"Gräddpannkaka"
Sitter här med lite ångest över min sk. fläskpannkaka jag nyss slängt in i ugnen… Sonen ville äta maxmål vilket jag vägrade och visste inte vad jag skulle hitta på istället så då gjorde jag detta: Jag stekte 2 pkt bacon i bitar i smör och la dem i ugnsform och strödde på riven parmesan. Sen vispade jag ihop 6 ägg med 6 dl vispgrädde och lite svartpeppar och hällde över, och avslutade med att strö riven ost och pizzakrydda över.
För bara 2-3 veckor sen hade det här låtit helt sjukt för mig. Snacka om fett! Och alla ägg sen! Jag har redan käkat tre ägg idag, kan man äta hur många ägg som helst per dag? Är detta verkligen nyttigt…?
Känns typ som jag håller på att riskera hälsan på oss här hemma. Ibland känner jag mig så övertygad om att det här med lchf är rätt men ibland, som idag, blir jag orolig och tveksam….
Jag är inte så "duktig" som vissa av er här inne heller som räknar och står i vad och hur mycket allt innehåller utan jag kör allt på en höft likssom…Hoppas för allt i världen att jag inte gör nåt tokigt så vi blir sjuka här hemma!
Snälla övertyga mig någon om att det är ok!

snälla gumman, oroa dig inte!
Det där låter tusen gånger nyttigare än t.ex. Max eller McDonalds!
Det låter förresten jättesmarrigt, tack för tipset! Ska prova någon kväll!
Fortsätt som du gör så kommer både du och familjen må mycket bättre än tidigare!
kram

Tack Mimsivimsi! Har nyss ätit och det va jättegott! Synd bara att man ska sitta och ha ångest samtidigt över att det är för fett mm. Vi åt även grönsallad med röd och gul paprika…där kanske det hälsosamma sket sig…
Suck inte lätt det här!
det var så i början för mig också. Man får läsa och läsa och till slut vet man att man varit lurad hela livet… ;)

Jag läser och läser allt jag kan komma över. Har redan 3 böcker hemma samt 2 på väg så det är nog inte det som är problemet.
Jag tror på det här men jag är rädd att jag kanske mixar ihop fel saker med varandra så att det i slutänden blir ett förödande resultat!

ångesten försvinner jag lovar.
Det är jätteskönt att faktiskt kunna äta gott och fett och må bra och inte ha ångest av att äta! (som jag alltid hade då jag åt pasta, ris, potatis o bröd)

Ja gör som du ägg o grädde samma smet till äggakaka plättar o fläskpannkaka.

Mimsivimsi, jag får hoppas det! Men nog va det lättare på den tiden när man bara kokade lite makaroner och stekte nån lightkorv till middan…Inte oroade jag mig nåt speciellt då inte fast jag förstår ju nu nu att det borde varit tvärtom!
Kram från en grubblande miagumma
Inget har du att oroa dig för tycker jag! :D Personligen använder jag inte så mycket vispgrädde för jag tycker smaken inte alltid passar bra till det jag vill gjöra, men jag kan inte se nåt fel i din diet. Lyssna på din mage, och lyssna på din kropp, den säger till om den mår bra vet jag! :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Rita,jag älskar vispgrädde men är rädd att jag tar för mycket av de goda!

skulle jag äta makaroner med lightkorv nu så skulle jag, förutom att få ont i magen och gaser, få en väldigt stor ångest att jag just ätit detta.
ät så mycket grädde du vill i början, när du fått bort ångest och abstinens kan du minska lite om vikten står stilla.

Jag älskar vispgrädde och har ätit det hela tiden med vissa perioder då jag försöker låta bli, märker när jag äter grädde att viktminskninger avtar, ibland stannar upp, men det får jag ta, för vispgrädde vill jag inte vara utan.

Kanske därför jag tycker vikten står stilla nu då…

Minska lite på grädden och se vad som händer.

Det ska jag testa Oluf!
Men föresten hur är det med ost och liknande, måste man dra ner på det oxå tro?

