Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 22114 ggr
Sara40
9

Rosacea?

Har någon här erfarenhet av rosacea? Jag fick diagnosen i veckan och läkaren skrev ut Metronidazol Actavis 1%. Nu efter 4 dagar ser det ännu värre ut - flagnar, stramar och är allmänt irriterat. 

Någon som vet om rosacea kan ha något med candida att göra?

Fnyfniken
0

Jag blev diagnosticerad med det, men det visade sig senare vara psoriasis. Jag blev tokröd av det jag skulle smörja på. Vet inget mer om det.

Zanna43
2

Jag har inte fått tillbaka min rosacea sedan jag började smörja med kokosolja. Mina värsta besvär brukade dyka upp just vid den här tiden varje år men som sagt - jag har inte märkt någon tendens alls.

I början smörjde jag mej morgon och kväll. Nu när huden är lugn har jag bara smörjt på kvällen och det räcker bra.

Jag behöver inga receptbelagda salvor eller antibiotikum längre och det känns som en stor seger.

Håller tummarna för dej Sara40!

korseett
1

vad ni än gör så var mycket mycket snäll mot den känsliga huden som rosacea innebär. Sluta använda precis allt vad rengöringskrämer i ansiktet!

Tvätta endast med olivolja, kallpressad ekologisk sådan. Smörj in ansiktet och ta en mjuk fuktig tvättlapp av ex frotté och "torka" försiktigt av. Smörj sedan in lite till olivolja eller kokosfett om det behövs. Tvätta på kvällen och på morgonen använder ni en naturkosmetisk skyddande, färgad underlagskräm endast. För att få bukt med riktigt illa rosacea kan det ta år och då inbegriper även kost och livsstilsändringar.

shintaida
1

#3 korseett

Jag håller inte med Dig denna gången, tyvärr!

Jag har BÅDE rosacea OCH psoriasis. Jag provade det, men det blev inget resultat alls. Tvärtom, huden tog inte emot det. Kokosfettet var rent åt h-lvete!!!

Det är Canoderm med  karbamid och Kenacort T 0,1% (kortison) som gäller.

Det är VIKTIGT att man tvättar av sig först. Det gör man snabbast med att tvätta med varmt vatten och tvål tills huden känns slät.

SEN tar man på antingen Kenacort eller Canoderm. Det svider, det gör det, men det kan också försvinna på 1-2 dagar eller i varje fall lugna ner sig.

A och O är att tvätta bort skorven/fjällen - gärna varje kväll och smörja med antingen med Canoderm eller Kenacort. Ibland tar jag Canoderm två gånger om dagen. 

// Shintaida

Airam1
0

Rosacea "kan" vara kortisonutlöst. I mitt fall blev det etter värre med kortison - jag såg ut som en pestsmittad. Tetracyklin i kombinationsbehandling (tabl+kräm) var och är räddningen i mitt fall. Nuförtiden behöver jag bara smörja med en gnutta Elyzol när det börjar komma.

Många blir sämre av starka kryddor, ost, choklad, , kaffe, vin och kyla. Man får prova sig fram. I mitt fall är sol det bästa.

gun92884
0

Det enda som hjalpte mig var att ta bort nastan alla kolhydrater och oka fettet i kosten. Tva ganger om aret nar jag unnar mig lokal frukt, applen pa hosten och likasa korsbar under korsbarstiden, ser jag negativt resultat pa en gang. Socker, sadesprodukter och starkelse ar borta ur min kost och mitt brod ar bakat pa enbart linfro (det smakar nastan som Upplandskubb). Det kan vara jobbigt i borjan for nagon som ar van vid svensk kost, men det ar vart det om det visar sig vara en losning. En vaninna till mig har psoriasis och jag foreslog att hon skulle sluta med spannmal … hon ar inte helt fri, men mycket, mycket battre nu.

Gun i Ada, MI, USA

korseett
0

ni gör som ni vill men den erfarenheten jag har är ändå olivolja, jojobaolja eller sheasmör som fungerar bäst. Kortison skulle jag aldrig rekommendera för den förtunnar huden istället. Sedan är det så att huden står på vid gavel med öppna fönster och det gäller att skydda den för ytterligare uttorkning i sådana fall

shintaida
0

Jag använder MEST Canoderm… (Kortison ca 3-4 ggr/månad när det är som värst)

Men jag tror som så, att vi reagerar HELT OLIKA på olika saker.

Det som hjälper den ene, stjälper den andre…

Tror Ni inte att det kan vara så också?

// Shintaida

Fnyfniken
0

Sen tror jag att det är speciellt när man har både psoriasis och rosacea, också. Som sagt, jag reagerade helt fel på rosceamedicinen, eftersom jag hade psoriasis. Men jag har inte tjocka avlagringar av psoriasis utan fnasigt röd, känslig hy. Lätt att se som rosacea.

korseett
0

de flesta hudproblem startar med en inre process. först när man läkt både kropp och själ blir huden bra. Alla faktorer ska tas i beaktande vid hudproblem. Det är kroppens signaler.

