Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 4324 ggr
Glennart
0

Bara så ni vet...

Bli vegetarian; kött är lik, kött= MORD!

Verkar som vi hade fel! Attans!

Ulf-S
0

Tack, nu förstår jag äntligen!

Fjällen har fallit från mina ögon och jag skådar ljuset!

felixifokus
0

annars brukar det snarare hävdas att hitler var vegetarian

http://en.wikipedia.org/wiki/Vegetarianism_of_Adolf_Hitler

venuseva
0

Den som vill vara vegetarian får gärna vara det för mig. Desto billigare blir köttet och fisken, ju fler som blir veggisar. Flört

Ulf-S
0

Ibland får jag lust att berätta allt om processkemikalier för veganer…

Sådana tillsatser behöver ju inte deklareras och kan mycket väl komma från animaliska källor.

Så lite paranoida frön liksom.  

Räcka ut tungan

Grodan
0

borttaget

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

raphanus
0

Jag har i alla fall försökt vara vegetarian. Jag höll mig helt undan animalisk föda i nio månader.

Skaldeman
0

Jag har stor respekt för vegetarianer. De förstör sin egen hälsa för att ge djuren en bättre livsmiljö. Det är synd att uppoffringen är förgäves.

/SSS

Brynhilde
0

Jag blir bara så trött… *suck*

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Tezz
0

På en sådär 50 år till tillsammans Med nya studier så borde vi kunna skriva en liknande lista fast att det står LCHF:are istället för Vegetarianer…  Glad

PerH
0

Höll på att köra i diket på vägen hem, lyssnade på Studio ett  P1 2008-02-12

Allt vad jag lärt under senaste åren, att  animaliskt protein är essentielt, livsnödvändigt
Animaliskt fett likaså., ställs på huvudet.

Kossorna pruttar och rapar, hotar miljön., skatt på kött är nödvändigt för att stävja konsumtionen
Till att börja med 8kr per kg. enligt programledaren SR

Alltså
Animalieproduktionen utgör ett hot mot planetens miljö, var temat i Studio ett /  P1SR
Vi måste äta mer av grönsaker för att rädda klimatet.
Ingen under programmets gång försvarar livsnödvändigheten av animaliskt protein. Mer än marginellt.
möjligtvis äta mer kyckling.

Man särskiljer inte på olika produktionssätt. Gräsbete, minimalt med utsläpp ( gräs ska ju ändå förmultna om det det ej betas)  kontra.
Animalieproduktion med intensivjordbruk, med gödsling och transporter av foder, fortsatt stor  sojaimport
Till EU. Ceralier / säd, till nötkreaturen som likt oss inte tål gräsfrö.

När vi genom kostomlägget till  LCHF  blivit frisk och ser ljuset i tunneln sägs vårt dagliga protein/fett  hota planetens .hälsa.
Vi vet att.
Animaliskt protein producerat på gräsbete hotar inte miljön.
Vi behöver det animaliskt proteinet, det är essentiellt, livsnödvändigt.
Alla på planeten behöver ett gram animaliskt protein per kilo kroppsvikt och dygn.
Vi kan inte behålla hälsan genom enbart vegetabilier.
Vi är ämnade äta gräsätare inte gräs.
Det är produktionssättet vi måste ändra, gräset räcker åt alla kossor.

Det är tunnsått med åsikter från vår sida !

SR inleder programmet……
Kött- och mjölkproduktion
Den står för nästan en femtedel av de växthusgaser som vi människor orsakar, det är hela fem procent mer än vad världens alla transporter står för. Det är också en stor källa till förstörelse av vatten- och marktillgångar. Henning Steinfeld på FN:s livsmedels och jordbruksorgan FAO, menar att boskapssektorn är den främsta huvudorsaken till dagens allvarliga miljöproblem.
Hur ska vi göra för att klara framtiden i en värld där just kött och mjölkkonsumtionen bara ökar och ökar?
Vore en särskild klimat- och miljöskatt på animalier ett sätt att komma till rätta med problemen?

Till programmet
http://www.sr.se/webbradio/?Type=db&Id=1007878

magma
0

*fnissar* De skriver bl.a att:

1) Vegetarianer har högre IQ än köttätare!

3) Människan är skapad till vegetarian!

4) Vegetarianer har bättre hälsa än köttätare!

5) Vegetarianer blir starkare och uthålligare!

…och så en bit ned står det:"_Man blir alltså dessutom både starkare och uthålligare av att vara vegetarian, vilket förresten både gorillan, elefanten, hästen, noshörningen och oxen är suveräna bevis på!!!"

