LCHF-fasta?
Nej, nu menar jag inte fasta som i Ramadan utan jag menar fasta som i bara inta flytande föda.
Det borde väl funka att kunna köra nån vecka utan särskilt mycket fast föda om man ser till att få i sig äggmjölken, egen buljong, te med kokosfett och kanske lite youghurt/fil?
Anledningen? Total avsaknad av aptit. De senaste 4 dagarna har jag ätit några kokta ägg antingen med smör eller majonäs. Igår lite pulvermos och 4 köttbullar. Idag än så länge lite rökt makrill, kanske 30-50 gram. Mitt morgonkaffe med grädde har jag också fått i mig varje dag, 2 koppar istället för 1 har det blivit. Lite turkisk yoghurt uppfettad med grädde nån dag.
Försöker äta, trots att jag förespråkar att lyssna på kroppen som egentligen inte vill ha något. Dricka äggmjölk går någorlunda, tar längre tid att få ner än vanligt. Därför funderar jag på att göra som kroppen vill och ta nån vecka med vätske-fasta.
Jag gör inte av med särskilt mycket energi just nu eftersom regnandet & stormandet slog ut min kropp rejält, var alltså mer värkig och trött redan innan aptiten försvann. Kanske behöver kroppen energi till nåt annat att smälta mat? Fast den borde ju också behöva energi tillförd… blir inte klok på det hela just nu.
Erfarenheter? Åsikter?
Behöver mer input än från sambon som säger att jag måste äta, klart jag inte har nån ork när jag inte äter. Han om någon borde veta att jag inte haft nån direkt ork den senaste månaden som gått, känner mig helt körd i botten just nu med fysisk ork. Min ork hänger alltså inte på den senaste veckans aptitlöshet.
Testa lite mer grönsaker. Jag testade att fakira och till slut stod mig köttfärsbiffarna upp i halsen och jag kunde inte äta utan illamående. Testade då att lägga till lite gröna ätrtor (Mycket kolisar men min favorit) och sen gick maten ner utan bekymmer.
Har också märkt att jag mår alldeles tjyvtjockt när jag äter för lite. Det blir en ond cirkel. Man mår illa och äter mindre som gör att man mår illa osv.
Kanske en sallad skulle stimulera aptiten? En fräsch en utan en massa fett, bara grönskaer och tex tonfisk? Fettet kan du ju slänga in sen när hungern kommer tillbaka…

Jag tror inte att man ska tvinga i sig mat. Det är som jag ser fördelen med den här kosten att kroppen komunicerar. Vill inte det lilla livet ha någonting, så slipper det. Den talar nog om när det är dags. Så känns det för mig efter ca 3 månader.

Jag har då aldrig trott att fasta är nån bra metod, särskilt inte om man eftersträvar hållbar viktnedgång.
Risken är stor att man svälter och förlorar mer muskler än fett vilket bara försämrar ens läge
Däremot som du själv säger bör man lyssna på kroppen.
Vill din kropp bara ha flytande föda ett par dar så ok kör på det då.
Men ät riktig mat igen direkt du blir sugen på det.
Jag funderar ckså på om du har fått nån riktig omställning till fettdrift.
Är man trött länge kan du vara inne i ett haldant läge.
Pulvermos är väl ett bra exempel på vad man inte ska stoppa i sig om man vill ha igång sin fettdrift..
Jag håller på att ägg-mjölk-fasta. Det går mycket bra. Jag blir mätt och belåten.
MEN jag tar några skivor ost på kvällen för att ost är så gott.
// Shintaida
Tack för svar.
Jag håller inte på med fakir, jag hör till dom som mår bäst med lite mer kolisar än de flesta strävar efter. Sallad är ett normalt inslag i våran mat här hemma och inte det lockar inte aptiten heller just nu.
Pulvermos är nog bättre än potatis om man bara skall se på mängden kolisar. 24 gr kolisar per 200 gr färdigt mos (=1 portion). Dock går både mos och mamma scans köttbullar under beteckningen nödmat här hemma. Sådant som är bra att ha hemma när det krisar i matlagningen helt enkelt.
Viktminskning är inte mitt primära mål med LCHF även om det hade varit tacksamt. Nån omställning till fettdrift verkar jag ju inte fått iom att jag inte gått ner i vikt?
Å andra sidan borde jag gått ner i vikt om man skall tro INochUTerna eftersom jag ligger på 700-1000 kcal per dag. Är man så tung som jag är skall man tydligen göra av med över 3000 kcal per dag utan att göra något egentligen.
Jag har provat att fasta förr när jag hade mer rena reumatiska problem och det är inga problem med det för min del. Oftast kändes det som en utrensningskur. Det kanske det var också, kosthållningen då (20 år sen) kanske inte var den bästa, definitivt inte den bästa ur LCHF-perspektiv. Påminde en del om att ställa om till LCHF-kost, lite huvudvärk några dagar och efter en vecka mår man hur bra som helst.
Shintaida, hur många dagar har du hållt på?
Om du bara får i dig 700-1000 kcal per dag och behöver 3000 så är det därför du mår dåligt. Man kan inte äta hur lite som helst, inte ens med LCHF och samtidigt må bra.
Din kropp är i svält och då reagerar den med bla illamående. Been there, done that.
Enda sättet att bryta detta är att äta mer. Välj proteinrikt tills aptiten är igång, sen kan du dämpa hungern med fett.
Jag behöver åtminstone 1500-2000kcal om dagen för att må bra (173cm lång, ca 72 kg), under det mår jag hur dåligt som helst OCH matlusten försvinner.
#5 Svartkaffe
Jag har hållit på sen den 4:e februari. Första dagarna gick jag upp i vikt, men nu idag, hade jag gått ner 7 hg. Jag tar en timmas promenad varje förmiddag också. Allt detta i viktminskningssyfte och för att "sätta igång" förbränningen.
// Shintaida
Att jag mår dåligt är pga den sjukdom jag har i botten med värk (fibro) och stressproblem. Den är alltid värst på vintern och i och med stormarna i januari så blev jag verkligen däckad och gör inte många knop bl a pga värk och dålig sömn som resulterar i trötthet och ingen ork alls.
Mina aptitproblem började för ca 4 dagar sedan så det är inte orsaken till att jag mår dåligt, den slutsatsen hade jag också kunnat dra i så fall. Men visst är jag orolig för att kroppen skall ställa om sig på svält, försöker få i mig så mycket smör och kokosfett som möjligt. Därav anledningen att jag försökte tvinga i mig lite makrill idag, fast det har kännts som den åkt upp och ner i halsen 2-3 timmar efteråt.
Shintaida, det skall bli spännande att se hur det går för dig.
Kanske är det vad jag också behöver, kan det vara det kroppen försöker få mig att fatta? Personligen behöver jag nog lite variation ändå, just nu har jag i alla fall fått i mig en mugg med vatten, turkisk youghurt, grädde, kokosfett och mynta. Fräscht med myntan och inte så mastigt.