HJÄLP! jag har så ont..
Det här är femte gången nu sen jag började med lchf som jag försöker äta kött till lunch och varje gång har jag fått så sjukt ont i magen och ryggen. Det sitter högt upp i magen, strax under hjärtat och går som ett band runt hela kroppen, magen blir alldeles uppsvälld och jag mår illa.
De första gångerna trodde jag bara att det var en slump men nu har det hänt igen..
Vad är det som händer? Vad är det min kropp reagerar på? Jag har alltid ätit mycket kött och nu hann jag inte alls få i mig spec mycket. Det gör så ont och det känns som det trycker jätte mycket på lungorna, kan knappt andas!!
Snälla hjälp mig, vet inte vad jag ska göra, borde jag sluta med lchf?

Det verkar som du har gallbesvär. Jag opererade bort min gallblåsa för tre år sedan. Jag hade ofta ont så som du beskriver. Gallan sitter ju i anslutning till levern som ligger vid hjärttrakten. Du borde genast ta kontakt med läkare så att de får göra ett ultraljud.

Kommer smärtan när man äter kött då?

Säkert gallan som spökar.
Problemen uppstår om man ätit fettsnålt under många år.
Man har inte producerat galla som sköljt rent i gallblåsa och gallgångar.
Ofta fixar det sig om man står ut och fortsätter äta rejält med fett då rensar kroppen sig själv (sköljer rent) med ökad gallproduktion.
Har man stora problem hjälper bara kniven 

Ja, i gallan finns enzymer som ska spjälka fettmolekylerna i maten. Om man har gallstenar som sitter i vägen i gallblåsan får man kramper. Man kan även få känningar av vissa grönsaker. Jag kunde inte äta gurka och paprika.

Tack för era svar! Ska genast ringa läkare!!

Det var min första tanke också, att det kan vara gallan. Det låter som gallstensanfall. Nu är jag ingen expert, men jag har haft känningar av gallsten själv, och min mor blev opererad för länge sen pga gallstenar.
Jag tycker också att du ska ta kontakt med läkare för ultraljud.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...
Om det är gallan så hoppas jag stenarna blivit utsköljda snart…
(En av mina bästa vänner fick stooora gallbesvär av att gå över till lchf. Hon var tvungen att avbryta, men efter en tid kunde hennes läkare konstatera att alla gallstenarna var borta och han uppmuntrade henne till att börja äta lchf igen.)

Jag hade ungefär samma problem med smärtor ibland, när jag startade med lchf, men länge sedan nu, tror också på att det hör samman med gallan.
Inga besvär numera. Lycka till.
Jag med, jag kunde inte äta nötter utan fick jätteont. Men sen försvann det.
Hmm… jag skrev ett inlägg här tidigare… undrar just var det tog vägen 
Säger som dom andra, att det verkar vara gallstensanfall du har. Fett och vissa grönsaker (t ex gurka) gör att man får ont om man har stenar i gallan. Är det ordentligt med sten så skulle inte jag rekommendera att man forstätter och "pinar" sig, det kan ju faktiskt bli en akut inflammation i blåsan.
Det där med att gallstenarna skulle bli ursköljda… hur går det till, då måste dom lösas upp först väl? När jag tog bort min gallblåsa var det fylld med många stenar som var bra mycket större än ärtor, och gallgångarna är väl inte särskilt grova… jag skulle INTE ha velat att dom försökt passera..
Jag skulle rekommendera att du drar ner på fettet och ökar ovanjordsgrönsakerna (dom som inte gör ont), kanske även äter rotfrukter, tills ett ultraljud är gjort.
Om det är gallan så trappa upp långsamt med fettet och sprid ut det under dagen(drick grädde mellan målen etc.). Det brukar ge med sig efter ett tag.
Se upp med skalet på slanggurka och gröna paprikor. Dessutom gröna vindruvor och gröna äpplen, men det ärter du kanske inte? Dessa kan ge ordentliga gallbesvär.
Undrar om det är vanligt med de här besvären? Jag fick likadana besvär efter ca 2-3 månader när jag åt min feta äggröra med grädde och ost. Sedan kom det av mycket kött och av räkor och majonnäs också. Jag blev livrädd för ägg och åt mer kolisar igen under några månader. Sedan försvann besvären och nu kan jag äta precis hur mycket ägg jag vill
!
Jag halvsatt helt paralyserad i sängen i timmar och kunde inte röra mig för smärtan och illamåendet, trodde på magkatarr. Men det gick över, så jag tycker som de andra att du ska kolla upp det och trappa upp fettet försiktigt igen.
Ge inte upp lchf, det är världens bästa kost!
Jag tror jag ska dö varje ggn jag fallit för frestelsen o ätit paprika (jo, grön är värst). Tål inte heller gurkskal särskilt bra, råa morötter, äpplen o päron m skal…hårdsmälta saker alltså. Kött o en hel del fett går dock bra…tack o lov!