När man är på resande fot
Är lite orolig hur det ska gå med kosten när man är på resande fot.
Ett par gånger om året är jag bortrest på mässa runt om i landet och bor på hotell o dyl. Hotellfrukosten är ju simpelt och det går säkert att plocka med sig några kokta ägg till senare under dagen.
Men sen när man väl är på mässan så brukar man slänga i sig en hamburgare i farten om man tar sig den tiden eller en macka. Problem!! Och att man äter ute med jobbargänget på kvällen. Hur gör man på restauranger?? Ber ni om att inte ens få typ potatis på tallriken o att dom lägger på annat istället??
Ska även utomlands i april, men har all inclusive vilket underlättar. Då kan jag plocka mat som jag vill. Men det kanske är svårt att hitta rätt smör, dessertostar som man vågar äta mm.
Jag ber dem skippa potatisen och frågar efter typ boccoli och extra smör… om jag törs inför bordsgrannarna. Händer även att jag smugglar med Bregott - det beror på…
Numer pensionär i Nynäshamn

Broccoli är ju bra. Gillar det och det sticker ju inte så i ögonen på andra

Jag brukar be om att inte få någon potatis, ris eller pasta. Oftast får jag frågan om jag vill ha lite sallad istället och på det svarar jag oftast Ja, tack.
Hamburgare går ju att äta, om man pillar bort brödet… På Max/McDonald's m.fl. brukar man ju kunna få sallad vid sidan av.
Lycka till Cattis77!
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Jag är också på resande fot ofta, konsult som jag är. Då är det dessutom oftast kunden som bjuder på mat, eller till och med lagar den.
Har vi inte pratat mat innan, känner jag inte alltid för att förklara och predika till lunch, hehe…
Då gör jag helt enkelt det bästa av situationen. Åker jag på hemlagad lasagne är det ju kört, men annars lämnar jag helt enkelt kvar potatis eller riset på tallriken.
Är vi på restaurang, brukar det finnas minst två alternativ till lunch, och då då väljer jag den som jag tror att jag kan "demontera" lättast. Finns det salladsbord, perfekt. Tar mycket ovanjordsgrönsaker och nån olja-ättiksdressing att fylla ut tallriken med.
Går det åt pipan och jag blir utsatt för "potatislåda", jaja, då äter jag, så jag inte blir vrålhungrig och sätter i mig en chokladkaka istället. Är jag hungrig som en varg och åker från kunden och stannar på en mack, så finns det ju väldigt lite att rädda livet med där. Jag har dessutom alltid en påse ölkorv i dataväskan som nödproviant 
Man kan ju alltid skylla på glutenintolerans när det gäller mjölprodukter o diabetes när det gäller sött…om man inte känner människorna vill säga! 
Jag brukar be om extra grönsaker i stället för potatis/ris/pasta när jag är på restaurang. Det går bra på de flesta ställen. Eller rättare sagt, i värsta fall kanske servitören rynkar en millisekund på näsan av förvåning eller oförstånd.
Jag har inte turistat i Italien sen 1989, men det kanske skulle bli komplicerat med all pasta och alla pizzor som serveras där.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus

hotell framförallt är vana vid att göra bästa möjliga service för kunderna. Där kan du lätt be om grönsaker/sallad istället för potatis/ris/pasta.
På mässan om de bara har snabbmat, beställ 2 korvar utan bröd eller en dubbelhamburgare utan bröd. De kanske tittar lite konstigt men du får alltid vad du vill ha. Eller så kan du pilla bort brödet senare själv.
Babybel-ostar, nötter, mandel och 34% creme fraiche är bra reservmat när man är på resande fot.

Kanontips..Tack! Babybel ostar måste jag kolla efter. Kan tänka mig att ha några sådana på jobbt när det kniper sådär på förmiddagen o man annars blir sugen på frukt.
Skulle vilja se mina kollegors min om jag satt o slevade i mig en creme fraiche med sked. Hehe…. Nötter är ju supergott o lätt att förvara. Kör mkt med nötter till yoghurten här hemma. Älskar valnötter men det får bara bli några st. Antar att det inte är dom bästa av nötter. Synd att det ska vara så förbaskad dyrt med nötter bara.
Livia#4#. Din beskrivning av demomterbar lunch och att smäcka i sig en choklad som kompensation…
Jag har full förståelse för er som måste äta mat på konstiga platser och jag beundrar er uppfinningsrikedom

#6: Jag har bott i Milano och det finns så mycket mer att välja på än pasta och pizza! Det är väldigt praktiskt att man själv kombinerar huvudrätt + tillbehör så man kan få t.ex. smörstekt spenat istället för pommes frites utan krångel.
Men om du menar att du skulle ha svårt att stå emot kan jag köpa det. Jag bodde runt hörnet från en av de (i mitt tycke) bästa pizzeriorna i stan…

#11 Nej, nej, dålig motståndskraft har jag inte, utan bara dålig kunskap om det italienska kökets internationellt mindre kända rätter. En studieresa vore på sin plats.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
#12, I Italien beställer man köttet för sig och tillbehöret för sig. Det råkade mamma ut för, hon beställde, de kom ut med köttet och ingenting mer… Hon blev lite paff, är ju van att man får en hel måltid när man beställer. Så om något borde det vara lättare i Italien om man håller sig borta från pizzorna.

Vart får ni tag på Babybelostar?? Har varit runt på Lidl och Ö&B idag men hittade inte där. Finns det på ICa och vad kostar dom ungefär?
Däremot hittade jag mängder av nöt påsar på Ö&B för 10:- st. Köpte på mig hasselnötter, mandel och min favorit - Valnötter 150 gr för 19:- påsen. Riktigt bra pris tycker jag.
Babybel finns i vanliga affärer. Finns flera olika smaker. Se till att du får den feta varianten och inte råkar plocka på dig lightosten.
#15: Ja, det var otroligt irriterande förra gången vi skulel handla babybelostar. Då fanns det bara light-skräpet…
#14, coop har dom här, fast jag tycker dom är rätt dyra, så jag köper nästan aldrig dom.