Hur som helst- både rosacea och psoriasis är känslig hud och då ska man undvika starka preparat eller sådant med mycket aktiva ämnen.

Bättre då att använda naturligt där huden kan få rätt näring än petrokemiskt och syntetiskt där den inte får det. Precis samma sätt som man resonerar med LCHF och naturlig mat

shintaida
0

Många förespråkar ju Aloe Vera för psoriasis…

MEN det är det j-vligaste som hänt mig!! Så ONT jag hade efter att använt det! Kommer aldrig mer att använda Aloe Vera! Eller Tea Tree Oil, för den delen. Det torkade ut min psoriasis totalt och det kändes som om jag fick myycket sträckt skinn, speciellt över näsan/ansiktet.

Det var bara det jag ville säga.

#10 korseett

Jag håller med Dig om att det börjar med en inre process. För blir jag upprörd/arg så blossar det på någon timma. Men tar tre-fyra dagar att bli av med. *suck* 

// Shintaida

Denna kommentar har tagits bort.
Besika
0

#11 Måste försvara min älsklingsväxt… ;)

När det gäller aloe vera finns det massor av produkter, många är rena rama skiten. I så fall kan det vara något annat du reagerat på än själva aloe veran. Det är ju mycket annat i produkterna.

Se till att använda en av hög kvalitet. Det finns många som blivit hjälpta ,och faktiskt även vetenskapliga bevis att det hjälper många med psoriasis. Har själv psoriasis-artrit.

Men jag föreslår alltid att man dricker och inte smörjer. Ta det inifrån.

Och det är ju ingen medicin, det hjälper kroppen att läka sig själv.

När det gäller rosasea vet jag att många tycker en kräm med aloe vera och msm är bra.

Niltson
0

gun92884: "… mitt brod ar bakat pa enbart linfro …"

Linfrö innehåller höga halter av glykosider som producerar cyanid.

Man bör högst  konsumera 100 g per dag. Det är säkrare att ha en lägre gräns.

Gaskamrar som fyllts med cyanidgas har tidigare använts som avrättningsmetod för dödsdömda, i vissa amerikanska delstater.

Man kan läsa om detta t.ex. under rubriken "Gas Chamber" på länken:

http://www.deathpenaltyinfo.org/article.php?scid=8&did=479

Niltson
0

På följande länk skriver SLV om linfrö och cyanid:

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=15528&epslanguage=SV

Pasi
0

Niltson - Bra info om linfrön!Glad

Sara40
0

Tack för alla svar!

Jag har faktiskt testat det ni prat om innan jag fick Metronidazol Actavis 1% utskrivet av läkaren. En kompis till mig är återförsäljare till aloe vera (forever) så jag har flera av deras produkter hemma. När det bara blev värre (under drygt en månads tid) trots idogt smörjande med aloe och kokos fick jag nog och ringde för att boka tid hos husläkare. Detta är ju inte på något sätt akut, trots att jag aldrig haft liknande problem och hakan nu består av elefanthud och är dessutom sårig, full med plitor och olika nyanser av röd, så jag skulle få vänta nästan 3 veckor på tid. Personen jag pratade med rekommenderade mig att testa något receptfritt kortisonpreparat, så jag hade använt Mildison Lipid 1% i nästan en vecka utan att se någon positiv förbättring (nog ingen negativ heller i och för sig) när jag åkte på bihåleinflammation (har aldrig haft förut) och måste söka lite mer akut hjälp på vårdcentralen…  Men det räcker inte där, jag åkte på någon slags ögoninflammation också med röda rinniga ögon och narig torr hud runt ögonen (har heller aldrig haft förut)… Känns riktigt fånigt!!! Jag som aldrig brukar vara sjuk… *tycker synd om mig själv* Gick mao därifrån med ganska många recept (inte fysiska papperslappar längre tydligen, helt enkelt någon slags e-tjänst mellan läkarna och apoteket - smart.)

Nu tar jag ett par 1g Kåvepenin två gånger per dag, sprayar näsan full med nasonex två gånger per dag, kletar noviform 5% i och runt ögonen två gånger per dag, kletar in stora delar av ansiktet med metronidazol actavis 1% två gånger per dag… bläää Ledsen

korseett
9

kolla in den här tråden så kan du få mer tips

Besika
0

be din forever-kompis om prov på Aloe MSM!!!!

Det är nåt i den som är bra för Rosasea. Har själv sett på en vän att den funkar.

Sara40
0

Korseet - vilken bra länk! Den sidan måste jag utforska!

Besika - tack för tipset, den får jag skaffa! Det jag testat är något som heter propolis (tror jag - tuben är nu slut) och first i sprayflaska.