Nä, fet ost kan du äta så mycket du vill, äter ost i alla former när sötsuget sätter in.
Gräddost är min favorit.

Åh va bra, jag som älskar ost!!
#9 i så fall upptäcker du det snabbt om det forstör för dig :) Det är många som stannar still i viktnedgongen av för mycket grädde, men samtidig är det många som klarar mycket grädde om den är kokad/uppvärmad. Så om du tycker du står still i viktnedgongen kan du forsöka reducera på vispgrädden framst! Prova dig fram vet jag :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Tack alla snälla för era svar!

miagumman: Om du vill veta mer om äggkonsumtion eller någonting annat så kan du prova söka runt i forumet. Har läst någonstans att t.ex. Skaldeman levde på ägg en period i sitt liv och det finns folk som gör det. Framöver kommer du nog såsom jag stöta på nya problem eller funderationer som du vill få svar på, och då kan du söka vidare här! Snart är den här sajten en ny wikipedia! 

Är inte faran att barnen käkar högfett mat hemma och sen ut och äta godis och kolhydrater i massor, tex i skolan?
Gör man dom int feta då?

Det är ju aldrig VI som gör barnen feta, det är ju dom som proppar i dom kolhydrater! 
Och vad tyckte sonen om "fläskpannkakan"? Jak tycker den verkar helt Ok och blev riktigt sugen. (Säker på att den är mycket nyttigare äm Maxmål trots litet tillägg avgrönsaker.)Onyttig enligt våra mått är den absolut inte, skulle gärna göra samma.
Håller med! varför inte lägga in det under recept också 

Joodå, sonen han kryddade sina bitar med grillkrydda och ringlade lite hamburgedressing över ( och hur nyttigt blev nu det…) sen smaskade han och åt! Men men, det blev ju inte en skräpburgare iallafall!
Och Goranka,precis så där grubblar jag oxå! Det kanske blir totalt fel resultat när dom käkar lchf hemma och sen äter en massa "skit" när dom kommit utanför dörren…
Ett tips som jag fått från Skaldeman: Ta ägg och majonnäs istället för grädde. Det är faktiskt gott!
#20 #24 Tänkte fråga hur ni ser på detta:
Så, istället för att barnen skulle äta bra hemma hos er och äta kolhydrater bort hos andra så ska dom OCKSÅ äta kolhydrater hemma?
Hur är det bättre att äta 100% kolhydrater än 50% kolhydrater, om man utgår ifrån att kolhydrater är något vi ska skära ner på? 
Om man äter 100 gram pasta och står mellan valet att äta 100 gram pasta eller att äta 50 gram pasta och 50 gram kött, vilket val är bäst? 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

miagumma!
Hur länge ska gräddpannkakan vara i ugnen och vilket gradtal?

Jennix, det är den höga fettnivån jag tänker på i första hand. Kombination med högt fettinnehåll hemma och högt kolhydratintag borta stör mig…Det blir ju som jag skrivit i en tråd förut en sk hchf-kost.

marimu,jag slängde in den på 200 gr och den var inne i ca 25 min, lycka till!
#28 Men det blir ju ingen hög fettnivå om man inte äter LCHF utanför hemmet också. Det blir inte mer mat heller. Det blir ett mål tallriksmodell eller vad det är och ett mål LCHF, om det är så.
Alltså får jag det till hälften hälften vilket fortfarande är bättre än att äta enbart kolhydrater. 
Förstår du vad jag menar?
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Ja, men fettnivån här hemma är ju BETYDLIGT mycket större än tidigare så då kan det väl inte bli hälften hälften…
Allt som gör att man SKÄR NER på mängden kolhydrater man äter, anser jag vara en bra förändring.
Oavsett hur mycket fett man äter.
Jag tror inte det är bra att ta bort allt fett om man äter kolhydrater men såvitt jag vet finns ingen undersökning som visar vilket skulle vara sämst: att äta fett MED kolhdyrater eller att äta kolhydrater UTAN fett.
MIN erfarenhet och det jag hört från andra är bara så att många har fått sin stora övervikt och förstörda ämnesomsättning genom att TA BORT allt fett ur kosten och ersätta med kolhydrater. 

