Socker och socker
Jag har lagt märke till att jag är mycket känsligare för bröd, pasta och ris än rent socker. Går också lättare upp i vikt av det förra än socker? Är det en slump eller vad beror det på?

Samma här. Jag får ont i magen av bröd men inte av socker.
jag går upp i vikt av alla saker, jag kan få gasig mage av bröd, magknip o hela grejen av ris, bröd, pasta, men av socker får jag även diarre brevid magsmärter av dom helt stora.. så jag har nog inte nåt tur där vet jag
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Hej! Det är liknande för mig. Jag är sockerberoende och reagerar fort som attan på just mjöl och produkter gjorda på mjöl.. Vitt socker reagerar jag inte alls lika starkt på, men jag underviker det som pesten ändå!
Men varför det är så vet jag inte!
Kroppen tar upp sockret ur stärkelse (bröd, potatis, osv) snabbare än rent socker. Därför får man högre insulinutsöndring, eftersom blodsockret stiger mera och snabbare. Kanske är därför det är så för er?

Stärkelse är ren glukos medans strösocker bara innehåller 50% av vardera glukos, fruktos.
#4 & #5 Klart som korvspad!!!
Jag visste att några av våra experter skulle dyka upp och reda ut begreppen! Ni är för underbara!