Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 3450 ggr
ejaeja
0

stevia

hur smakar stevia i förhållande till andra sötningsmedel, som jag inte tycker om!  Kan man köpa i butik?

ebet
0

Jag köper min på Stevia.se, det smakar helt ok, inte riktigt som socker, men ger en söt smak. Bara man inte tar för mycket. Då blir det inte gott. Jag sötar äggmjölken med stevia, det blir supergott till kaffet. Ganska dyrt, men burken jag köpte på 30 g tror jag den var kommer att räcka många år.

Mervi
0

Stevia är starkare men ändå inte söt på samma vis. Om man tar för mycket kan det bli beskt. Jag använder den när jag tex  i efterräter eller i någon sallad där det måste vara en sötbrytning och vissa kycklingrätter. Som sötningsmedel i kaffe tex. skulle det inte fungera för mig.

I den här tråden diskuteras Stevia.

Annsta
0

Stevia smakar lite lakrits och kan vara lite bitter.

Men jag har hittat en steviasort som jag har använt i flera år och som jag är jättenöjd med. Det är stevia som man har behandlat så att det mesta av bismakerna har försvunnit. Jag köper koncentrerad stevia från NuNatural i USA. www.nunatural.com Dom är jättebra att ha och göra med.

Jag köper den koncentrerade även om den är svårare att dosera, Den som inte är konsentrerad innehåller majsstärkelse för att man lättare ska kunna dosera, men det vill jag ju inte äta.

Om jag t.ex. ska söta 3 dl vispgrädde, så tar jag endast ca.1/4 kryddmått stevia för att inte få det för sött. Så du kan ju tänka dig hur länge min burk på ca 2-3 liter räcker.

snowdreamer
0

För den som gillar att odla kryddväxter säljer Weibulls frö till Sockerplanta, en av Steviasorterna. En påse ger 10 plantor. Det är bladen man i första hand använder. Jag smakade förra sommaren och det är otroligt sött.

Rosenrot-76
0

Hej jag köper min på lakauta.com från bolivia ekologisk och mkt god! min son tål ej socker och jag är ej förtjust i sötsaker tro det eller ej ! men sonen tycker mkt om den jag tycker den är god  ej konstig bismak på den!!!

Twilight76

Lynxx
0

Cayote i Alingsås säljer åxå Stevia.

Bl.a smaksatt - va nu det ska vara bra för¿

Tabletter & droppar.

Stevia omvandlingstabell

1 krm = 1ml; 1 tsk = 5ml; 1 msk = 15ml; 1 dl = 100ml

Socker 1 tsk =  SteviaPlus 1/2 paket

Socker 1 tsk = SteviaClear 2 - 3 droppar

Socker 1 tsk = Stevia Concentrate 4 - 6 dropparm

-----

Socker 1 msk = SteviaPlus 1.5 - 2 paket

Socker 1 msk = SteviaClear 6 - 9 droppar

Socker 1 msk = Stevia Concentrate 12 - 18 droppar

-----

Socker  1 dl = SteviaPlus 7.5 - 10 paket

Socker  1 dl = SteviaClear 2 krm

Socker  1 dl = Stevia Concentrate 6 krm

---------------

Frön kan man köpa på t.ex. runåbergs fröer (de har en hemsida) för ca 25 kr (=vilket räcker till ca två krukor) så fröna mycket ytligt, tryck nästan bara fast dem i jordytan, ställ krukan soligt och varmt, kraäver tålamod!

Stevia, eller sötflockel som den heter på svenska tar ibland ända upp till två veckor på sig att gro.

Sen kan man beställa steviablad från kung markatta. Det är bra i te om man vill söta det men man kan också ha det i vad som helst om man maler bladen…hela blad smakar mer lakrits än vitt steviapulver

Den nya studien på stevia visar att örten inte bara är naturligt söt utan rik på antioxidanter.

Troligen kommer stevia mycket snart att generellt tillåtas både i USA och EU. Det kommer i så fall med största sannolikhet innebära att det snabbt blir ett mycket vanligt sötningsmedel i en lång rad produkter som säljs i butik.

I Japan - där Stevia e godkänt sedan 40 år - anv. bl.a. Coca-Cola det i sin läskeblask.