Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel-matfett
Läst 7958 ggr
Monsun
8

animaliska fetter kontra vegetabiliska

Var finns det fakta om varför vi anser att animaliska fetter är bättre än vegetabiliska?

bernil55
0

Vilken bra fråga! Det är en av mina stora, viktiga frågor, som jag vill ha någorlunda svar på, innan jag eventuellt provar denna kost. Jag tänker köpa någon av böckerna som rekommenderas så det vore bra att veta vilken av dem som beskriver detta bäst.

Anders-S
0

Här är en länk till  Michael Nicholls. 

Han har en bra artikel om skillnaden mellan olika slags fett.

PerH
0

Fakta och nyttan för min del är att jag håller ner inflammationerna i kroppen genom att balancera mitt intag av omega 3 och 6.

Vegetabiliska oljor innehåller för mycket omega6 som är inflammationsdrivande.

Därför undviker jag i möjligaste mån vegetabiliskt fett.

På samma vis som jag undviker kolhydrater som även dom driver inflammationer, genom insulinet.

dufva
1

Smör är ju godast Skrattande!

Men det är ändå det minst viktiga skälet till att använda animaliskt fett.

Det viktiga är hur fetterna beter sig vid lagring uppvärmning och mest viktigt … hur kroppen använder sig av dessa som energi och byggstenar.

Mätat fett är bäst för att:

• Det är mycket stabilt och därigenom härsknar det inte så lätt vare sig vid förvaring eller inne i våra kroppar
  • Stabiliteten gör också att det klarar höga temperaturer (stekning) utan att förändra sina egenskaper
  •  Det är den fettsorten vi är anpassade till som art. Vi har konsumerat mättat fett i årmiljoner.
  • Mättat fett är en byggsten som återfinns i alla våra kroppsceller
  • Vår hjärnas viktigaste byggsten
  • Vårt energilager (bilringarna är mättat fett här bygger kroppen inte in raps och olivolja inte Flört)
  • Viktig stötdämpning runt våra inre organ
  • Neutral sammansättning mellan omega-3 och 6

Fröoljor är sämre för att :

• Dom är instabila och härsknar om dom skulle användas till byggstenar i kroppen
  • Dom klarar inte uppvärmning utan att förändra karaktär och kan då bli mycket hälsovådliga
  •  Dom har inte funnits tillgängliga under vår evolution så vi kan inte anses anpassade till att använda dom i någon större omfattning
  • Dom innehåller oftast mycket omega-6 vilket ökar vår benägenhet till inflammationer

* Undantaget är kokosolja som är utmärkt till alla sorters matlagning

Dossan
0

Hur är det med omega-9 då? Har själv funderat lite på det där med fettsammansättningen. Vet att det är bäst med mer omega-3 än omega-6 os.sv. I en punkt ovan står det att kroppen inte bygger energilager av raps och olivolja. Det är kanske därför som många förespråkar just det fettet i dtället för mättat fett, eftersom kroppen inte lagrar in det utan gör något annat med den typen av fett.

avant
0

Är det någon skillnad mellan olika mättade fetter, eller har de alla samma struktur? Tänkte främst om det då fanns någon skillnad mellan fettet i mejeriprodukter och det fett som finns i s.a.s på köttet och i innanmat.

edit Att det är olika proportioner mellan mättat och enkelomättat fett i  fett med animaliskt ursprung känner jag till, men är någon typ att föredra framför andra?

PerH
0

#5    Självklart 

Det viktigaste är hur fetterna beter sig vid lagring uppvärmning och mest viktigt … hur kroppen använder sig av dessa som energi och byggstenar.

Orkade bara nämna det inflammatoriska angående vegetabiliska fetter.

Länge leve Smöret Glad hurra hurra hurra hurra

dufva
0

Omega-9 är en enkelomättad oljesyra som kroppen själv kan tillverka när den behövs.

Det är riktigt att kroppen helst vill skicka bort växtoljorna ur systemet eftersom dom kan härskna men det kommer knappast att gå att lura kroppen att minska sina fettlager genom att huvudsakligen välja växtoljor.

En kropp som inte får tillräckligt med mättat fett som byggstenar blir "duktigare" på att omvandla glukos till bilringar samtidigt som växtoljorna ökar risken för att man drabbas av inflammationer och på sikt följdsjukdomar av dessa

Monsun
0

Tackar - alla! Som vanligt får man massor av svar när man ber om hjälp på detta utmärkta forum! Ja jag tycker också att smör är bäst smakmässigt men tyvärr kan jag inte enbart förlita mig på mina smaklökar då det har haft en fäblesse för socker tidigare! Generad

Amiechan
0

#10: Klokt :D

Rapsolja i stora mängder användes på prov för att se om man kunde hejda bortstötning av organ  vid organdonationer. Det funkade utmärkt - immunförsvaret blev sänkt och organet fick stanna kvar. Dock fick man sluta på grund av bieffekter (var det cancer elller nåt annat? minns inte riktigt) som var värre än fördelarna.

Pasi
0

#11 Stort intag av fleromättade fetter ökar risken för cancer, så det låter ganska troligt.