Var börjar jag - snabbstart?
Hej,
har sneglat på den här kosten länge, och varit intresserad, men också lite motståndare.
Men har nu bestämt mig för att ge den en chans. Kommer nog inte att kunna följa den till 100%, men till största del. Kommer såklart nu i början, när jag testar, göra lite mer för att leva helt strikt efter den, för att se om jag märker någon skillnad.
Men… var börjar jag? Någon som har tips på enkla medel för "snabbstart"? En "Kolhydrater för dummies", eller liknande. :o)
Här på sajten finns hur mycket som helst, och jag försöker hänga med i de flesta diskussioner och skall läsa artiklarna, men om någon har tips på hur ni gjorde osv så tas det tacksamt emot.
mvh Martin

Först slängde jag ut all mat som inte var artriktig, alltså sånt som urfarfar aldrig skulle ha ätit. Därefter köpte jag hem massor av smör, grädde, kött, ägg och kyckling…och ost förstås….sen var det bara att äta och njuta.
Kött med smör (min personliga favorit), kyckling med bearnaise, kött med gräddsås, ägg med smör.
Dag 2-5 kändes det som världens baksmälla, men sedan kom välmåendet och alla hälsovinster på rad.
Efter några veckor köpte jag hem lite broccoli och blomkål och hade till mitt kött med smör.
Det är även bra att äta lite lever nån dag i veckan…..och fisk.
Snabbmat - Makrill el tonfisk på burk ihoprört med creme fraiche.
Lchf på 3 minuter är en kortkort sammafattning. Det är "bara" att börja äta så.
Själv började jag med att stryka allt bröd och ta bort hälften av den stora kolhydratkällan vid måltiderna (och ersatte med grönsaker). Sen gick jag över till Stenålderskost (den fettsnåla varianten). Och ytterligare en vecka senare insåg jag att jag måste höja fetthalten och sen var allt bra. :)
Jag läste allt jag kom över innan jag ändrade maten. Jag började en måndag med att äta ägg och bacon och fortsatte sen äta kött och fett och lite, lite grönsaker.
Fick abstinens dag tre och fyra, mådde sen bättre och dag sex saknade jag fettet när maten var lite mager.
Jag äter fisk och kött, gör sås på grädde och mycket fett. Har lite grönsaker till eftersom det är enklare att få i sig mer fett då. Ibland dricker jag the med grädde och kokosfett.
Skaldemans GI-noll är jättebra "LCHF för dummies" även om den riktar sig till kvinnor.

Ja, Sten Sture Skaldemans bok är mycket bra…faktiskt är alla hans böcker är bra.
Välkommen hit!
Man kan välja att antingen göra en snabb men hård avvänjning av kolhydrater, eller att göra en mildare omställning som dock tar lite längre tid. Sedan är det olika- en del mår uselt om man kör den hårda vägen, andra känner bara av lite trötthet, ev huvudvärk och i övrigt inget mer.
Jag använde fil och naturell yoghurt första veckorna och tyckte det fungerade bra, kände inga större besvär och sedan tog jag bort även dessa. Det som hängde i längst var seghet i kroppen, träningen tog nog minst 2 månader innan den var på topp igen.
Viktigt tror jag är att inte "belöna" sig själv i form av socker/kolhydrater just de första tre veckorna (helst aldrig, men de första veckorna behöver vara "knarkfria" annars är risken stor att man aldrig orkar kliva på igen:)
Läs på, skaffa gärna Skaldemans "Ät dig ner i vikt", köp hem det du behöver ha hemma och släng det du inte tänker äta om möjligt. Lycka till!
Tackar för tipsen!
mvh Martin
Jag uteslöt alla mjölprodukter o rotfrukter direkt. Har dragit ner på nästan allt socker. Jag "tröstade" mig en hel del m mörk choklad de första v men nu äter jag inte alls lika mkt. Jag är dock inte sockerberoende. Jag slutade tvärt äta mina älskade snacks o har legat lågt m vinglasen till middagarna (vi drack gärna ett litet glas ofta förut).
Nu har jag syndat en del m hallon o blåbär + lite rödvin se senaste v o det verkar inte ha gjort så spec mkt *för mig* men det är så olika mellan olika personer. Du får prova dig fram.
Själv har jag minskar ett par till tre kilo (hör till dem som hoppar fort upp o ner i vikt) under dessa 5 v. Har tappat 4-5 cm i midjan o 3-4 cm över låren. Kärlekshandtagen under brösten har torkat in o jag har fått slätare lår. Att mäta är att föredra då du bygger muskler på den här kosten o de väger ju som bekant mer än fett. Lycka till!

Välkommen hit och lycka till med "ditt nya liv"!
Du har väl sett rubriken i vänstermarginalen (scrolla ner en bit):
"LC-kost för nybörjare"
eller Annika Dahlqvist, som på sin blogg har "Kostråd för LCHF" i högermarginalen:
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
Tackar för tipsen! Ja, mäta är väl det bästa egentligen men tänker inte gör det, eller väga mig. Målet är inte att bli smalare eller få mer muskler, utan bara rent allmänt ett bättre hälsotillstånd, utseendet ser man ju alltid oavsett vad det står på måttband och vågar, och sålänge jag trivs med det så kommer jag i alla fall inte att väga/mäta mig.
Men det känns som att man får en bra start med de här länktipsen, och foldern. Tack!
mvh Martin
Klokt tänkt Marnyman - man är den man är ovasett mått och vikt. Foldern är bra - den räcker faktiskt långt.
Numer pensionär i Nynäshamn
#10 Ja, den verkar vara en väldigt bra start i alla fall.
I övrigt är det ju en massiv informationsflod som finns här, man får ju leta som en tok för att hitta ett inlägg om man inte råkar ha varit inne under dagen :o)
mvh Martin

Man kan bokmärka trådar man finner intressanta…om du tittar överst.
Vår nye vän marnyman är medarbetare på Foto iFokus - den allra största sajten på iFokus om man ser till antalet medlemmar. De passerar i dagarna 3000 medlemmar.
Därför kan vi ju passa på att tala om att vi faktiskt är näst störst….med våra drygt 2400 medlemmar.
…och det rasslar iväg snabbt med nya medlemmar varje dag!
2431 just nu tror jag…
#12 Tack, det hade jag inte upptäckt innan :o) Undrar om prenumeration behövs? Kanske inte, om man ändå kikar in regelbundet.
mvh Martin
2442

#16 - om du är medlem på en iFokus-sajt är du lixom automatiskt medlem på de andra med, du behöver inte registrera dig igen, så det är fritt fram att botanisera bland alla iFokus-sajter. (Fast ingen av de jag tittat på är ju så trevlig som den här!)
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
Marnyman är Medarbetare på Foto och det tycker jag är en trevlig sajt - hade jag mer tid så…