Kolesterol
Jag har av min läkare fått ett antal veckor på mig att få ner mitt höga kolesterolvärde med hjälp av kosten. Lyckas jag inte blir det medicin, och det vill jag inte, av olika skäl som jag inte vill ta upp här.Nu är det bara tre veckor kvar, jag har famlat runt i blindo, tills jag snubblade över den här sajten! Det enda jag har åstadkommit so far är inget socker eller sockrat(men massor av frukt, ack jag arma varelse!), väldigt lite bröd, alldeles för lite fett(inser jag nu) samt styrketräning på gym. Men nu jäklar…idag har jag ställt undan ris, bovete, quinoa, havregryn osv. På hyllan står nu hasselnötter, mandel, pumpakärnor(får jag behålla dom?),kokosflingor och alger(får jag behålla dom?). Jag tar fasta på att läsa på alla förpackningar att kolhydratinnehållet är mindre än 6g/100g. MEN jag älskar ju grönsaker! Rivna morötter, vitkålssallad, grönsakssoppa, grekisk sallad osv. Måste jag avstå från sånt? Och hur är det med kallpressad rapsolja, som är så gott, är det för mycket omega6 i den, ska jag avstå? Jag ställer mina frågor här och nu, för det känns lite bråttom att komma igång, och jag kan inte köpa nödvändig litteratur just nu! Tacksam om någon vill hjälpa mig!

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Välkommen Lillfina!
Vissa av oss äter väldigt lite grönsaker, medan andra äter en hel del. Du måste alltså inte hoppa över allt grönt! Grönsakerna vi håller oss till är i princip de som växer ovan jord. Rotfrukter är inget man brukar rekommendera, men lite rårivna morötter i salladen kan nästan falla inom "felmarginalen".
Jag skulle vilja rekommendera oliv- eller macadamiaolja (macadamiaolja är dock rätt dyrt) istället för rapsolja, den innehåller väldigt mycket omega 6 som du är inne på.
Bra att du styrketränar! Du kan gärna cykla eller promenera också (om du inte redan gör det) när du tar dig runt, om du nu inte har för stora avstånd.
Lycka till! Det kommer säkert fler råd och tips…
Hasselnötter, mandel, pumpakärnor, kokosflingor och alger får du äta men kanske inte så himla mycket. Kolla hur mycket kolhydrater de innehåller.
Rivna morötter går bort, vitkålssallad beror på vad som är i, grönsakssoppa är ok men alldeles för magert, grekisk sallad är jättebra, särskilt med mycket fetaost och många oliver.
Kallpressad rapsolja är väl ok att ha på sallad men till matlagning är det smör och kokosfett som gäller.
Läs LCHF foldern så vet du mer sen.

Är du frisk för övrigt finns ingen anledning att bry sig om kolesterolvärdet.
Börja med att läsa Ravnskovs artiklar så förstår du mer om hur det hänger ihop med kolesterolet och kan bemöta läkaren lite bättre vid erat nästa möte..
Det finns andra värden som är viktigare att hålla koll på tex triglycerider och olika blodsockervärden.
Dom svarar betydligt bättre mot hur din hälsa kommer att gestalta sig i framtiden och dom värdena blir utmärkta med den här kosten
Välkommen Lillfina o lycka till!
Hej Lillfina och välkommen hit.
Jag har själv ingen erfarenhet av att mäta kolesterol. Jag har dock läst att en del, de flesta tror jag, upplever att kolesterolet går upp i samband med en kostomläggning för att någon månad senare gå ner igen. En läkare som anser att man måste ha mediciner reagerar nog på det, genom att tjata om medicin…
Flera, bl.a. på detta forum, menar att när kroppen ställt om sig från att hämta nästan all sin energi från kolhydrater (=socker) till att ta en stor del av energin från fett, så normaliserar kolesterolet sig, men det kan ta några månader att göra den omställningen. Det vore bra om du kunde sätta dig in i ämnet innan du träffar din doktor nästa gång, så att du har bra argument att bemöta honom med.
Förutom artiklar och literatur av ovan nämda Uffe Ravnskov så brukar jag hitta mycket intressanta notiser på bipaten Ulf Brunells sida. En Googlesökning efter kolesterol på hans sida gav följande resultat.
/David.
Tack alla! Jag ska plugga på allt vad jag orkar!
Jag har av min läkare fått ett antal veckor på mig att få ner mitt höga kolesterolvärde med hjälp av kosten. Lyckas jag inte blir det medicin, och det vill jag inte, av olika skäl som jag inte vill ta upp här.
Det finns ingen läkare som kan tvinga dig att ta någon medicin. Säg bara nej, så är han tvungen att följa det.
Högt kolesterol är inte farligt, och kolesterolsänkade mediciner kan ge en massa otreviga biverkningar. Det finns ingen forskning som visar att kolesterolsänkande mediciner skulle ge någon positiv effekt om man inte har haft någon hjärtsjukdom innan. Däremot är det den medicinen som läkemedelsföretagen tjänar mest på i västvärlden, därför sprider dom såklart massa propaganda bland läkare och andra.
