Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 666 ggr
sallys
0

Behöver lite råd

Hej allesammans, skulle behöva lite info hur ni gör, är rätt ny här. Men jag äter oftast någon äggrätt till middag under veckan, då är gubben borta och dottern lagar jag "vanlig" mat åt. Idag åt jag omelett på på 2 st ägg, ca 0,75 dl grädde, 0,5 dl riven ost och ca 1 dl skalade räckor samt ett knippe broccoli, är det en hygglig middag? Får man dricka mjölk? Kan man äta fiskpinnar? Kan man äta köpta köttbullar. Jag undrar bara det här, för ibland orkar man liksom inte bara tänka på vad man ska få i sig. Jag är om jag får skryta annars duktig på att tillreda mat. Har turen att ha bl.a älgkött o fisk i frysen så det lagar jag ju också förståss, men det är sådanna här tankar som dyker upp ibland. Paj är det att tänka på? Jag har turen att inte vara godis eller snacks eller kak beroende, men pasta har jag säkert ätit minst en gång i veckan, lika så ris o potatis, det är där jag hoppas själv på nu att jag ska kunna tappa lite vikt. Tacksam för goda råd, av alla de slag.

Mervi
0

Välkommen hit sallys!

Har du läst LCHF foldern som finns på startsidan. Där står vad som ingår i kosten  och det passar bra för nybörjare.

Mjölken innehåller ganska mycket kolhydrater så jag väljer vatten som måltidsdryck. Fiskpinnar är panerade och innehåller också mycket kolhydrater och minimalt fisk, bättre steka riktig fisk. Jag brukar ta frysta laxbitar och steka i smör när jag har bråttom. Köpta köttbullar, jag vet inte vad de innehåller men kolla i innehållsförteckningen. Älgkött är kanonbra.

Paj kan jag inte rekommendera.

Pasta ris och potatis och bröd är de första man får sluta med. Och så äta grönsaker istället.

Lycka till!

sallys
0

Ja, tack har nog hajat det här, undrade bara om lite genvägar..men det är väl bara att tuta o köra, det är bara så svårt att komma på annan mat, när man i så många år har kört det gamla vanliga. Det är många årsen jag använde ost vid gratinering o grädde i maten, men under dessa 2,5 veckor har det gott ganska bra, svårt att vänga om sig bara. Smör på smörgåsen var det många årsen jag slutade med, men nu har jag slutat med bröd också, nästan..Åt två hårdbröd mackor med gravad lax o ost på idag till lunch ok hoppas jag?

Mervi
0

Det kommer gå bra ska du se när du väl kommit igång ordentligt

odezza
0

Om du redan har kunskapen om att man bör undvika säd när man äter LCHF, så är det bara du själv som kan avgöra om du tycker att det är ok med 2 hårdbrödmackor till lunch… här har vi inga hårda regler eller pekpinnar… Flört Men du tog väl rejält med smör på mackorna, ialafall hoppas jag? Glad

Botanisera gärna bland recepten, som du hittar om du scrollar ner i menyn till vänster, det finns också fina recept under "artiklar".

"still lost in space and time"

sallys
0

Tack för infon, måste verkligen hitta nya recept.

[Norum]
0

Jag brukar köpa hamburgare istället för färdiga köttbullar. Mycket mat och minimalt med Kh.. Skönt med "snabbmat" ibland.