Att välja fiskolja
Jag har googlat runt lite på ämnet fiskolja och bl a hittat följande information, som kanske kan vara till nytta. Följande text är hämtad från denna hemsida: http://www.omega-3.se/kopguide.html
Köpguide för fiskolja
Det är många som har skickat in frågor om omega-3, och den vanligaste frågan är: "Vilket märke ska jag köpa?" och "Vilken fiskolja rekommenderar ni?". Därför kommer här en köpguide för dig som funderar på vilken fiskolja man ska välja i det stora utbudet. I den här guiden rekommenderas inget specifikt märke framför ett annat, men istället kommer du att få tillräckligt med information så att du själv kan göra ett bra val.
När det gäller fiskolja så är kvaliteten mycket viktig. Satsa därför på hög kvalitet istället för att köpa den produkt som är billigast, eller den produkt som innehåller mest av fettsyrorna EPA och DHA. Det är huvudsakligen fiskoljans renhet och stabilitet som är de viktigaste måtten på dess kvalitet. Undvik alla undermåliga produkter som finns till försäljning och som faktiskt kan ställa till med mer skada än nytta i kroppen.
Det kan finnas små mängder PCB och dioxiner i fiskolja, och det är särskilt foster och unga barn som är känsliga för dessa miljögifter. Därför bör ammande och gravida kvinnor som redan äter, eller vill börja med, omega-3 välja en fiskolja som innehåller minimalt med dessa föroreningar.
När det gäller en fiskoljas kvalitetet så är också viktigt hur stabil den är, d.v.s. dess benägenhet att oxidera. Om oljan oxiderar för mycket så härsknar den. Då bildas fria radikaler i oljan som angriper kroppens celler, istället för att förbättra cellernas funktion och förebygga hjärt- och kärlsjukdomar. Det innebär att man missar mycket av de positiva effekter som omega-3 annars kan ha på vår hälsa. Peroxidvärdet bör ligga under 10 när fiskoljan konsumeras.
Hur vet man då att fiskoljan inte har härsknat? För att testa detta kan man bita sönder en kapsel så att man känner hur oljan smakar. Om det är en kvalitetsprodukt så ska oljan inte smaka eller lukta så mycket, utan vara relativt neutral i sin karaktär. Konsumera inte fiskolja som luktar eller smakar illa! Då är det antingen dålig kvalitet på produkten, eller så har den blivit för gammal, och då är det bäst att kasta bort den.
Hur gör jag för att hitta en bra produkt?
När det gäller fiskolja så kan dessa registreras och säljas antingen som naturläkemedel eller som kosttillskott. Det är Läkemedelsverket som kontrollerar att naturläkemedel håller tillräckligt hög kvalitet avseende produktens effekt och säkerhet. Kraven för tillverkning är lika högt ställda som för läkemedel. För kosttillskott däremot finns inga sådana kvalitetskrav, men det betyder inte automatiskt att ett naturläkemedel är bättre än ett kosttillskott.
Det finns också en organisation som kallas Hälsokostrådet och som är ett samarbetsorgan inom hälsobranschen. De utför också tester, både på naturläkemedel och kosttillskott, som säljs i auktoriserade hälsobutiker. På sina webbplatser publicerar både Läkemedelsverket och Hälsokostrådet listor på de produkter som de anser hålla tillräckligt hög kvalitet. Köp därför endast omega-3 som har godkänts antingen av Läkemedelsverket eller Hälsokostrådet.
Nu när vi har begränsat antalet fiskoljor till endast de godkända produkterna så kan man gå vidare och titta efter fler tester som gjorts av olika oberoende instanser. Försök att hitta tester som redovisar hur de olika produkterna står sig i förhållande till varandra, så att man kan jämföra dem avseende renhet och stabilitet.
Livsmedelsverket testade under 2004 ett antal fiskoljor som då fanns på marknaden vad gäller innehållet av PCB och dioxiner. Resultaten från denna undersökning kan ge en mycket bra vägledning när man letar efter en ren och bra produkt. Dessutom har den norska tidningen Mat & Helse testat några fiskoljor. De testade både hur mycket miljögifter som fanns och stabiliteten. (Om ni vill komma till Test av miljögifter i fiskolja, och Test av fiskoljors stabilitet, så finns länkarna på hemsidan, se länk ovan och nedan)
Köp din omega-3 av seriösa företag som du litar på, och se upp för oseriösa företag som säljer undermåliga produkter. Undvik därför att köpa fiskolja som inte har testats, och som inte heller har godkänts av Läkemedelsverket eller Hälsokostrådet, för då vet man inte vad det är för kvalitet eller vad de innehåller.
För mer information om omega-3 och hur man bäst förvarar den, läs mer om detta på naturläkemedel och kosttillskott. (länkarna finns på den hänvisade hemsidan)