Boken "Fett och kolesterol är hälsosamt!" av Uffe Ravnskov kommer ut i veckan (på torsdag eller fredag om jag inte minns fel), köp den så har du en bra bok att läsa på i innan du träffar din läkare.
Vad gäller att få bättre kolesterolvärden med LCHF kost så finns det dussintals exempel på personer som har gjort det, många av dom har skrivit på det här forumet. Sök så hittar du flera. Men 3 veckor är alldeles för kort tid, på så kort tid hinner du inte se några förbättringar. Tvärom kan det öka något i början. Jag skulle nog ge det hela i alla fall ett halvår innan jag hade testat mig igen, för att se resultatet.
Sedan läser en del läkare kolesterolvärden lite som dom vill, och försöker skrämmas en massa när det inte är så farligt. Om du vill kan du i Docs frågelåda här på forumet skriva in dina värden, och be honom kommentera dom, för att få en bedömning från en läkare till.
Doc har även skrivit en sida med titel "Snabbkurs i blodfetter" om det här ämnet, om du vill veta lite mer om hur det fungerar, den kan vara bra att läsa:
http://www.kostdoktorn.se/?page_id=12
Det bästa sättet att lära sig mer om LCHF kost är att söka runt på det här forumet. Men i sin allra renaste form består den av animaliska produkter (ägg, mejeriprodukter, kött, fisk) till varje måltid, och med det ett litet antal ovanjordsgrönsaker. Det ska vara rätt hög fetthalt i maten, och man ska ta bort så mycket kolhydrater som möjligt. Man ska inte vara rädd för att äta mycket fett eller äta mycket mat. Man ska äta när man är hungrig, och sluta äta när man är mätt. Dom sakerna du räknade upp ingår altså inte i en ren LCHF kost, men man kan ju självklart göra vissa förändringar som passar en själv, det är helt individuellt hur strikt man vill vara.
Kolla även under sektionen "länkar", där hittar du många andra bra sidor som du kan läsa på.
Lycka till med kosten och dina kolesterolvärden. Skulle var kul om du berättade hur det gått efter du pratat med läkaren.
En läkare kan väl inte veta att du ätit medicinen, heller? Fast statiner är ju jättedyra. Kan läkaren ens se om man har hämtat ut medicinen? Det har jag alltid undrat…
Du måste inte alls ta mediciner om du inte vill! Kom ihåg det
#9# Läkaren kan inte veta om du tagit dem och han/hon kan inte heller kolla med apoteket för att se om du ens tagit ut dem.
Nej, jag vet att jag förstås gör som jag vill med medicinen! Min läkare är bra, och tycker att det är spännande att jag vill prova med kosten. Men hon trycker väl på lite för att inte få skulden om jag skulle råka avlida eller nåt, mitt under pågående experiment
! Nu inser jag att jag ska uppskjuta provtagningen och läkarbesöket till juni kanske. Men jag undrar vad jag gett mig in på…magnesiumtillskott och allt vad ni pratar om! Det känns som att man skulle behöva en läkare som verkligen KAN den här kosten, och som kan ta relevanta prover och kolla om man behöver tillskott. Finns det nån sån i Stockholm?
nej, det känns ju bättre att kunna vara ärlig med sin läkare, även om läkaren är skeptisk. Det finns ju läkare som är på kolesterol-korståg, men då ska man nog försöka byta illa kvickt.
Magnesium kan de inte kolla men tillskott av det är inte farligt, snarare tvärtom. Tar man för mycket blir man lös i magen och då är det bara att dra ner på det.
Om du är orolig för hjärtat är det bra att ta magnesium som komplement till allt kalcium som man får i sig via mjölkprodukter. Magnesium hjälper muskler (inkl hjärtat) att slappna av, kalcium gör att musklerna (inkl. hjärtat) spänns.
#11, mangesiumtillskott är det bara en del som behöver, dom flesta klarar sig helt utan något tillskott.
Lillfina - Du har DrAnna här på forumet och Doc_ (Andreas) som mest finns på Kostdoktorn.se nuförtiden.
Skriv till dem så skall Du se att det löser sig - jag har själv höga kolesterolvärden och är numer stolt över dem. Det blev jag av att läsa Uffe Ravnskovs nya bok - den är lättläst och lätt att förstå - jag tror på Uffe - precis som jag tror på den här kosten - tvärtemot många läkare även det.
Även om jag läst boken kan jag inte så mycket ännu att jag vågar ta en diskussion med min egen läkare. Vi skjuter det bara framför oss och det går bra det med.
Numer pensionär i Nynäshamn
I Stockholm finns Britt- Marie Toregaard, eller hur nu stavningen av efternamnet är, hon tar nog emot patienter för kostrådgivning enligt LCHF, kan massor om hormoner. Bertil Dahl-nånting (berg? gren?)tror jag också finns i Stockholm, han har en bra hemsida med information.
Jag är säker på att Margareta kan ge exakta namn och kanske även annan info.
Bertil Dahlgren
Helhetsdoktorn.se
Numer pensionär i Nynäshamn
Min doktor vet att jag inte tagit ut Simvastinet och tänker inte äta dem. Har har sagt att det är dumt av mig men kan inte tvinga mig.