön och kakao. Satt och läste i forumsgruppen "Recept på efterrätter och sötsaker" och blev så himla sugen på allt, så jag for ut i köket och rörde ihop lite egenhändigt av vad som fanns i skåpen. Blev ca 2-3 matskedar färdig röra av det hela. Mer är så vågar jag inte göra, för jag äter gärna upp allt på en gång. Nu blev man "nöjd" ändå så det räckte. Men jag upptäckte det som många säger, att sånt som smakar sött smakar ännu sötare när man varit utan (eller nästan utan) sötsaker en tid. Trots att det bara rörde sig om en knivsudd honung, så sötade den väldigt kraftigt. Lite för mycket till och med, så det blir mindre nästa gång. Hoppas bara det inte blir för tätt mellan gångerna.
Aha, så honung är 3 gånger sötare än socker. Möjligt jag hört någon gång, klingar lite bekant i alla fall. Verkar åtminstone mindre dåligt att ta en dutt honung än socker vad jag förstår, de gånger man "tvunget måste". Vet inte angående sockerersättningar, canderel och allt vad de heter. De innehåller ju inget socker eller kalorier, men läst någonstans (på forumet kanske), att bara själva smaken av sött på tungan kan utlösa insulinpådrag. Minns iofs inte om det var en gisssning eller ett konstaterande.

Sötningsmedel triggar sockersug, iallafall för mej. Jag har också läst nånstans att det kan utlösa insulinpådrag, och det vill jag ju absolut inte ha.
Skulle jag söta nåt (fast det vågar jag inte) så känns honung lite bättre än raffinerat socker.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...
#10: Jag har för mig att det hade gjorts en undersökning på det faktiskt. En del fick insulinpådrag och andra inte.

#12: Undras hur man mäter insulinhalter? Bara kom att tänka på det. Allt kan väl mätas antar jag. Men man känner ju mer till blodsockermätning, det är typ allom bekant. De båda går väl hand i hand, så undras om det är blodsockret de mäter och så drar slutsatser om insulinhalter utifrån det. Intressant ifall vissa får insulipåslag, andra inte. Och fuskigt också. Såvida man inte tillhör den senare gruppen.
tja, sötningsmedel har andra nackdelar också som inte mäts så enkelt. Så det kanske jämnar ut sig…
Om du frågar mig använder jag tusen gånger hellre honung eller Stevia än socker och konstgjort sötningsmedel.
Oavsett viktnedgång och sockersug alltså. Inget kan övertyga mig om att aspartam, suckralos osv. är nyttigt eller ofarligt för kroppen…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!