Vilken bra sammanställning, Parsley!
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
Vajjert! Precis vad jag har letat efter. jag behöver omega-3 som min son kan äta också. Äter någon Eskimo-3 i lös form? Vet ni om den smakar mycket fisk? Jag blandar ner i hans mat, men han äter inte alltid så smakrik mat och då ryggar han undan för fisksmak.
Jag tycker den är god. Åt den i 10 år men har nu övergivit den för en fiskolja/torskleverolja som också har mycket bra värden i tester.
Jag rekommenderar den sorts kapslar jag äter (de är stora..) de heter arctic sea från www.foreverliving.se dessa innehåller bådee fiskolja som har omega -3 och olivolja som har omega-9, obs att denna fiskolja är från vild fisk och inte odlad , behandlad och manipulerade fiskar som ger en ojämn kvalitè…
Obs dessa säljs endast via återförsäljare.
#4 vad är omega9 bra för? Innehåller den något omega6?

Omega-9 är inte inflammationsskapande som omega-6, jag tror dock att vi får i oss omega-9 om vi äter olika fettkällor, som t.ex kött.
Jag tror att omega-9 är bra just för att det inte påverkar inflammationerna åt något direkt håll.

Kroppen kan dessutom skapa det omega 9 som den behöver.

Här http://www.cardinova.com/PDF/Analycen.pdf har de undersökt olika fiskoljeprodukters stabilitet, om de härsknar, och det är bara eskimos som klarar sig under gränsvärdena efter en månads förvaring, i rumstemperatur visserligen.

Vad gör man då, då. Förvarar dom i kylskåp, eller?
Ja. Men det gör de inte i butikerna.
Eskimo har alltid fått bäst betyg i tester. Jag tror det är bättre att inte äta fiskolja alls än att äta sådan som kanske är härsken och innehåller mycket gifter. Efter många år har jag ändå övergett Eskimo för denna kombiolja som innehåller torskleverolja också (var rädd att det skulle bli för mycket med båda). Den har fått bästa betyg beträffande renhet i tester utförda av brittiska myndigheter. Orkar inte gräva fram det nu. Den är också med på WAPFs lista, vad nu det är värt.
http://www.healthspan.co.uk/joint_care/cod_liver_oil_liquid_st_clements-c124p237.html
Priset och frakten är låga p.g.a. att företaget ligger på Guernsey och verkar ha hypereffektiv hantering.

det måste finnas D vitaminer i kapslarna, annars tar inte kroppen upp oljan alls. Eskimo-3 är en BRA sort! bra ;)

Jag äter också Healthspans torskleverolja och tycker att jag mår bra av den. Dessutom accepterar ungarna att äta den - vilket de inte har gjort med andra torskleveroljor jag testat…
De båda gånger jag har beställt så har leveransen legat i brevlådan efter bara ett par dagar.
Förstår att ungarna gillar den. Den är urgod! Jag har också alltid fått snabb levernas.
Tycker flaskorna är lite stora dock, ivf när man är ensam. Tycker de får stå öppnade lite länge och det känns fel att slänga det sista.
Nu har jag beställt fiskolja/torskleverolja från Hemuls länk. Tack för länken.
Fisk- Krill- & Sälolja
Fiskolja dödar tumörceller
http://www.helhetsdoktorn.nu/fett.htm
Omega 3-fettsyran DHA dödar tumörceller från den aggressiva barncancerformen neuroblastom, visar provrörsförsök vid Karolinska institutet. Fyndet kan bana väg för kliniska studier där fettsyran testas i kombination med cytostatika.
Krillolja
De essentiella fettsyrorna bildas av mikroskopiska havsalger. Dessa blir föda åt djurplankton som krill. Även i de rena haven förekommer det en del miljögifter och man kan komma runt detta genom att rena oljorna. Ett annat sätt är att utnyttja en olja som ligger längre ner i näringskedjan, dvs man nyttjar en olja direkt från fiskens föda som krill.
I Sverige finns krill olja som utvinns från krillarten Euphausia Superba från de rena vattnen kring sydpolen. Den innehåller förutom det som redovisats i tabellen ovan även fosfolipider och antioxidanter. Tack vare det faktum att oljan kommer längre ner i näringskedjan kan man behålla många av de naturliga beståndsdelarna i en marin olja.
Fosfolipider kan förbättra upptaget och minskar även risk för uppkördhet och rapningar som en del känsliga peroner kan drabbas av om de intar större mängder av marina oljor.
Sälolja med DPA
Sälolja kan ha fördelar fördelar framför andra omega-3-rika oljor. Liksom fiskoljan är den mycket rik på omega-3 och består, precis som fiskolja, av fettsyrorna EPA och DHA. Säloljan innehåller även den högre halter av DPA. Säloljan har i studier visat sig vara mycket bra vid reumatism, ledbesvär och inflammatoriska tarmsjukdomar (IBS).
Vid problem med fiskolja, t.ex. allergier och reaktioner från matsmältningsapparaten kan ett av alternativen vara att testa sälolja.
Jag äter nu fiskolja/torskleverolja som Hemukl tipsat om och jag rek den varmt. Så god smak också. Härligt!