Kalops?
Har tagit upp grytbitskött ur frysen och tänkte göra kalops eller nåt, men behöver recept, har aldrig lagat det förut, sällan lagat nåt med kött överhuvudtaget, förut stekt kotletter eller fläskfile. har inte så mycke kunskaper när det gäller matlagning.

Gör en köttgryta.
Skär i bitar,stek i smör.
Tillsätt vatten, lite kalvfond eller buljong,lök och kryddor efter smak.
Låt puttra minst en timme,ju längre desto bättre.
Man kan låta lite morötter,kålrot koka med för god smak,men inget måste.
Tillsätt grädde på slutet(inte heller ngt måste.
Hoppas det smakar.

Jag har börjat göra en indisk version av kalops:
Kalops a la indien:
-fräs hackad lök och köttbitar i en stor kastrull/gryta.
-häll i ½L vatten, 2dl tomatpure, vitlök, ingefära, kummin, koriander, gurkmeja och lite kanel.
-låt koka ca 1 timme
-häll i ca 4dl Turkisk/grekisk yoghurt och rör om.
-låt puttra tills krämig konsistens.
Voila!
Vill du inte ha indisk kalops så ta bort kryddorna och yoghurten.

Mimsivimsi - Varför inte tom byta ut yoghurt mot creme fraich?

Jag brukar låta köttet puttra länge med lök, paprikapulver, kummin, och ngr lagerblad. Det blir fina mogna smaker, framförallt dagen efter. Servera kanske med saltgurka och gräddfil

En annan enkel variant - med köttsgryta med tomat:
Skär köttet i lagom stora bitar och bryn det i grytan med lite smör några minuter - vänd runt.
Krydda med krossad svartpeppar.
Tillsätt sedan lite vatten successivt och sedan passerade tomater eller krossade tomater.
Låt puttra sakta en halvtimme minst.
3 lökar, 3 morötter, 2 lagerblad, 10-15 kryddpepparkorn, 1,5 tsk salt, 5 dl vatten är lagom till 1kg kött för att göra kalops.
Har man en tryckkokare är det klart på 30 minuter, annars behövs köttet koka länge innan det är klart. Men först bryner man köttbitarna snabbt i pannan med smör.
I gamla recept föreslår man att tjocka såsen med lite mjöl, men det hoppar jag över numera. 1kg högrev el märgpipa ansågs räcka till 4 portioner på 60-talet.

Pasi, har ej provat med creme fraiche, men yoghurt har ju lite annorlunda smak och är lite tjockare. Alltså fet turkisk yoghurt! 
Cremefraichen gör också att det blir tjockare och musktigare.
Mimsivimsi
Två dl tomatpuré, blir det inte lite väl stark tomatsmak?
Stenbockstjej:
De klassiska kryddorna i kalops är lagerblad och kryddpeppar.

det beror ju på hur man vill ha den.. jag gillar den lite tomatiga indiska smaken, men såklart har man ju i så mkt/lite man vill!