Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1984 ggr
Livelive
0

Ich bin Hungrich!

jag är så hungrig hela tiden nu för tiden…o då kan man ju undra..eftersom man numera äter LCHF….tar det ett tag att ställa om hungern oxå?.  smör, ost, majonnäs grädde  o protein osv…sånt äter jag ju….. herregud blir man bara hungrig av smör… mitt bregott är min nya älskling…

Livelive
0

tar det ett tag innan maten mättar vid intag av fett o protein vid måltid…? förresten?…..skall jag vänta en timma…..eller så?

fru-kryss
0

Nej jag är så mätt o go hela tiden! Äter du lite kolhydrater, mer protein och mest fett?

clajo
0

Hungern ändras efter ett tag, men just nu är det kanske en massa nyttigheter som kroppen behöver, så ge den vad den vill ha!

Ät rejäla måltider (kanske åt du små portioner förut?), så kanske lusten till små-ätandet minskar.

Har ätit lchf i 4 mån. och har helt klart en annan typ av både mättnad och hunger nu, men för nån vecka sen var jag hungrigare än vanligt i flera dar och då var det ju bara att mata in mer. Det återgick till det normala efter det.

andreas0
0

Du kanske har för liten andel fett i maten? Alternativt att du äter för lite. Dom två brukar vara dom vanligaste orsakerna om man går hungrig på LCHF. Annars - är du hungrig så ät. Ha kokta ägg, ost, kallt kött, osv. liggande i kylen som du trycker i dig när hungern kommer.

Brynhilde
0

Det är bara att äta tills du blir mätt. Det är inte meningen att man ska gå hungrig med LCHF. Riktig hunger, inte sug, talar om för dej att du behöver äta mer.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Livelive
0

okej…jag fortsätter helt enkelt äta….. ha ha…..tänk när man kunde säga det sist….kan låta knäppt men jag är SUGEN på smör….har jag nån brist då…?

andreas0
0

Det är nog bara för att det är gott. Glad

Är du sugen på smör, så ät på bara.

Mervi
0

Skrattande

nyfikenA
0

hihi

Glad

DaMum
0

Jag har märkt att när jag är inne i ett "flow", d v s när det går neråt på vågen i jämn takt (vilket det f ö gör just nu), då känner jag hunger ganska omedelbart när jag ätit, förutsatt att jag ätit "rätt", alltså rätt för mig - fakir.

I början av min LCHF-karriär, tyckte jag det var så konstigt med denna hunger så fort jag ätit. Men nu har jag lärt mig lyssna på kroppen och tolkar det helt enkelt så att när jag ger min kropp precis vad den vill ha, då använder den det och jag förbränner mer.

Kontentan av detta blir för min del att jag i princip kan äta hur mycket som helst, så länge det är fett och protein. Gärna i ration 2:1.

Så hunger kan väl vara ett tecken på att maten "förbrukas" som den ska?

Kram!

Livelive
0

#10…..åh, tror du det….ja det hoppas jag.

birma
0

**DaMum #10

**Vidtecknad är i början av sitt *LCHF-nära ätande och under inlärning. En fråga väcktes:

När du blir hungrig precis efter att du ätit - äter du igen då? Eller konstaterar du bara fenomenet och väntar sedan att äta tills nästa måltid?

Eller kanske menade du att du äter direkt igen efter måltiden, när du sedan skrev: "Kontentan av detta blir för min del att jag i princip kan äta hur mycket som helst."

Är för egen del lite vimmelkantig i det där med huruvida man trots allt inte kan äta för mycket. Ska man lita på kroppens signaler när den säger att den är hungrig och vill ha mer mat, och särskilt om man nyss redan ätit? Och ändå gå ner i vikt?

(*dvs på demivegetariskt vis, där det mesta stämmer överrens med vad jag tolkat som "riktig" LCHF utom kött fr. landlevande djur)

DaMum
0

#12 birma

Jag vill absolut inte påstå att jag sitter inne med svaret för någon annan, men för mig har det jag skriver här ovan blivit mer och mer uppenbart.

För att svara på din fråga; Nej, jag äter oftast inte numer, eftersom jag lärt mig tolka min kropp. Men OM jag upplever hungern olidlig, så vet jag att jag kan äta igen, utan att det drabbar mig viktmässigt, så länge jag äter "rätt".

Min kropp hade ju dessförinnan i 46 år fått ta en massa skit och detta är kanske första gången som den känner att den får vad den alltid velat ha.

Det där med om man kan äta obehindrat, eller om det ändå finns gränser, snubblade jag rätt mycket på förut också. Och än sa man si, än sa man så.

Något förenklat kanske, men om jag skulle äta lite kolhydrater i form av t ex broccoli, spenat, grädde m m, då är det JÄTTEVIKTIGT att inte äta för mycket.

Men håller jag fakirmodellen, verkar det inte spela någon roll alls.

Jag kan ärligt tala om att jag sällan äter under 3000 kcal/dag. Inte för att jag bryr mig om kcal, men om man nu vill ha lite koll så kan det ju vara kul att veta.

Men vi är alla individer, och min kropp är så sönderbantad av alla metoder och svältkurer och tjofaderittan genom åren, så jag måste nog vara extrem i resten av mitt liv.

Men detta är så extremt gott, så jag behöver inget annat heller!

Kram och lycka till!

fetknopp
0

Jag blir också hungrig då jag går ner i vikt. Hungern eller kanske rättare sagt suget kommer ca 30 minuter efter måltid. Jag brukar ta en bit ost och då går det över.

birma
0

**DaMum #13
**Tack så mycket för ditt fina, givande och innehållsrika svar! Snällt att du tog dig tid. Och så lärde jag mig ett nytt ord på kuppen (ur ditt tidigare inlägg) - flow.
Det är nog klokt att inte äta mer i det läget, såvida som du säger, man inte blir olidligt hungrig efter måltiden.
Tack igen och kram tillbaka!

fetknopp #14
Samma fenomen då - flow! Hm, undrar om det gäller för alla. Jag skulle gärna råka in i lite sån där flow. Det vore inte dumt avseende viktminskningfenomenet. Fast ännu bättre förstås om man inte blev hungrig en stund efter måltiden. En ostbit låter lagom att stilla ner hungern med. Går den över sedan, efter det?

**Egen slutsats/tanke
**Nej, man kanske ska hejda sig lite ibland då i alla fall, även om jag, under min lchf-inlärningsresa i allmänhet uppfattat det lite som att man kan äta så länge som man är hungrig. Det där med att äta sig ohungrig verkar nog rätt lagom och bra. Man behöver kanske inte stoppa i sig mer än så, annars kan det vara lätt att gå och ta något av gammal tugg-vana. Av allt det jag nu som nybörjare kommit över i läsväg (och på webbradio), så har jag även fastnat för vad SSS sagt beträffande hur mycket man kan äta: "Ät när du är hungrig! Är du inte hungrig förrän kl tre på e.m. så ät inte förrän kl tre på e.m." Något i den stilen var det. Gillar de där orden på något sätt. Kanske, med det fria tänkesättet, att det jämnar ut sig och liksom sköter sig självt lite grann över tid. Ena dagen hungrig, andra dagen mindre hungrig… och lite så.