Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 570 ggr
bernil55
0

bernil55 presenterar sig

Nu ska jag, bernil55 (Berit Nilsson född -55) presentera mig lite närmare. Även om jag redan många gånger hunnit betvivla att jag kommer att höra hemma här på riktigt. Men det är så trivsamt här. Det enda negativa jag sett än så länge är hur vissa skällde på en dietist, lite väl tufft, men det kanske var befogat. Hon kanske inte bara hade fel utan dessutom var dum. Annars tycker jag mest synd om dietister m fl som ska försöka hålla sig till någon så kallad "vetenskap". Vem 17 "vet" något? Och det man eventuellt "visste" visar sig snart vara humbug!?

För övrigt är jag… 52, tror jag, förtidspensionär sedan ett par år, handikappad, småfet, sjuk och trött. Pigg mellan 22.00 och 02.00. Bor ensam men har en kär kille 13 km bort. Klarar mig ännu själv (alltså utan "proffs"-hjälp") men vilket liv jag klarar att leva ska jag nog inte gå in på så mycket, förutom när det gäller maten. Och skrivandet. Men det är väl lika bra jag tar det här också, att det är MS har jag. Och gamla arbetsskador. Och nån konstig stelhet och värk som inte fått någon förklaring. Jag var bergsäker att det var RA. MS-diagnos på kvinnodagen 2000, men i mina gamla journaler fann jag första skovet 1979! Fast mina största problem är nästan min känslighet för väderomslag och att jag inte tål värme.

Skrivandet: jag älskar att skriva, men händerna orkar inte mycket nuförtiden. Jag har, otroligt nog, "fått" (fått låna) Voice Xpress av mitt landsting. Alltså ett program som skriver det jag pratar. Men jag har Bland annat för dålig dator för att det ska fungera bra. Men mitt nyinköpta Word 2007 funkar det inte alls (seeeegt!) så jag har ingen rättstavning nu. Det som gör mig mest galen är att minsta lilla jag tvekar så gör han (såklart en han!) Stora bokstäver i början av ord där det inte alls ska vara stora bokstäver. Och att rätta det är lika jobbigt som att skriva på vanligt sätt. Så ni får vara snälla och ursäkta dessa Stora bokstäver. Jag står inte ut själv, men jag måste. Fast när jag skriver kortare inlägg Fuskar jag Och använder händerna.

Lite till om skrivandet: Jag har i flera år "bott" på www.argus.nu och tänker bo kvar där också, även om det här känns mer spännande just nu. bertha heter jag där.

Maten: Det är ett antal år nu som jag fraktat hem lager av mat när väder och ork varit bra, eftersom jag aldrig känt mig säker på att orka handla igen. Konserver, pasta, bröd, krossade tomater m m håller länge. Dessutom har jag länge druckit havremjölk, Som också har bra hållbarhet. De senaste åren har jag inte orkar laga mycket mat alls Så det har blivit mer och mer slarvätande. Jag, som egentligen har ätit jättebra (enligt mina gamla åsikter), varit mer eller mindre vegetarian och även blivit i princip nykterist på äldre dagar.

Oj, det här blir långt! Undrar hur det går att kopiera in…

Jag ska i alla fall fortsätta spana här och så snart som möjligt köpa en bok dessutom. Eller två. Har läst tipsen. Jag vill gå ner 10-15 kg!
Tvärslut!

[Karro]
0

Välkommen!!!

Lasselars
0

Välkommen!

Nillas
0

Välkommen!

Det var inte alls krångligt att läsa din text Skrattande

Konstigabaralillajag
0

Välkommen hit!

Margareta
0

Välkommen - tvärtom mycket lättläst och trevligt!

Numer pensionär i Nynäshamn

bernil55
0

Tack ni som svarat och välkomnat! Nu törs jag göra ett litet tillägg. Här finns foto (ska fixa hit sen) och mer info:

http://www.argus.nu/medlem.php?Aktion=Presentation&Medlem=bertha

[Karro]
0

och här som länk bernil55!

Bertha

bernil55
0

Tack, Karo! Jag tror du får hjälpa mig på min sida sen också. Fast jag kan testa lite till själv först… Fundersam

Sagittaria
0

Varmt välkommen hit! Glad

Jag förstår om du själv blir irriterad på versalerna, det skulle jag också blivit om jag var du. Eller jag skulle nog ha blivit stressad till att försöka inte göra några pauser. En tröst för dig kanske kan vara att det inte stör nästan någonting alls när man läser.

Du känner kanske till att vi har en vegetarisk liten sektion här nu? Yippie.

NancyAlke
0

Härligt Berit! Du har ju sånt flyt i ditt skrivande, så inte störs man av en förrymd versal här och där inte Flört

Jag tyckte att jag kände igen dig på bilden, men det kanske var för att jag visste att jag kanske kunde… du vet, så där som man kan lura hjärnan ibland.

MaMaMade
0

Du är varmt välkommen till oss Berit!

Mervi
0

Välkommen! Hoppas du kommer trivas här.

Rita-S
0

välkommen hit til oss :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

bluegoose
0

Välkommen! :-)

bernil55
0

Tack igen, för fler välkomnanden!

Jag kan vara pigg en dag (natt) och då kan jag sätta igång saker som jag inte orkar med sen, sämre dagar. Och det blev väldigt mycket på en gång. Nu måste jag strukturera (haha, jag?) och välja lite, för att inte bli helt koko.  Men jag hänger kvar och smygläser då och då. Trivsamt är det!

miagumman
0

Välkommen till gänget!Glad

Rita-S
0

#15 du är välkommen till min sajt Fibromyalgi om du känner för att yla av frutstration över värk eller att du inte orkar med saker :) Våran sajt där är öppen för alla som har kroniska lidelser, fram tills där finns egen sajt för dom :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

bernil55
0

Tack miagumma och tack Rita för inbjudan! Visst tror jag att jag har fibromyalgi också - jag har så många (mycket) ömma punkter så det skulle vara konstigt om jag inte fick träff på den sjukdomen! Men jag är kluven i så många bitar redan… Vi får se!

Kroniska lidelser förresten, ett uttryck som skulle bli uppskattat på skrivarsidan där jag"bor". Glad