Kaffe eller te?
Hur är det egentligen? Bör man hålla sig ifrån kaffe så långt det går, eller? Dricker visserligen gärna te oxå - i så fall grönt - men kaffe är ju gott det med…

Det är ju inga kolhydrater i varesig kaffe eller te, men jag håller mig ifrån båda för jag blir så lätt beroende av kaffe och te blir jag hård i magen av. Jag dricker örtteer, som tex kamomill eller röda "teer" som egentligen inte är te. Det innehåller inget koffein eller tein, och funkar bäst för mig.
Men jag tror att väldigt många här dricker kaffe, och jag tror att det är helt ok.
Hoppas du får fler bra/bättre svar Bitta =)

Det beror väl på varför man skulle undvika det. Det är ju lite beroendeskapande såklart, men jag tror inte det påverkar viktnedgång negativt, eller har någon större negativ påverkan på hälsan. Själv dricker jag det gärna.
Innehåll enl SLV
100
2
0,1
0,4
0,0
Men kaffe är gott till frukosten.
Är teoman också, förutom chipsoholic…
Vintertid drar det iväg mot ett par l om jag inte passar mig. Får rejäl abstinens mot senvåren när jag försöker dra ner. Känner att maggen tar stryk när det blir för mkt te. Dricker mest svart, har svårt för de flesta gröna téer o rooibos äcklar mig.
Nu har jag tvärt dragit ner från minst 1 l/dagen till 1-2 koppar dag. Förut blev jag inte människa om jag inte fick minst en kopp te på morgonen men nu blir det kanske 1 kopp varannan morgon o en kopp på em el kvällen. Som sagt; inga kolisar men det innehåller koffein o *sååå* himla bra är det ju inte. Siktar in mig på 1 kopp/dagen framåt våren.
Hittade detta på SLV om tepulver
Hur mycket går ut i tevattnet när man brygger te tro?
Egen lista
5
15
0,6
3,1
0,0
2dl te (bryggt) innehåller 0,6g kolhydrater, 1dl kaffe 0,4g kolhydrater.

Jag dricker mycket grönt te på morgonen. Sedan blir det kaffe på eftermiddagen och efter kvällsmaten. Riktigt kul med kaffet igen sedan introduktionen med äggmjölken. Prova den!

Har svårt med kaffe nu för tiden. Får sådan hjärtklappning att det inte är värt besvären. Grönt te verkar fungera bra.

Jag läste något om att grönt te ökar insulinutsöndringen? Någon annan som läst det? Isåfall kanske man ska passa sig för det?
Själv dricker jag en kopp svart te varje morgon, men mina koppar är rätt stora så det rör sig om ca 0,5 liter. Kaffe har jag aldrig klarat av, har till och med svårt med lukten av kaffe.
Det hoppas jag VERKLIGEN inte att det ær! Håller på och drar ner på kaffet før jag tror inte det ær bra før kroppen.. Dærfør blir det mycket grønt te. Och att det skulle øka insulinutsøndringen, iih snart vågar man ju varken æta eller dricka något, de kommer nya røn hela tiden!

Royalwithcheese: De s.k. experterna har ju haft fel förut… så även om jag läst det så behöver det ju inte vara sant! 
Edit: Googlade och hittade lite om det och det var inte insulinutsöndringen som jag skrev, utan känsligheten för insulin, så det kanske inte var riktigt samma sak!
DN - "Grönt te minskar risk för diabetes"