_Eeh, vad var det de sa, blev man smartare av grönsaker??? 

Som jag ser det får man gärna vara vegetarian, men de som uttrycker sig så här verkar enbart oseriösa och fanatiska och lite mindre kloka…

Tizia
0

Har alltid undrat vad vegetarianer tycker om köttätande växter Fundersam

Jennix
0

Jag är glad för att de vegetarianer vi har härinne är trevliga och snälla och inte fördömande. :)

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

venuseva
0

När jag försökte vara vegetarian, så fick jag balansproblem ordentligt. Låg i sängen och trodde jag skulle trilla ur den. Hade proteinbrist så det skrek om det. Kallas för elektrolytobalans.

Lynxx
0

Om djuren inte e till för att ätas - varför e'rom då gjorda av kött¿ Flört

birma
0

Jennix #13
Ville bara säga att det där du skrev blev man glad att höra.

Amiechan
0

#13: Men nog får de slita i uppförsbacke ibland… Hemlis

SvartKaffe
0

OK, kossor pruttar. Men borde det inte gå jämnt ut om alla kunde käka LCHF och därmed sluta prutta…. Flört

Lehane
0

Jag är övertygad att om kor fick äta sin naturliga föda, så blir deras magar som våra - lugna o gasfria….Räcka ut tungan

ullna
0

När dom läser oss så låter vi antagligen lika knasiga. Man kan väl i stort sett leda allting i bevis om man bara redovisar valda delar. Som han med kolesterolet. Det har vi trott på i femtio år,

Vad som bekymrar mig mest är kolhydrat/sockerberoendet. Igår pratade 2 tonåringar bredvid mig på tåget om den enas pojkvän som drack 28 Coca-Cola om dagen plus kakor och drivvis med chips och dräför var tvungen att träna jämt och gick upp och ner som en jojo i vikt. Är det konstigt att vi har fetmaepedemier??? Hon kallade honom coca-cola-knarkare - och det var ju en riktig iakktagelse.

Då har man svårt att hålla mun. Men jag klarade det. Fast rädd blir man………. Eller skall man inte hålla mun - utan ett föredrag????

VeraP
0

Tröttsamt tjafs …. Vad spelar det för roll om man är vegetarian eller köttätare? Jag förstår inte varför människor har sådana problem med vad andra äter ….

PerH
0

Kossorna kanske även dom, minskar sin gasproduktion, när dom slipper äta gräsfrön.Flört 

Dagligen hör jag dumheter angående kosten i medierna.
Ragnar talar med kostrådgivare i TV
Fråga doktorn. TV Sockerdrottningen professorn i Meny SR
UR Utbildningsradion TV 
Studio ett SR  Lyssna länken ovan. 

Felet media gör, klumpar samman animalieproduktion, skiljer ej på miljövänligt naturligt bete, mot intensivodlat miljöförstörande fodertillverkning och dess transporter.

Felet media också gör, att låta intressegruppen vegoförespråkare opåtalat påstå att vi måste minska/sluta med att äta animaliskt protein för att rädda planeten och övergå till att äta vegetabilier.

Man talar aldrig om vad som är essentielt, livsnödvändigt, vilka födoämnen  vi kan undvara. 
Är det något jordens befolkning inte kan undvara så är det animalier.

Här kan man väl göra ett litet överslag och beräkna 1gram prot.
per kg kroppsvikt och dygn ggr. planetens befolkning.
Så mycket måste vi producera för att behålla hälsan.

Merparten av jordens markytor bestå av gräsytor som inte behöver beredas, gräs som inte betas förmultnar och blir o-betat växthusgas !

Ps havet producerar en del också.

Skogiz
0

#21 Jag gillar din poäng. Låt folk leva vegetariskt, var och en blir väl salig på sin tro. Jag önskar bara ibland att jag fick leva på kött och smör utan att någon lade näsan i blöt.

Glennarts länk pekar på veganernas gamla trötta argument. (och det blir riktigt lustigt då han/hon blandar in religion och pekar på det som fakta.) Men vem vet, om dom upprepas några gånger till kanske dom blir sanna? Jag kan dock hålla med om vissa saker:

Det är fel att djur behandlas illa på slakterier. Jag har inget emot själva slakten, men man ska vara snäll med djuren fram till slakt.

Kött är lik. Jupp, elementärt Dr. Watson. Fånigt argument för att äckla folk att sluta äta kött.