Ska försöka slappna av och lita på att det är ofarligt då….
Nu ska jag slita mig från datorn och masa mig ut på en promenad. Solen skiner här hemma så det verkar vara en toppendag! Trevlig helg från en vetgirig miagumma som så gärna vill ha koll på tillvaron!

Det här lät smarrigt så jag ska prova det på ungarna till helgen
.
För min egen viktkontroll blir det nog lite för mycket "stopp i backen" om jag skulle frossa på för mycket med den goa grädden.
Vad gäller nyttigheten så är det 1000 gånger bättre än att trycka i ungarna en massa mjöl.
Det här innehåller bara bra byggstenar för dom små liven..

Hej Miagumman! Jag förstår att det är mig man syftar på när man pratar mycket ägg. Jag har varit äggoman sedan 5-årsåldern då jag åt 10 ägg på påskafton. Enligt alla propagandor och kostråd borde jag väl vara död.
Jag tror faktiskt man kan leva på ägg, men det skulle bli för tråkigt för en som dessutom är glad i mat i största allmänhet. Jag har läst Litsfeldts bok fettskrämd (förutom Skaldemans GI Noll som fick mig in på den här banan). Han har förklarat att det här med kolesterol är bara nys. Kroppen tillverkar det kolesterol den inte får med kosten, och tvärtom. Jag har alltid känt på mig att det inte var farligt med kolesterol, för då hade jag blivit sjuk av alla ägg jag har ätit i mitt liv. Jag har aldrig haft för höga kolesterolvärden.
Din variant på äggpannkaka låter lysande. Jag startar alltid dagen med 3 ägg i någon form + 1 halvt packet bacon eller ngt annat. Sedan kan det bli en sån här ägglåda till middag också utan att jag har det minsta ångest.
Jag tror som Jennix - det måste vara bättre att äta bra någonstans än dåligt överallt. Väl?????
Nu har jag o töserna delat på en omelette bestående av 5 ägg, 1½ dl,grädde (ska vara mer men jag lider brist på varand så…)salt o peppar. Nästan färdiggräddad rev jag över ca 2 dl lagrad Prästost + nästan 1 hel burk (slattar) av Cantadou färskost m smakerna vitlök o basilika/vitlök o vände upp på tallrik. Allt gick åt!

Min äldsta tös som är hemma med ont i öronen åt med förtjusning tre portioner "fläskpannkaka" till lunche i dag. - Inspirerad av er andra här i tråden gjorde jag den på enbart ägg, grädde och en slatt majonnäs, ja och så stekt fläsk förstås. Måste erkänna att jag höll andan lite när storflickan tagit första tuggan… skulle hon genomskåda bluffen? (Den lilla damen är ytterst misstänksam mot alla nya smaker.) Men nädå, hon mumsade glatt och förnöjt. Ha! LCHF-indoktrineringen går vidare! 

36# Ullna
Jag säger samma som du, jag har varit och är äggoman har levt på ägg under hela min uppväxtid. Min far åt sex ägg om dagen så länge jag kan minnas bakåt i tiden, 2 till frukost 2 före lunch 2 till kvällen. Han blev 86 år.
Vi bor granne med en bonde, när jag hörde deras höns kacklade på sommaren fick jag sådant sug på ägg att jag var tvungen att gå in och koka mej ett par. Min vännina som är sköterska var orolig för mitt ätande av ägg varje dag, så hon tyckte jag skulle kolla mitt kolestrol, vilket jag gjort lite då och då under åren som gått, det har legat omkring 4 och 5. Tog om det för några veckor sedan, då hade det gått upp till 6.09. Har då ätit rätt så strikt i fyra månader. Men har läst att det är normalt och att det skall gå tillbaka efter ett tag, mitt tri ligger på 0.80 det värdet har varit lika i alla år. Spännade att se hur det ser ut om ett år.