Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 3898 ggr
parsley
0

Chokladmousse a la LIDL

Hittade den här chokladmoussen i en receptbroschyr från LIDL.

Vispa 3 dl grädde hårt. Rör i 100 g smält, mörk choklad. Häll upp i portionsformar och ställ kallt för att stelna.

Brynhilde
0

Det blir god mousse. Man kan hotta upp den med äggulor oxå. Smält chokladen, rör ner 2-3 råa gulor tills smeten är slät. Blanda i den vispade grädden försiktigt.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

MillisB
0

Har försökt sådan mousse, men den blir väldigt grynig, eller så klumpar den ihop sig och ser oaptitlig ut.

Vad gör jag för fel?

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Pasi
0

Den snabba nedkylningen ihop med att fett inte kan blandas med vatten gör nog att cholkaden kristalliserar.
Kan vara bra att använda äggula, som brynhilde skrev…det fungerar som emulgeringsmedel som får fettet att blanda sig med vattnet (grädden). Kanske även bra att låta grädden ha rumstemperatur!?

Brynhilde
0

Ja, temperaturskillnaderna får inte vara för stora. Vispar man i äggulorna en och en sjunker temperaturen. Är grädden för hårt vispad kan den "smöra" sej när den blandas i, speciellt om man rör den för kraftigt.

Det går bra att använda hela ägg istället för bara gulorna om man vill det.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Babz
0

Det brukar gå bra om man blandar i lite grädde i chokladsmeten i ett par omgångar, för att temperera den, innan man börjar blanda ner chokladsmeten i grädden.

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

MillisB
0

Tusen tack för alla tips, då ska jag försöka igen vid nästa festtillfälle…!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Cattis77
0

Försökte mig på en Chokladmousse igår (kaffe latte mousse..hittade inte tillbaka till receptet här) men det blev bara rinnande vätska av alltihop. Fick kasta allt. Förmodligen var kaffet och äggen för varma när jag började röra ner den vispade grädden. För allt bara smälte samman.

parsley
0

Du ska röra ner choklad mm i grädden, inte tvärtom.

Sisco
0

Hjälp ! Söker rulltårta

såg ett recept på rulltårta med hallon. men hitta inte det vet någon var eller hur man bakar det.

skall ha "vanligt folk" till fikat i dag

andreas0
0

Det är en artikel, så du måste trycka på artiklar för att den ska komma med i sökningen.

Här har du länk till receptet.