Kött är mord. Ja, det kan man väl säga. Ännu ett negativt laddat ord för att ge folk dåligt samvete. En del veganer kan bli vansinniga på mig för att jag faktiskt står för vad jag äter. Jag är inte en vegan som bara inte hunnit bli omvänd, jag är köttätare och gillar det. Jag är jägare och dödar själv djur för mat.  Och som alla riktiga jägare (som jag ser det i alla fall. lite självgod där) är jag i högsta grad djurvän, avskyr djurplågeri och är engagerad i viltvård, biotop, miljö och natur.

En rejäl majoritet av "djurrättsaktivisterna" eller vad man ska kalla dom är betongbarn som är helt vilse när dom kommer ut i naturen. Ytterligare något som jag finner lustigt, men jag har väl lite udda humor.

Jag hoppas nu att det inte såg ut som om jag drar alla över en kam, för jag vill inte trampa någon på tårna. Utom möjligen miffot som skrev den där posten på fragbite. Det enda problem jag har med vegetarianer är att det är knepigt att bjuda dom på middag om man inte är förvarnad att dom *är* vegetarianer.

clajo
0

Håller med #21. Har vi inte tjafsat klart om detta snart i oändliga trådar..?

Mervi
0

Jag har ätit vegetarisk i ca 10 år och inte märkt att jag skulle varit varken klokare eller dummare. Det enda skillnaden är att magen tål animalierna bättre och jag blir mätt. Suget jag hade som vegetarian är borta.

Man behöver nog inte överdriva på nåt håll.

andreas0
0

Påminner om ett skämt jag hörde för ett tag sen. Jag har gjort om det lite för att vara lite mer LCHF aktigt.

Två personer stod och pratade, en vegetarian, och en som äter LCHF.
Vegetarianen: Vet du att köttproduktionen står för stor del av den globala uppvärmningen?
LCHF ätaren: Jodå, men jag gör min del.
Vegetarianen: Hur kan du säga så? Korna står ju och fiser på ängarna hela dagarna.
LCHF ätaren: Precis, och jag äter ju upp korna! 

Flört

Paddan
0

Hej alla!

Jag har inte ätit kött på ca 7 år och vad som fick mig att sluta var att min kropp sa nej tack! Kastade tillbaks köttet  samma väg den kom in! 
Äter fisk i perioder! nu blir det oftare med LCHF men som sagt jag har ju bara hållt på en vecka!
Min sambo undrar lite på skoj om jag nu ska bli "frisk" och börja äta kött! Vi får se! Vill min kropp ha det så kanske men just nu har jag ingen tanke på att börja!
Apropå allt tjafs:
Vi är väl alla lite till mans baksätesförare, lunchpolitiker, soffcoach, mina barn- andras ungar etc……….

venuseva
0

Vem vet, kanske du blir sugen på kött när du blir fri från socker och stärkelse. Du får starta en tråd sen när det blir dags för kalops och annan god mat.

Välkommen Paddan, hoppas du skall trivas här.

Glennart
0

Jag glömde nämna att jag skrev ett svar, inlägg nr 951.

Jag fick motargumentet att jag kommer straffas (för mitt köttätande) genom att återfödas till en ko som ska slaktas och ätas av människor.

Det ska bli kul att känna hur uppspytt gräs smakar och hur det är att traska runt med en säckig ballong under magen.

bluegoose
0

#29 - Då har du nåt att se fram emot Glennart! Flört Vad kan vara mer hedervärt än att leva ett vänligt och fridsamt ko-liv och göra så mycket nytta ända in i döden. Garanterat raka vägen in i nirvana efter det. Flört

Broilerkyckling däremot - det skulle vara ett riktigt straff! Huva! (*och nu höll jag på att skriva något om att återfödas som något annat vi gärna häcklar här på KiF, men jag behärskade mig* Oskyldig )

Om människor inte åt kor så skulle de inte ha kor tror jag. (Även om man enbart har mjölkkor får man ju t.ex. ett överskott av tjurkalvar.) Då skulle hela kosläktet utrotas. Är det snällare?

birma
0

#24  skrev: Har vi inte tjafsat klart om detta snart i oändliga trådar..?

Aha, ok, då fick jag lite rätt känsla fast jag inte fattade något först. Så det har varit "ett kärt diskussionsämne" i forumet tidigare då med andra ord? Själv hittade jag hit för en knapp månad sedan. Först märkte jag ingenting alls, men sedan började man känna av lite "konstigt" kring det där….

Annars ett mycket trevligt forum, man lär sig mycket.