Besika
0

Jag läste någonstans om att just den jag tipsade om skulle vara bra, och det var den! :) Hoppas din kompis har, annars kan jag skicka prover till dig, så kanske hon kan beställa den om det känns bra.

ullna
0

Jag har också psoriasis i mild form och rosacea, som allra värst när jag hade en utmattningsdepression. Min hudläkare förklarade det med att jag inte kunde "försvara mina yttre ytor". Huden är vårt enskilt största organ. Jag svarade att jag inte kunde försvara mina inre heller.  Jag hade när arbetslivet var som värst 14 gallstensanfall på två månader.  Har varken förr eller senare haft gallbesvär!!!!! Att reta gallfeber på någon och att vara gallsprängd sade de förr. Dom visste att frustration sätter sig på gallan. Det som enskilt har hjälpt mig bäst är att smörja hela kroppen med Propyless, men också Aloe vera Gelly. (Forever Living Products) Vad Aloe är mest berömt för är att bota brännskador. Helt suveränt. Jag tycker Rosacea känns som en form av brännskada faktiskt. Ju starkare medicin dess mer blossar det ju.  Och att vara i disharmoni pajar huden. Det har tagit mig sex år att komma igen efter min utmattnings-depression, och ju friskare jag blir desto bättre mår huden. Nu har jag till min glädje märkt att även LC-kost hjälper och jag är inte ensam om den iakttagelsen.

Irriterad hud skall behandlas med så milda medel som möjligt och absolut inte tvål, däri har Korseett rätt anser jag. Inget skall svida!!!!! Jag har inte tvättat mitt ansikte med tvål på åratal. Jag smörjer med Propyless och torkar av överfödet med en pappersnäsduk. Som duschcreme använde jag Aloe liquid soap. Men det finns säkert andra lika bra preparat, för Aloe är dyrt. Titta noga på innehållsförteckning bara. Mycket fusk med Aloe. Lagstiftningen säger att det som är mest skall stå först. (Det gäller f ö mat också) Står Aloe sist har de antagligen bara gått förbi med den. Det du köper i vanliga affärer är sannolikt av den senare typen.

Besika
0

Hej, Ullna, kul att höra att du hittat och är så nöjd med Forevers aloe :)

Du har helt rätt ang fusket med aloe! 

Jättekul att du mår bättre!

Gojkan
0

Tydligen är det så med psoriasis som med maten. Vi reagerar olika. Min psoriasis bröt ut när jag var 5 år. Var helt täckt på armar och ben, lite mindre i håret och ansiktet. Hade en riktigt svår uppväxt och tornårstid p.g.a det. Ingen, som inte var inom sjukvården, visste vad detta var. Man blev beskylld för att ha en könsjukdom och allt möjligt annat. För att inte tala om vad folk trodde att det var smittsamt. Blev många gånger behandlad som spetälsk. Detta var på 50-talet och då var det inte vanligt att flickor gick i långbyxor så det var inte lätt att dölja heller.

När jag senare i 19-årsåödern fick p-piller som hjälp mot mensbesvär så hade de en mycket positiv inverkan på min psoriasis. När jag slutade med p-piller bröt psoriasis ut med full kraft och när jag blev gravid försvann det igen. Så var det tills jag fött mina tre barn och började med p-spruta, då det försvann igen. Höll på med p-spruta tills jag var 52 år och hade tur att jag passerad övergångsåldern under tiden jag tog sprutan och tydligen var det positivt för psoriasisen. Nu har jag inte tagit någon spruta på 9 år och är fortfarande lika besvärsfri.

ullna
0

Ja, du Gojkan, ungdomsåren var förfärliga. Jag hade inte psoriasis då, men den jävligaste acne man kan tänka sig i ansiktet och på hela ryggen. Jag upplevde ochså p-pillren som en klar förbättring från acnen, men de andra hudbekymren har följt mig genom livet.

Vår bästa tid kanske är nu Gojkan?

Gojkan
0

Ja, med undantag av övervikten mår jag numera alldeles utmärkt. Tyvärr har jag inte gått ner något nu, det är första veckan. Hoppass det lossnar snart för sista var jag jätteduktig i 10 veckor och inte ett hekto tappade jag. Dock har min gubbe tappat 3 kg och min dotter 2,5 kg denna veckan.

gun92884
0

Det var ett tag sedan jag tittade in har, men jag laste vad Livsmedelsverket skrev om linfrons giftighet (det verkar som artikeln skrevs 1993 och mycket har val kommit fram se'n dess) och detta stod ocksa:

"Cyanidinnehållet i krossat linfrö förefaller i hög grad att reduceras vid bakning. Enligt (5) kunde inte cyanid påvisas i bröd respektive muffins med krossat linfrö efter gräddningen."

Jag BAKAR med krossat linfro, och ater 1 hogst 2 bitar om dagen, alltsa inga massor.

Gun in Ada, MI, USA