Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 725 ggr
Eremitha
0

VV-erfarenhet

Hej alla 

Efter snart två veckor med lchf och den här sajten, vill jag bara säga ett stort tack till dig, Margareta! Ditt initiativ att starta och driva detta forum är ovärderligt. Jag hoppas att du har tid och lust att fortsätta, länge.

Jag har också VV-erfarenhet, points-metoden som kom runt 2000. Det fungerade väldigt bra för mig, och jag tyckte inte det var svårt. Åt mig mätt på sådant jag tyckte om. Gick ner arton kilo och var nöjd och glad. Jag behöll den vikten ett par år med balanserad points-kost, där jag unnade mig allt jag önskade, med sans och balans.

MEN, jag är tillbaka på ursprungsvikten, drygt 70 (till längd 159), och det beror på att min livssituation blev alltför påfrestande, och jag började i samband med en julhelg att vräka i mig choklad. Fullt medveten om vad jag gjorde! Psyket är en konstig och komplicerad mekanism.

Under senaste året, när andra saker rättat till sig (jag har fått förtidspension relaterad till utmattningssyndrom och medicinering mot hypothyreos) har jag åter prövat att äta enligt points-metoden. Problemet nu visar sig vara, att jag trots positiv effekt inte orkar hålla på mer än max fyra veckor. Klarar inte längre att äta så ofta och regelbundet.

Så för mig är det inte VV i sig som inte funkar, utan jag som inte längre orkar upprätthålla det sättet att leva på.

Lchf är hittills väldigt positivt för mig, både avseende genomförande och resultat. Men efter knappt två veckor drar jag inte alltför tvärsäkra slutsatser. Har dock anledning att tro att jag kommer att fortsätta, och därmed uppnå både lägre vikt och bättre mående på andra områden.

Än en gång, varmt tack för sajten, och till alla som här delar med sig av sin kunskap och sina erfarenheter!

Fair Winds and Following Seas!

Wildrat
0

Var medveten om att med hypotyreos är det svårare att gå ner i vikt. Men du kanske har tur och mår bra med din medicinering och då kanske viktnedgången också funkar…

Margareta
0

Hej och tack för uppmuntran!

Än så länge har jag inga planer på att stänga forumetFlört

Välkommen och lycka till!

Numer pensionär i Nynäshamn

Eremitha
0

Tack, Margareta!

Och Wildrat, visst är det så. Är inte optimalt inställd på Levaxin än (startade i maj, det är segt), men har börjat gå ner i vikt nu och hoppas förstås att trenden håller i sig så länge jag håller mig till den här kosten. Väntar fortfarande på mer ork dock, det känns som om kroppen inte vill göra någonting alls, jag får hela tiden tvinga den. Men det kommer väl.

Margareta
0

Eremitha - orken kommer - låt det ta tid.

Under mitt tidigare liv var jag kroniskt trött - jag kunde inte sova tills jag var pigg - ständigt trött.

Nu sover jag 1-½ timme mindre varje natt och vaknar pigg. Jag satt med min man och drack morgonkaffe ute vid 8 frivilligt hela semestern (trots sena kvällar) - för första gången i vårt över 20-åriga äktenskap.

Numer pensionär i Nynäshamn

Mervi
0

Eremitha, jag äter Levaxin och det funkar bra, har tappat 30 kilo under tiden. Bara så du vet att det kan funka.

Eremitha
0

Tack, Margareta och Mervi, för den uppmuntringen! Den behövs verkligen just nu, kan jag säga, eftersom jag gått in i en rejäl
konditionssvacka (vilken jag redan hunnit gnälla av mig lite om idag, i ett nytt inlägg.)

Ser fram emot ljusare tider! Cool

magma
0

Välkommen hit!

odezza
0

Hej Eremitha, och välkommen hit…

Jag vill bara nämna att jag själv har haft god effekt på min utbrändhet och Depression med LCHF, så det finns hopp där med!

Min historia om det hittar du bland Artiklar / Personligt… om du skulle vilja läsa… Glad

"still lost in space and time"

Eremitha
0

Tack odezza! Har inte haft internet på några dagar så jag har en del att ta igen! Jag hoppas verkligen på positiv effekt avseende utmattningssymptomen också.