Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 614 ggr
parisjetaime
0

Början

Har nu ätit LCHF i några få dagar. Jag har aldrig varit överviktig men känner samtidigt att om jag känner låren mindre mot varandra så blir jag glad över det.
Var i GI fas 1 under 3-4 veckor i somras, gick ner till 52 kg till mina 163 cm men gick upp en bit ganska snabbt igen när jag gick vidare till fas 2 och fas 3. LCHF är väl ganska likt GI fas 1, stämmer inte det?
Jag känner att det funkade enormt bra för mig och för någon som mig som har celiaki fungerar det utmärkt då sädesslagen redan är så gott som bannlysta!

Jag har nu ätit mycket kött och åt äggröra i smör med riven ost över till frukost. Jag märker att jag inte kan äta så mycket när jag äter så här, är det illa? Jag vill ju inte äta för lite men kunde igår inte få ner mer än 2 matskedar stekt köttfärs innan jag kände mig äckligt mätt. Har läst alla trådar här på kolhydrater och alla, som det verkar, trevliga människor har hjälpt mig mycket! Är dock rädd för att jag äter för lite fett. Jag har reducerat antalet kolhydrater enormt och saknar det inte alls, men hur stor roll spelar fettmängden? Jag lägger till mycket smör osv till maten, majonnäs likaså. Känns inte som jag KAN äta mer. Bör jag vara orolig?

Tack så mycket för alla tips ni har givit mig i alla trådar!
Tacksam för fler tips & svar i min "egna" tråd här :)

andreas0
0

LCHF är som GI fas 1, fast med mat mer från animaliska källor och mer fett.

Att äta för lite är inte bra, du kanske behöver lite mer kontrast i maten, testa lite ovanjordsgrönsaker också. Fettmängden är rätt viktig också, fast tänk på att dom flesta animaliska produkter innehåller mycket fett, så du kan inte räkna en köttbit som bara protein. Magert kött (nötkött t.ex.) får man tillsätta lite fett till när man äter.

Jennix
0

Jag har också haft erfarenheten av att må illa av fettet i början, innan kroppen vant sig av med socker o kolhydrater.

Mitt råd är att äta ändå, försök att äta regelbundet så att kroppen inte ställer in sig på svält.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

ebet
0

Välkommen, lycka till!

Wildrat
0

Det tar ca en vecka att vänja sig vid fettmängden. Har du stora problem så testa att smyga igång. Lite grönsaker till maten gör att man blir mindre illamående av fettet, jag klarar av att äta mer när jag har lite grönt till.

Välkommen hit och lycka till!

parisjetaime
0

tack så jättemycket för svaren!
jo igår försökte jag ha en massa ost på köttfärsen och att steka i extra mycket smör osv men det kändes ändå inte tillräckligt.. och köttfärs + majonnäs kändes inte heller så lockande..

Tror ni att jag, som normaviktig, går ner någonting alls mha det här? Även om det inte är det huvudsakliga målet för mig?

Tack !

Wildrat
0

#5 Det vet man inte förrän man provat. Vad vi nästan kan garantera är att du kommer må mycket bättre än du någonsin gjort om ett par veckor…

Man måste inte äta majonäs. Gör pannbiffar med ostfyllning och ha en fet sås till och lite grönsaker, svårare än så är det inte.

Oftast är det bara magert kött man behöver ha extra fett till men sås är alltid gott och grönsakerna gör att du får i dig mer mat och mer fett.

Hantera grönsakerna som krydda så blir det inte för mycket dvs krydda ditt kött med sås och grönsaker Skrattande.

andreas0
0

#5, Om man är normalviktig brukar man inte gå ner särskilt mycket, däremot kan man byta ut lite fett mot lite musker, och det är väl inte fel det heller. Sedan är ju vikten en bisak igentligen jämfört med alla andra hälsofördelar som kosten ger. Tycker det låter som du har tillräckigt med fett i det som du beskrev. Vill du ha något att blanda i maten så passar creme freiche ofta bra (inte någon lättvariant naturligtvis, utan den riktiga). Annars är smält ost som du testade gott det med, eller grädde är inte fel det heller. Ägg mosade i smör är jättegott.

parisjetaime
0

tack alla!

parisjetaime
0

kom förövrigt på mig själv med att, efter endast några dagar, tycka att allting helt plöstligt smakar så fruktansvärt salt! Är det bara jag eller "blir" det så?

Wildrat
0

Det blir så. Snart kommer du tycka allt möjligt smakar sött också. Vatten tex smakar sött tycker jag…

Amiechan
0

#9: Det blir så. Man får känsligare smaklökar :)

Margareta
0

Jag gillade inte salt mat innan och inte har det blivit bättre…

Numer pensionär i Nynäshamn